Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BYD Seal U DM-i – przód

BYD – oferta jakich mało

fot. BYD

BYD – oferta jakich mało

BYD to jedna z najbardziej innowacyjnych marek samochodowych. Działa prężnie na całym świecie, także w Polsce, a w gamie ma wiele bardzo nowoczesnych aut – zarówno hybrydowych plug-in, jak i elektrycznych.

O tym, jak dynamicznie działającą i rozwijającą się marką jest BYD (ten skrót rozwija się jako Build Your Dreams), może świadczyć to, że pierwszy samochód wprowadziła na rynek zaledwie 20 lat temu (BYD F3), a obecnie jest firmą sprzedającą w Chinach najwięcej aut oraz światowym liderem w grupie samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Warto w tym miejscu przypomnieć, że już w 2008 r. na salonie w Genewie zaprezentowano model F3DM, który stał się pierwszym na świecie masowo produkowanym pojazdem z napędem PHEV.

By w tak krótkim czasie osiągnąć tak wiele, trzeba postawić na innowacje i najnowocześniejsze technologie – w ich tworzenie i rozwój zaangażowanych jest w BYD ponad sto tysięcy inżynierów i techników w 11 instytucjach badawczych. Efektem ich prac są m.in. tak przełomowe technologie jak bateria Blade (uznawaną za jedną z najbezpieczniejszych na świecie), Cell-to-Body (integracja akumulatora ze strukturą karoserii) czy platforma Super e-Platform. Wyposażono ją w akumulatory, w których energię można uzupełniać z mocą do 1 megawata (1000 kW) – szczytowa prędkość ładowania pozwala uzyskać 2 km zasięgu auta na sekundę (5 minut ładowania przekłada się zatem na aż 400 km). O jakości konstrukcji aut marki BYD świadczy też to, że każdy z badanych dotąd przez Euro NCAP modeli uzyskał maksymalne 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa.

Marka BYD zadebiutowała w Polsce w czerwcu 2024 r. Obecnie w jej ofercie znajdują się dwie hybrydy plug-in i siedem modeli elektrycznych. Wraz z rozbudową gamy (do której ostatnio dołączyły Dolphin Surf i Seal 5) postępuje rozwój sieci dealerskiej, która obecnie liczy 23 placówki. Niezmiernie ważna z punktu widzenia klienta jest też gwarancja. A ta podstawowa w przypadku modeli BYD trwa 6 lat lub 150 000 km (200 tys. km/8 lat na akumulator zasilający oraz 150 tys. km/8 lat na elektryczny silnik i jego sterownik).

Samochody hybrydowe plug-in

BYD Seal U DM-i

BYD SEAL U DM-i przód
Wydajny napęd hybrydowy plug-in pozwala uzyskać zasięg do 1080 km bez tankowania/ładowania.
fot. BYD

Postawny (długość 477,5 cm) i przestronny SUV klasy średniej. W ofercie dostępne są trzy warianty PHEV. Dwa mają napęd przedni i silniki wolnossący benzynowy 1.5 oraz elektryczny, generujące łącznie 218 KM. Różnica między nimi polega na pojemności zastosowanej baterii Blade – w odmianie Boost ma ona 18,3 kWh (zasięg w trybie jazdy elektrycznej: 70 km), zaś w Comfort – 26,6 kWh (zasięg EV: 125 km).

BYD SEAL U DM-i tył
fot. BYD

Topowy wariant 4x4 korzysta z benzynowej jednostki 1.5 turbo oraz dwóch silników elektrycznych (moc systemowa to aż 324 KM; 0-100 km/h w 5,9 s). W tym przypadku akumulator ma 18,3 kWh (zasięg EV: 70 km).

Ważne, że baterię każdego Seala U DM-i można ładować nie tylko prądem zmiennym (do 11 kW), ale też stałym (do 18 kW). Ceny: od 169 900 zł.

BYD SEAL U DM-i deska rozdzielcza
Nowoczesna stylizacja, materiały wysokiej jakości i zaawansowana elektronika pokładowa. Wskaźniki mają 12,3 cala, a obrotowy ekran (pion/poziom) – 15,6 cala.
fot. BYD
BYD SEAL U DM-i fotele
Standard: elektrycznie regulowane siedzenia pokryte wegańską skórą.
fot. BYD
BYD SEAL U DM-i gniazdo ładowania
Duży plus – możliwość uzupełniania energii prądem zmiennym i stałym.
fot. BYD

BYD Seal 5 DM-i 

BYD SEAL 5 DM-i – przód
BYD Seal 5 DM-i w wyższej wersji Design ma seryjnie m.in. przednie i tylne czujniki parkowania czy kamery 360 st.
fot. BYD

Najnowszy model BYD-a debiutujący w Polsce to elegancko stylizowany sedan, mierzący 478 cm. Cechą wyróżniającą go spośród konkurencji jest przede wszystkim hybrydowy napęd plug-in (Super DM), z silnikami benzynowym 1.5 i elektrycznym, oferującymi łącznie 212 KM (od 0 do 100 km/h w 7,5 s).

Dzięki pojemnej baterii Blade (18,3 kWh; ładowanie AC 6,6 kW) Seal 5 może pokonać w trybie jazdy elektrycznej aż 100 km (łączny zasięg to 1050 km). Poza tymi zaletami ogromnym atutem jest niezwykle atrakcyjna cena, wynosząca od 129 900 zł, a także bogate wyposażenie seryjne (np. adaptacyjny tempomat czy automatyczna dwustrefowa klimatyzacja).

BYD SEAL 5 DM-i deska rozdzielcza
System multimedialny z obrotowym 12,8-calowym ekranem obsługuje Android Auto i Apple CarPlay. Cyfrowe wskaźniki mają 8,8''.
fot. BYD
BYD SEAL-5 DM-i kanapa
Przestronna kabina. Tapicerka z wegańskiej skóry jest seryjna.
fot. BYD
BYD SEAL 5 DM-i – bagażnik
Jeden z wielu atutów Seala 5 DM-i: bagażnik o pojemności 508 litrów.
fot. BYD
BYD SEAL 5-DM-i tył
Wyjątkowa propozycja na naszym rynku: klasyczny sedan z hybrydowym napędem plug-in. A do tego w świetnej cenie.
fot. BYD

Samochody elektryczne

BYD Dolphin Surf

BYD Dolphin Surf przód
fot. BYD

Najmniejszy model marki BYD – Dolphin Surf – udowadnia, że miejski, świetnie wyceniony samochód nie musi być prosty i mieć nudnej stylizacji. Mierzący 399 cm Dolphin Surf jest oferowany w trzech przednionapędowych odmianach.

Podstawowa Active ma silnik o mocy 88 KM i akumulator o pojemności 30 kWh (maksymalna moc ładowania DC: 65 kW). To wystarcza do pokonania 220 km. Osoby, którym zależy na większym zasięgu, mogą wybrać auto z baterią 43,2 kWh (ładowanie DC: do 85 kW). Występuje ona w wersjach Boost (88 KM; zasięg 322 km) oraz topowej Comfort, z najmocniejszym, bo 156-konnym silnikiem. Dzięki niemu przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,1 s.

Ceny Dolphina Surfa zaczynają się od zaledwie 82 700 zł. Mimo to wyposażenie nie jest wcale ubogie, i już w podstawowej konfiguracji otrzymuje się m.in. komplet układów wsparcia (w tym adaptacyjny tempomat) czy nowoczesny system multimedialny.

BYD Dolphin Surf deska rozdzielcza
Każda wersja Dolphina Surfa otrzymuje seryjnie obracany 10,1-calowy dotykowy ekran. 
fot. BYD
BYD Dolphin Surf tył
Czteroosobowy Dolphin Surf jest niewielki i bardzo zwrotny. Pojemność bagażnika wynosi od 308 do 1037 litrów.
fot. BYD

BYD Atto 2

BYD Atto 2 przód
fot. BYD

Atto 2 to propozycja BYD-a w niezwykle popularnej w Europie klasie miejskich crossoverów. Auto przekonuje interesującą, ale stonowaną stylizacją. Mimo jego niezbyt dużych rozmiarów zewnętrznych (długość 431 cm) kabina jest przestronna, a bagażnik – pojemny (od 400 do 1340 litrów).

Atto 2 napędza na przednie koła silnik rozwijający 177 KM i 290 Nm. Auto jest dzięki temu naprawdę dynamiczne – do 100 km/h rozpędza się w 7,9 s i uzyskuje prędkość maksymalną 160 km/h. Akumulator trakcyjny Blade ma pojemność 45,12 kWh i można go ładować prądem zmiennym (do 11 kW) oraz stałym (do 65 kW). Zasięg wynosi 312 km w cyklu mieszanym. Atto 2 jest oferowane w dwóch wersjach wyposażenia: Active kosztuje 129 900 zł, zaś Boost wyceniono na 141 000 zł.

BYD Atto 2 deska rozdzielcza
Podstawowa wersja ma obracany ekran 10,1 cala, zaś bogatsza Boost – 12,8-calowy.
fot. BYD

BYD Dolphin

BYD Dolphin przód
fot. BYD

Dolphin to kompaktowy hatchback (dł. 429 cm) o lekko podniesionej linii dachu. Kabina jest przestronna, a dzięki temu, że auto powstało na najnowszej e-platformie 3.0, podłoga z tyłu jest całkiem płaska (co zauważalnie zwiększa komfort jazdy).

Dolphin ma napęd na przednie koła, 204-konny silnik (0-100 km/h w 7,0 s) i akumulator Blade o pojemności 60,4 kWh (ładowanie AC 11 kW, DC 110 kW). Zasięg w cyklu mieszanym wynosi 427 km. Auto oferowane jest w dwóch wersjach wyposażenia (Comfort i Design). Ceny: od 149 000 zł.

BYD Dolphin deska rozdzielcza
Atrakcyjnie stylizowana kabina może mieć czarno-beżowe lub czarno-szare wykończenie.
fot. BYD

BYD Seal

BYD SEAL przód
fot. BYD

Bardzo opływowy, dynamicznie prezentujący się sedan klasy średniej (dł. 480 cm) imponuje parametrami układu napędowego. Wersja podstawowa Design otrzymała silnik o mocy 313 KM dostarczający moment obrotowy na tyle koła. Odmiana Excellence AWD to auto o naprawdę sportowych osiągach – ma 530 KM i od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,8 s. Oba warianty korzystają z akumulatora o pojemności 82,5 kWh (ładowanie DC: do 150 kW), który zapewnia im zasięg wynoszący, odpowiednio, 570 i 520 km. Ceny modelu Seal rozpoczynają się od 215 900 zł.

BYD SEAL deska rozdzielcza
Wnętrze może być wykończone błękitną lub czarną tapicerką. Obrotowy ekran ma 15,6''.
fot. BYD

BYD Seal U

BYD SEAL U przód
fot. BYD

Seal U jest jedynym samochodem w gamie marki BYD oferowanym zarówno z napędem hybrydowym plug-in, jak i elektrycznym. W tym drugim do wyboru przewidziano dwie przednionapędowe odmiany. Podstawowa Comfort ma baterię Blade o pojemności 71,8 kWh (maksymalna moc ładowania 115 kW), która zapewnia zasięg 420 km w cyklu mieszanym. Silnik rozwija 218 KM i 310 Nm. Z kolei wersja Design ma akumulator 87 kWh (ładowanie DC do 140 kW), a zasięg wzrasta do 500 km. W tym przypadku jednostka elektryczna też generuje 218 KM, ale 330 Nm. Seal U uzyskuje prędkość maksymalną 175 km/h, a do 100 km/h rozpędza się w 9,3 s z mniejszą i 9,6 s z większą baterią. Cennik rozpoczyna kwota 195 900 zł.

BYD SEAL U deska rozdzielcza
Seryjnym wyposażeniem są m.in. elektrycznie sterowane fotele i wegańska skóra.
fot. BYD

BYD Sealion 7

BYD SEALION 7 – przód
fot. BYD

Elektryczny SUV klasy średniej (długość 483 cm) z nadwoziem nawiązującym wyglądem do coupe i charakterystycznie stylizowanymi nadkolami. Sealion 7 ma duże możliwości transportowe: tylny bagażnik pomieści od 520 do 1789 l, a przedni – 58 l.

Auto jest dostępne w trzech wersjach. Comfort z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 313 KM, a bateria Blade o pojemności 82,5 kWh pozwala pokonać 482 km. Odmiana Design AWD korzysta z takiego samego akumulatora (jej zasięg to 456 km), ale zastosowano w niej dwa silniki o łącznej mocy 530 KM (0-100 km/h w zaledwie 4,5 s). Wariant Excellence AWD też ma 530 KM, ale jego akumulator o pojemności 91,3 kWh gwarantuje uzyskanie zasięgu 502 km. Każdy Sealion 7 może się rozpędzić do prędkości maksymalnej 215 km/h.  Ceny auta rozpoczynają się od 219 900 zł, a wyposażenie seryjne jest bardo bogate (np. elektrycznie sterowane siedzenia).

BYD SEALION 7 – deska rozdzielcza
W najwyższej wersji – skórzana tapicerka Nappa. Ekran: 15,6''.
fot. BYD

BYD Tang

BYD TANG przód
fot. BYD

Flagowy SUV w ofercie marki BYD to model należący do klasy wyższej. Ma aż 497 cm długości i 282-centymetrowy rozstaw osi. Przestronna, doskonale wykończona kabina mieści siedem osób. Atutem jest też pojemny bagażnik (235/940/1655 litrów za 3./2./1. rzędem siedzeń).

Tang ma ogromny akumulator trakcyjny Blade o pojemności aż 108,8 kWh, w którym energię można uzupełniać z mocą do 170 kW. Zasięg auta w cyklu mieszanym wynosi 530 km. Tanga napędzają na obie osie silniki o łącznej mocy 517 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 4,9 s, a prędkość maksymalna sięga 190 km/h. Tang dostępny jest w jednej, bardzo bogato wyposażonej wersji Flagship. W standardzie znajdziemy m.in. w pełni diodowe oświetlenie, 21-calowe felgi, panoramiczny dach, elektrycznie regulowane skórzane siedzenia (Nappa), nagłośnienie Dynaudio, kamery 360 stopni i pełen zestaw systemów wsparcia kierowcy. Cena: 320 000 zł.

BYD TANG deska rozdzielcza
Wykończenie klasy premium ze skórzanym pokryciem deski i fotelami pokrytymi Nappą.
fot. BYD

BYD: 30 lat rozwoju

BYD siedziba
fot. BYD

Firma BYD została założona w lutym 1995 roku, zaś BYD Auto powstało w 2003 r., po przejęciu Xi'an Tsinchuan Auto. W ciągu trzydziestu lat BYD zanotował bezprecedensowy rozwój– na początku zatrudniał 20, a obecnie jest to więcej niż milion pracowników. Dysponuje ponad 30 parkami przemysłowymi i 40 oddziałami na całym świecie (europejski był pierwszym poza granicami Chin). BYD działa w czterech kluczowych sektorach, realizując plany stworzenia bezemisyjnego ekosystemu energetycznego: motoryzacji, elektronice, nowej energii i transporcie kolejowym. BYD jest jednym z pionierów i liderów proekologicznych rozwiązań napędów elektrycznych oraz technologii akumulatorowych.

Stella Li
Za globalnymi sukcesami firmy BYD stoi m.in. charyzmatyczna wiceprezes wykonawcza Stella Li.
fot. BYD

Czytaj także