W 2023 r. ma się pojawić trzecia generacja Renault 5, tym razem z napędem elektrycznym.
Renault przedstawiło studyjny model 5 Prototype. To zapowiedź samochodu, który będzie miał napęd elektryczny i designem wyraźnie nawiąże do dwóch wcześniejszych generacji spalinowego Renault 5.
Odniesienia do tych klasycznych dziś modeli widać np. w ogólnych proporcjach karoserii, kącie nachylenia klapy bagażnika, a także kształtach reflektorów i tylnych świateł.
Podobnie jak dwie wcześniejsze generacje Renault 5 nowość będzie rywalizować w segmencie miejskich samochodów. Długość szacujemy na około cztery metry.
Samochód ma bazować na nowej wersji platformy stosowanej już w np. w Renault Clio i Capturze. O ile Clio i Captur są dostępne z napędem spalinowym i hybrydowym, o tyle nowe 5 opiera się na wariancie architektury przystosowanym do napędu elektrycznego.
Nowe Renault 5 ma być bardzo przystępnym cenowo samochodem, nie ma mowy o pozycjonowaniu go w segmencie premium. Auto trafi na rynek w 2023 r.
Pierwsza generacja Renault 5 pojawiła się w 1972 r. i była dostępna z czterocylindrowymi silnikami spalinowymi o pojemności od 0.85 do 1.4. W 1973 r. powstała nawet eksperymentalna wersja tego modelu z napędem elektrycznym. Pierwsze Renault 5 zrobiło furorę na rynku, a do 1984 r. sprzedano około 5,47 mln sztuk tego modelu.
Druga generacja debiutowała w 1984 r. i designem bardzo nawiązywała do poprzednika. Choć w 1990 r. pojawił się następca (było nim Clio pierwszej generacji), to Renault 5 wytwarzano aż do 1996 r. Dostępne z silnikami spalinowymi o pojemności 0.95-1.7 rozeszło się w liczbie niemal 3,24 miliona sztuk.