Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q5 40 TDI quattro S tronic – TEST

Audi Q5 40 TDI quattro S tronic – TEST

Tygodnik Motor

Audi Q5 40 TDI quattro S tronic – TEST

Audi Q5 właśnie doczekało się face liftingu, a wraz z nim – wyjątkowo zaawansowanych tylnych świateł.

Druga generacja Q5 zadebiutowała nieco ponad 4 lata temu i choć nie zdążyła się jeszcze zestarzeć, to np. wyglądem przodu odstawała już od trochę ostrzej „narysowanych” nowszych Audi. Niedawny lifting to naprawił. Teraz Q5 też ma spłaszczony grill z cienką ramką i światła dzienne w formie wąskich pasków na górze kloszy. Przeprojektowano też zderzaki, a w gamie kolorów pojawił się np. widoczny na zdjęciach ciekawy odcień zieleni.

Znaki świetlne – nadwozie

Najciekawszą nowością są tylne lampy wykonane w technice OLED (6120 zł). Oba klosze kryją po 3 prostokątne elementy, a każdy składa się z 6 segmentów. Pozwala to wybrać jedną z trzech grafik tylnych świateł – każdy z elementów może przypominać literę C (jak na zdjęciu z prawej), mostek lub pusty w środku prostokąt. Wyboru trzeba jednak dokonać... w salonie, podczas zakupu auta. Szkoda, że nie da się tego robić np. z poziomu ekranu centralnego.

_MG_6642
Podczas zakupu Audi Q5 można wybrać jedną z trzech grafik centralnej części tylnych świateł.

Poza tymi grafikami jest jeszcze jedna (w stylu liter L), która oznacza, że kierowca przestawił układ jezdny w tryb dynamic. Do tego jeśli czujniki wykryją kogoś lub coś do 2 m za autem, w lampach rozświetlają się całe prostokąty. Niestety ta ostatnia funkcja nie działa idealnie – gdy stanie się w pewnej odległości za autem, układ nie może się „zdecydować” i co chwilę zmienia z bazowej grafiki na całe prostokąty i z powrotem.

Prawie bez wad – wnętrze

We wnętrzu odświeżonego Q5 nie trzeba było nic zmieniać. Mimo to zmieniono sposób obsługi multimediów – na w pełni dotykową i mniej wygodną niż przy użyciu dotychczasowego panelu z pokrętłem, przyciskami i gładzikiem, umieszczonego przed pełniącą także rolę podpórki pod dłoń dźwignią automatu.

Audi Q5 - kokpit 2
W stonowanym kokpicie Q5 efektowne jest tylko podświetlenie. Świetna jakość, przyjazna (choć mniej niż dotąd) obsługa.

Poza tym Audi właściwie nie ma słabych stron. Porządnie wykonane wnętrze swobodnie mieści cztery wysokie osoby i ich bagaż, a zawieszenie – w opisywanym aucie z regulacją twardości – łączy wyborny komfort jazdy (wysoki nawet w trybie dynamic) z bardzo pewnym zachowaniem w zakrętach.

Dobry wybór – układ napędowy

Testowaną odmianę 40 TDI napędza 204-konny diesel z układem mild hybrid (gaszącym go i na światłach, i po ujęciu gazu przy wyższych prędkościach). Pracuje cicho i miękko, a gdy trzeba, potrafi rozpędzić Q5 do „setki” w 8,1 s (na zimnym asfalcie i „zimówkach”).

Dane techniczne Audi Q5 40 TDI quattro S tronic
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 204 KM/3800
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1750
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 468/189/166 cm
Rozstaw osi 282 cm
Średnica zawracania 11,8 m
Masa/ładowność 1805/705 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 520/1000 l
Poj. zbiornika paliwa 65l (ON)
Opony 235/60 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,3-6,9 l/100 km
Zasięg 1030 km
Cena od 217 800 zł

Gdy nie wykorzystuje się całego potencjału silnika, okazuje się całkiem wstrzemięźliwy. Zużywa mniej więcej 6 l na 100 km w trasie, ok. 8 litrów w ruchu miejskim i na „ekspresówce” oraz 9,5 l przy 140 km/h.

Dane testowe (opony zimowe)  
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 60,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 99 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 8,1/5,9/7,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 920 km

Cenowo Audi Q5 nie odstaje od rywali. W opisywanej wersji silnikowej samochód kosztuje 217 800 zł, a z widocznym na zdjęciach pakietem S line – 228 300 zł. I tak jak konkurenci wymaga dopłaty za kilka podstawowych elementów.

Audi Q5 3
Elegancki, stonowany design Audi Q5 sprawia, że samochód ten nie będzie się szybko starzeć.

Audi Q5 40 TDI quattro S tronic: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • przestronne wnętrze
  • świetne wykończenie
  • solidny montaż
  • łatwa obsługa
  • zarządzanie ekranem centralnym mniej przyjazne niż przed liftingiem

Układ napędowy

  • świetny silnik
  • dobre osiągi
  • sprawny automat
  • kapitalna trakcja
  • nieduże zapotrzebowanie na paliwo
  • tylko dosyć szybko działający system start-stop
  • delikatne wibracje poniżej 1000 obr./min

Właściwości jezdne

  • bardzo pewne prowadzenie
  • niezła zwinność
  • wysoki komfort podróżowania
  • stabilność przy wysokich prędkościach
  • odczuwalne przechyły boczne

Wyposażenie i cena

  • cena nieodstająca od najbliższych rywali
  • bardzo  bogata lista dodatków
  • sporo możliwości personalizacji
  • bardzo skromne wyposażenie seryjne

Po niedawnej modernizacji Audi Q5 stało się jeszcze lepszym autem niż wcześniej. Pod prawie każdym względem.

Audi Q5 40 TDI quattro S tronic: galeria zdjęć

Czytaj także