Toyota bZ4X to pierwszy model tej japońskiej marki zaprojektowany od podstaw jako akumulatorowy samochód elektryczny. Jego premiera nastąpi 2 grudnia.
Właśnie pokazane w wersji seryjnej bZ4X (nazwa jest tak chwytliwa, jak kod błędu w jakimś oprogramowaniu) nie jest pierwszym seryjnym elektrycznym samochodem Toyoty, nie jest nawet pierwszym elektrycznym SUV-em tej marki. W obu przypadkach to RAV4, które na wybranych rynkach oferowano w dwóch generacjach z takim napędem.
Obecnie w sprzedaży Toyota ma elektryczny model dostawczy Proace (skonstruowany przez PSA należące obecnie do koncernu Stellantis) oraz Mirai, w którym prąd powstaje w wodorowych ogniwach paliwowych.
Do tej pory Toyota nie miała jednak w gamie samochodu, który od początku byłby stworzony jako samochód elektryczny z zasilaniem akumulatorowym. A takim właśnie jest bZ4x – pierwszym z całej serii aut z linii bZ, czyli beyond zero (w zamyśle ma to oznaczać coś więcej niż tylko zerową emisję spalin).
Toyota zbudowała bZ4x na nowej modularnej platformie e-TNGA przeznaczonej specjalnie dla „elektryków na baterie”. Na razie Toyota nie podała pełnych danych technicznych auta, wiadomo jednak, że jego rozstaw osi jest wyjątkowo duży i wynosi 285 cm – to więcej aż o 16 cm niż w RAV4. BZ4X jest także o 8,5 cm niższy od wspomnianego SUV-a (mierzy 160 cm). Bagażnik o pojemności 452 l wyposażono w podwójną podłogę.
Akumulator trakcyjny ma pojemność 71,4 kWh (jego naładowanie do 80% przy wykorzystaniu ładowarki o mocy 150 kW ma zająć około pół godziny), co powinno pozwolić na uzyskanie zasięgu ponad 450 km. Toyota zapowiada, że redukcja parametrów baterii będzie bardo niewielka. Po 10 latach lub 240 tys. km (w zależności, co nastąpi pierwsze) jej pojemność zmniejszy się najwyżej o 10 procent. Ponadto bZ4X może mieć opcjonalny dach z bateriami słonecznymi, który według szacunków Toyoty w ciągu roku będzie w stanie zgromadzić energię elektryczną potrzebną do pokonania 1800 km.
W wersji z napędem na przednie koła silnik ma moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy 265 Nm. W odmianie 4x4 zastosowano dwa silniki (drugi przekazuje siłę napędową na tylną oś), które razem oferują 217 KM i 336 Nm. Ten wariant bZ4X ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,7 s (dane wstępne, przed homologacją). Zastosowany tutaj system XMode pozwala na wybór kilku trybów pracy, w zależności od warunków drogowych (śnieg i błoto, głęboki śnieg i błoto – do 20 km/h oraz trudniejszy teren – poniżej 10 km/h). Toyota bZ4X ma też tryb jazdy pozwalający przyspieszać i zwalniać poprzez operowanie jedynie pedałem gazu.
Jedną z największych innowacji jest układ kierowniczy typu steer-by-wire o nazwie One Motion Grip, czyli bez fizycznego połączenia z kołami (w Europie zostanie on wprowadzony w późniejszym terminie). Wyposażone w niego auto zamiast tradycyjnej kierownicy ma wolant podobny do tego stosowanego w samolotach. By wykonać pełny skręt kół nie trzeba przekładać rąk, bo wolant trzeba obrócić tylko o 150 stopni.