Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota bZ4x przód

bZ4x – elektryczny SUV Toyoty z napędem przednim lub 4x4

bZ4x – elektryczny SUV Toyoty z napędem przednim lub 4x4

Toyota bZ4X to pierwszy model tej japońskiej marki zaprojektowany od podstaw jako akumulatorowy samochód elektryczny. Jego premiera nastąpi 2 grudnia.

Właśnie pokazane w wersji seryjnej bZ4X (nazwa jest tak chwytliwa, jak kod błędu w jakimś oprogramowaniu) nie jest pierwszym seryjnym elektrycznym samochodem Toyoty, nie jest nawet pierwszym elektrycznym SUV-em tej marki. W obu przypadkach to RAV4, które na wybranych rynkach oferowano w dwóch generacjach z takim napędem.

Obecnie w sprzedaży Toyota ma elektryczny model dostawczy Proace (skonstruowany przez PSA należące obecnie do koncernu Stellantis) oraz Mirai, w którym prąd powstaje w wodorowych ogniwach paliwowych.

Do tej pory Toyota nie miała jednak w gamie samochodu, który od początku byłby stworzony jako samochód elektryczny z zasilaniem akumulatorowym. A takim właśnie jest bZ4x – pierwszym z całej serii aut z linii bZ, czyli beyond zero (w zamyśle ma to oznaczać coś więcej niż tylko zerową emisję spalin).

Toyota zbudowała bZ4x na nowej modularnej platformie e-TNGA przeznaczonej specjalnie dla „elektryków na baterie”. Na razie Toyota nie podała pełnych danych technicznych auta, wiadomo jednak, że jego rozstaw osi jest wyjątkowo duży i wynosi 285 cm – to więcej aż o 16 cm niż w RAV4. BZ4X jest także o 8,5 cm niższy od wspomnianego SUV-a (mierzy 160 cm). Bagażnik o pojemności 452 l wyposażono w podwójną podłogę.

Akumulator trakcyjny ma pojemność 71,4 kWh (jego naładowanie do 80% przy wykorzystaniu ładowarki o mocy 150 kW ma zająć około pół godziny), co powinno pozwolić na uzyskanie zasięgu ponad 450 km. Toyota zapowiada, że redukcja parametrów baterii będzie bardo niewielka. Po 10 latach lub 240 tys. km (w zależności, co nastąpi pierwsze) jej pojemność zmniejszy się najwyżej o 10 procent. Ponadto bZ4X może mieć opcjonalny dach z bateriami słonecznymi, który według szacunków Toyoty w ciągu roku będzie w stanie zgromadzić energię elektryczną potrzebną do pokonania 1800 km.

W wersji z napędem na przednie koła silnik ma moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy 265 Nm. W odmianie 4x4 zastosowano dwa silniki (drugi przekazuje siłę napędową na tylną oś), które razem oferują 217 KM i 336 Nm. Ten wariant bZ4X ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,7 s (dane wstępne, przed homologacją). Zastosowany tutaj system XMode pozwala na wybór kilku trybów pracy, w zależności od warunków drogowych (śnieg i błoto, głęboki śnieg i błoto – do 20 km/h oraz trudniejszy teren – poniżej 10 km/h). Toyota bZ4X ma też tryb jazdy pozwalający przyspieszać i zwalniać poprzez operowanie jedynie pedałem gazu.

Jedną z największych innowacji jest układ kierowniczy typu steer-by-wire o nazwie One Motion Grip, czyli bez fizycznego połączenia z kołami (w Europie zostanie on wprowadzony w późniejszym terminie). Wyposażone w niego auto zamiast tradycyjnej kierownicy ma wolant podobny do tego stosowanego w samolotach. By wykonać pełny skręt kół nie trzeba przekładać rąk, bo wolant trzeba obrócić tylko o 150 stopni.

Toyota bZ4x przód
Stylizacja seryjnego auta jest w zasadzie identyczna jak prototypu z kwietnia 2021 r.
Toyota
Toyota bZ4x bok
Największe felgi będą mieć rozmiar 20 cali. Średnica zawracania wynosi 11,4 m.
Toyota
Toyota bZ4x tył
Kompaktowy SUV bZ4X jest pierwszym z serii elektrycznych modeli Toyoty z zasilaniem bateryjnym.
Toyota
Toyota bZ4x płyta podłogowa
Auto powstało na całkiem nowej platformie, w której akumulatory trakcyjne umieszczono w podłodze. 
Toyota
Toyota bZ4x deska rozdzielcza
System multimedialny będzie się zdalnie aktualizował.
Toyota
Toyota bZ4x deska rozdzielcza
Odmiana z elektronicznym układem kierowniczym ma wolant.
Toyota
Toyota bZ4x kanapa
Duży rozstaw osi i płaska podłoga mają zagwarantować wyjątkową przestronność bZ4X.
Toyota
Toyota bZ4x bagażnik
Bagażnik ma 452 l pojemności do rolety.
Toyota

Czytaj także