Można w nim spać i ugotować obiad, ale ma niewiele wspólnego z dużymi i powolnymi kamperami. To szybki namiot na kołach. W naszym teście Mercedes Marco Polo – kompaktowy kamper z mocnym silnikiem, napędem 4x4 i automatem. Zabudowę kempingową przygotowała renomowana Westfalia
Podobnie jak zapewne bardziej rozpoznawany Volkswagen California, Mercedes Marco Polo to raczej luksusowy van oferujący możliwość noclegu, a nie kamper w tradycyjnym rozumieniu. Co za tym idzie, trzeba się pogodzić z brakiem toalety i prysznica. To w zasadzie jedyna jego słabość, bo jako kompaktowy pojazd z możliwością nocowania czterech osób składa się w zasadzie z samych zalet.
Marco Polo bazuje bowiem na jednym z bardziej dopracowanych vanów, czyli na długiej odmianie klasy V 300 d (z rozstawem osi 320 cm) z jej wszystkimi zaletami – silnikiem o mocy 239 KM, doskonałym 9-biegowym automatem i napędem na obie osie. Przy takiej konfiguracji napędu i tak wysokim poziomie komfortu kamper Mercedesa jest stworzony do szybkiego i bardzo wygodnego przemieszczania się na długich dystansach.
Dane techniczne | Mercedes Marco Polo 300 d 4Matic |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1950 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 239 KM/3800 |
Maks. moment obrotowy | 500 Nm/1600 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./9-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 514/193/198 cm |
Rozstaw osi | 320 cm |
Wysokość z otwartym dachem | 285 cm |
Masa/ładowność | 2734/466 kg |
Średnica zawracania | 13,1 m |
Poj. zbiornika paliwa | 70 l (ON) |
Opony | 245/45 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,8 l/100 km |
Zasięg | 790 km |
Cena | 319 890 zł |
Wygodne fotele dla kierowcy oraz pasażera i, co nie mniej ważne, kanapa z dwoma niezależnymi miejscami (sterowana elektrycznie) idealnie wpisują się w tego typu spędzanie wolnego czasu. To nie jest dom na kołach, który parkuje się na 2-tygodniowy pobyt na kempingu, ale raczej dwupoziomowy mobilny namiot z wyposażeniem do aktywnej turystyki.
Zabudowa opracowana jest przez renomowaną Westfalię, która to firma swojego czasu należała do Mercedesa. Lata doświadczeń w przygotowywaniu tego typu pojazdów widoczne są tu w każdym detalu. Przemyślane szafki z półkami i szufladami, kompaktowy aneks kuchenny (lodówka, dwupalnikowa kuchenka, zlewozmywak, 38-litrowy zbiornik świeżej wody), wygodne miejsca do spania, liczne schowki na drobne przedmioty, różne typy oświetlenia (ambientowe, punktowe) czy mnogość gniazdek – tu wszystko ma sens, jest pod ręką i dobrze działa.
Za kempingową stronę Marco Polo odpowiada firma Westfalia – jej doświadczenie widać na każdym kroku.
Do dyspozycji są dwa podwójne miejsca do spania. Na górze, po podniesieniu dachu zmieszczą się dwie osoby, ale muszą wykazać się zwinnością, bo za drabinę służą fotele. Miejsce do spania na dole ma zbliżone wymiary (203 x 113 cm) i powstaje po złożeniu kanapy, na którą układa się cienki składany materac.
Żeby to wszystko odbywało się sprawnie i wygodnie, większością funkcji steruje się za pomocą ekranu systemu multimedialnego. Łącznie z automatycznym podnoszeniem i składaniem dachu. Aranżację przestrzeni ułatwiają także obrotowe fotele i składany stolik, więc po podniesieniu górnego łóżka Marco Polo zamienia się w salon z aneksem kuchennym, gdzie można się w miarę swobodnie przemieszczać.
Jednak to salon wyjątkowy, który dzięki napędowi 4x4 może zjechać z utartych szlaków i dać prawdziwe poczucie obcowania z naturą – i to w wyjątkowo komfortowych warunkach. Zarówno podczas jazdy, jak i postoju, a dzięki swoim wymiarom bez problemu poradzi sobie w ruchu miejskim, na parkingu czy w garażu podziemnym (wysokość poniżej 2 m). Można tylko żałować, że nie jest to okazyjna forma wypoczynku.
Szybki, komfortowy i doskonale wykonany kompaktowy kamper. Niestety jego cena (z opcjami) zwala z nóg.