W trzeciej generacji Q3 Audi nie zdecydowało się na rewolucję, a pozostawiło i doszlifowało to, za co kierowcy cenili ten model od lat. Razem z tak lubianym przez nich dieslem, który wbrew trendom nadal jest w gamie. Ale pojawiło się też parę nowości.
Kompaktowy SUV Q3 stanowi mocny punkt oferty Audi. Nowe, już trzecie wcielenie tego modelu wydoroślało (na długość przybyło mu prawie 5 cm) i zostało solidnie dopracowane.
Ale warto podkreślić: to nie jest rewolucja – nie była potrzebna. Audi poprawiło sprawdzony przepis, na który składają się teraz nowocześniejsza karoseria, lepsze multimedia i szersza gama napędów. Hybryda plug‑in dostała znacznie bardziej użyteczny zasięg elektryczny, a 1,5‑litrowa miękka hybryda działa płynniej i sprawniej niż wcześniej.
Pod względem stylistycznym Q3 wyraźnie upodobniono do niedawno debiutujących większych modeli marki z Ingolstadt.
Bardzo znaczącą przemianę przeszła kabina. System multimedialny i ekrany w zasadzie zapożyczono ze stojących wyżej w hierarchii Q5 czy A6, mają ładną grafikę i są responsywne. Wprowadzono też nietypowe rozwiązanie – zamiast zwykłej dźwigienki do obsługi kierunkowskazów i wycieraczek zastosowano wielofunkcyjny zespolony przełącznik (zdania co do jego obsługi są podzielone – niektórym on odpowiada, inni są zdecydowanie na nie), a dźwignię biegów przeniesiono na prawą stronę kolumny kierownicy (dzięki czemu w konsoli jest więcej miejsca na drobiazgi). Pod względem odczuwalnej jakości materiałów i wykończenia to nadal czołówka swojej klasy.
Gros obsługi odbywa się poprzez centralny ekran – wprawdzie fizyczny panel klimatyzacji byłby mile widziany, ale na szczęście menu na wyświetlaczu jest czytelne i szybko reaguje na dotyk.
Kabina w nowym stylu Audi, z połączonymi ekranami wskaźników (11,9 cala) i centralnym (12,8 cala). Materiały są dobrej jakości, a montaż – solidny. / fot. Adam Mikuła/Motor
Do działania nowego zespolonego przełącznika zastępującego tradycyjną dźwigienkę trzeba się przyzwyczaić. / fot. Adam Mikuła/Motor
W zależności od wersji, sportowe fotele są seryjne lub dostępne za dopłatą. Elektryczna regulacja to element kosztującego 29 550 zł pakietu. Do wyboru – kilka rodzajów tapicerek (w tym skórzana). / fot. Adam Mikuła/Motor
Na gamę składa się pięć wersji. Podstawowy silnik 1.5 TFSI z technologią mikrohybrydową napędza koła przednie i, tak jak wszystkie inne, został połączony seryjnie z dwusprzęgłowym automatem. Q3 weń wyposażone jest wystarczająco dynamiczne i można przyjąć, że to właśnie ta odmiana będzie najpopularniejsza. Kolejne dostępne silniki to 2.0 TFSI o mocy 204 i 265 KM, współpracujące z napędem na 4 koła.
Niejako wbrew panującym trendom nadal dostępny jest, zmodernizowany, diesel 2.0 TDI o mocy 150 KM. Podczas jazd testowych, które w dużej części przebiegały po krętych górskich drogach, okazał się wyjątkowo oszczędny. Ma także wystarczająco dużo siły napędowej i pracuje kulturalnie, po odpowiednim rozgrzaniu.
Najbardziej zaawansowanym technicznie wariantem Q3 jest hybryda plug-in, korzystająca z silników 1.5 TFSI i elektrycznego (generujących systemowe 272 KM) oraz dużej baterii trakcyjnej (pojemność użytkowa: 19,7 kWh), dzięki której korzystanie z trybu jazdy elektrycznej naprawdę ma sens, a nie jest tylko chwytem marketingowym (zasięg wynosi do 119 km). Duży plus to możliwość ładowania także prądem stałym, z mocą do 50 kW (10–80% w ok. 30 minut).
Dane techniczne i ceny | 1.5 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TDI | e-hybrid |
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | turbodiesel | benz., tb. + el. |
Układ/pojemność | R4/1498 cm3 | R4/1984 cm3 | R4/1984 cm3 | R4/1968 cm3 | R4/1498 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM | 204 KM | 265 KM | 150 KM | 272 KM* |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 360 Nm | 400 Nm* |
Napęd; skrzynia biegów | przedni; aut./7-bieg. | 4x4; aut./7-bieg | 4x4; aut./7-bieg | przedni; aut./7-bieg. | przedni; aut./6-bieg. |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 209 km/h | 229 km/h | 240 km/h | 208 km/h | 215 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 7,1 s | 5,7 s | 9,2 s | 6,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,0-6,6 l/100 km | 7,8-8,4 l/100 km | 8,5-9,0 l/100 km | 5,3-5,8 l/100 km | 6,0-6,6 l/100 km |
CENA | 188 900 zł | 213 900 zł | 26 0900 zł | 205 900 zł | 236 800 zł |
Audi poświęciło sporo uwagi dopracowaniu układu jezdnego. Na drodze Q3 przekonuje spokojem i sprawia wrażenie zwartego. Opcjonalne zawieszenie ma adaptacyjne dwuzaworowe amortyzatory, których charakterystyka pracy jest dobierana na bieżąco dla każdego koła osobno. W efekcie ruchy nadwozia są dobrze kontrolowane, ale jednocześnie tłumienie nierówności odbywa się wyjątkowo płynnie.
Układ kierowniczy dobrze „waży” w rękach, choć nie należy do tych najbardziej komunikatywnych (co ciekawe, najlepsze wrażenie robił ten w Q3 z dieslem). Nowego SUV-a Audi odbiera się bardziej jako samochód bezpieczny niż zwinny, ale ogólne dopracowania sprawia, że jazda nim sprawia satysfakcję.
Nowe Q3 daje szeroki wybór – ma dwie wersje nadwoziowe, tradycyjną i Sportback, z bardziej ściętym tyłem, a także bogatą gamę silnikową, w której każdy powinien znaleźć jednostkę dopasowaną do potrzeb. Opcji jest dużo, ale wiele z nich zostało pogrupowanych w drogie pakiety.
Audi nie stworzyło najbardziej ekscytującego SUV-a na świecie, ale jednego z najbardziej kompletnych. Q3 jest znakomicie dopracowane – to bardzo dobry samochód do codziennego użytku.
Keith Adams, magazyn „Car”