Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q3 III 2025 pierwsza jazda – bok

W nowym Audi Q3 komfort wygrywa z emocjami. Ale czy to źle? | Pierwsza jazda

fot. Adam Mikuła/Motor

W nowym Audi Q3 komfort wygrywa z emocjami. Ale czy to źle? | Pierwsza jazda

W trzeciej generacji Q3 Audi nie zdecydowało się na rewolucję, a pozostawiło i doszlifowało to, za co kierowcy cenili ten model od lat. Razem z tak lubianym przez nich dieslem, który wbrew trendom nadal jest w gamie. Ale pojawiło się też parę nowości.

  • Nowa, trzecia generacja kompaktowego SUV-a Audi 
  • W gamie silniki benzynowe, wysokoprężny, hybryda plug-in, napęd na przednie lub cztery koła

Kompaktowy SUV Q3 stanowi mocny punkt oferty Audi. Nowe, już trzecie wcielenie tego modelu wydoroślało (na długość przybyło mu prawie 5 cm) i zostało solidnie dopracowane.

Ale warto podkreślić: to nie jest rewolucja – nie była potrzebna. Audi poprawiło sprawdzony przepis, na który składają się teraz nowocześniejsza karoseria, lepsze multimedia i szersza gama napędów. Hybryda plug‑in dostała znacznie bardziej użyteczny zasięg elektryczny, a 1,5‑litrowa miękka hybryda działa płynniej i sprawniej niż wcześniej.

Audi Q3 III 2025 pierwsza jazda – przód
Pod względem designu nowe Q3 zdradza bardzo duże rodzinne podobieństwo do większego Q5.
fot. Adam Mikuła/Motor

Styl i wyposażenie rodem z większych „Q” i „A”

Pod względem stylistycznym Q3 wyraźnie upodobniono do niedawno debiutujących większych modeli marki z Ingolstadt.

Bardzo znaczącą przemianę przeszła kabina. System multimedialny i ekrany w zasadzie zapożyczono ze stojących wyżej w hierarchii Q5 czy A6, mają ładną grafikę i są responsywne. Wprowadzono też nietypowe rozwiązanie – zamiast zwykłej dźwigienki do obsługi kierunkowskazów i wycieraczek zastosowano wielofunkcyjny zespolony przełącznik (zdania co do jego obsługi są podzielone – niektórym on odpowiada, inni są zdecydowanie na nie), a dźwignię biegów przeniesiono na prawą stronę kolumny kierownicy (dzięki czemu w konsoli jest więcej miejsca na drobiazgi). Pod względem odczuwalnej jakości materiałów i wykończenia to nadal czołówka swojej klasy. 

Gros obsługi odbywa się poprzez centralny ekran – wprawdzie fizyczny panel klimatyzacji byłby mile widziany, ale na szczęście menu na wyświetlaczu jest czytelne i szybko reaguje na dotyk. 

Duży wybór napędów

Na gamę składa się pięć wersji. Podstawowy silnik 1.5 TFSI z technologią mikrohybrydową napędza koła przednie i, tak jak wszystkie inne, został połączony seryjnie z dwusprzęgłowym automatem. Q3 weń wyposażone jest wystarczająco dynamiczne i można przyjąć, że to właśnie ta odmiana będzie najpopularniejsza. Kolejne dostępne silniki to 2.0 TFSI o mocy 204 i 265 KM, współpracujące z napędem na 4 koła.

Niejako wbrew panującym trendom nadal dostępny jest, zmodernizowany, diesel 2.0 TDI o mocy 150 KM. Podczas jazd testowych, które w dużej części przebiegały po krętych górskich drogach, okazał się wyjątkowo oszczędny. Ma także wystarczająco dużo siły napędowej i pracuje kulturalnie, po odpowiednim rozgrzaniu.

Najbardziej zaawansowanym technicznie wariantem Q3 jest hybryda plug-in, korzystająca z silników 1.5 TFSI i elektrycznego (generujących systemowe 272 KM) oraz dużej baterii trakcyjnej (pojemność użytkowa: 19,7 kWh), dzięki której korzystanie z trybu jazdy elektrycznej naprawdę ma sens, a nie jest tylko chwytem marketingowym (zasięg wynosi do 119 km). Duży plus to możliwość ładowania także prądem stałym, z mocą do 50 kW (10–80% w ok. 30 minut).

Audi Q3 III: wersje, dane techniczne, osiągi, ceny
Dane techniczne i ceny 1.5 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TDI e-hybrid
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy, turbo turbodiesel benz., tb. + el.
Układ/pojemność R4/1498 cm3 R4/1984 cm3 R4/1984 cm3 R4/1968 cm3 R4/1498 cm3
Moc maksymalna 150 KM 204 KM 265 KM 150 KM 272 KM*
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm 320 Nm 400 Nm 360 Nm 400 Nm*
Napęd; skrzynia biegów przedni; aut./7-bieg. 4x4; aut./7-bieg 4x4; aut./7-bieg przedni; aut./7-bieg. przedni; aut./6-bieg.
Osiągi
Prędkość maksymalna 209 km/h 229 km/h 240 km/h 208 km/h 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 7,1 s 5,7 s 9,2 s 6,8 s
Średnie zużycie paliwa 6,0-6,6 l/100 km 7,8-8,4 l/100 km 8,5-9,0 l/100 km 5,3-5,8 l/100 km 6,0-6,6 l/100 km
CENA 188 900 zł 213 900 zł 26 0900 zł 205 900 zł 236 800 zł

Pewne i komfortowe

Audi poświęciło sporo uwagi dopracowaniu układu jezdnego. Na drodze Q3 przekonuje spokojem i sprawia wrażenie zwartego. Opcjonalne zawieszenie ma adaptacyjne dwuzaworowe amortyzatory, których charakterystyka pracy jest dobierana na bieżąco dla każdego koła osobno. W efekcie ruchy nadwozia są dobrze kontrolowane, ale jednocześnie tłumienie nierówności odbywa się wyjątkowo płynnie.

Układ kierowniczy dobrze „waży” w rękach, choć nie należy do tych najbardziej komunikatywnych (co ciekawe, najlepsze wrażenie robił ten w Q3 z dieslem). Nowego SUV-a Audi odbiera się bardziej jako samochód bezpieczny niż zwinny, ale ogólne dopracowania sprawia, że jazda nim sprawia satysfakcję.

Audi Q3 III 2025 pierwsza jazda tył
Audi Q3 ma seryjnie tzw. zawieszenie komfortowe. Za dopłatą oferowane są sportowe oraz z adaptacyjnymi amortyzatorami.
fot. Adam Mikuła/Motor

Audi Q3 III: naszym zdaniem

Nowe Q3 daje szeroki wybór – ma dwie wersje nadwoziowe, tradycyjną i Sportback, z bardziej ściętym tyłem, a także bogatą gamę silnikową, w której każdy powinien znaleźć jednostkę dopasowaną do potrzeb. Opcji jest dużo, ale wiele z nich zostało pogrupowanych w drogie pakiety.

Audi Q3 III 2025 pierwsza jazda – przód
Trzecia generacja Q3 to „nowa tradycja” w wydaniu Audi. Ale dorzucono też tu sporo modnych akcentów: podświetlane pierścienie, matrycowe reflektory rysujące strzałki na asfalcie oraz tylne lampy OLED z różnymi sygnaturami świetlnymi.
fot. Adam Mikuła/Motor

Ocena: 5/5

Audi nie stworzyło najbardziej ekscytującego SUV-a na świecie, ale jednego z najbardziej kompletnych. Q3 jest znakomicie dopracowane – to bardzo dobry samochód do codziennego użytku.

Keith Adams, magazyn „Car”

Czytaj także