Lexus LBX to nowy miejski crossover – najmniejszy i zarazem najtańszy model w gamie Lexusa. Do sprzedaży trafi z jednym, łatwym do przewidzenia, wariantem napędu. Auto będzie można obejrzeć u dealerów już latem tego roku. Czy ma szansę odnieść sukces w Polsce?
Nowy model o nazwie LBX jest najmniejszym samochodem w gamie Lexusa i można uznać, że w pewnym sensie zastąpi w niej wycofany ze sprzedaży ponad dwa lata temu kompaktowy model CT 200h.
LBX (nazwa to skrótowiec od słów Lexus Breaktrough Crossover, czyli przełomowy crossover Lexusa) został opracowany z myślą o rynkach Starego Kontynentu i prace rozwojowe były prowadzone przez europejski oddział marki. LBX jest spokrewniony z Toyotą Yarisem Crossem, wykorzystuje bowiem tę samą (choć jak zaznaczono – zmodyfikowaną) platformę GA-B.
Podstawowe wymiary auta są: następujące: długość 419 cm, szerokość 182,5 cm, wysokość 154,5 cm, rozstaw osi 258 cm. Pojemność bagażnika to zaś 332 l (dla wariantu przednionapędowego). W przypadku Yarisa Crossa jest to, odpowiednio, 418, 176,5, 159,5 i 256 cm. Tutaj kufer ma 397 lub 320 l (4WD).
LBX korzysta z układu hybrydowego z silnikami wolnossącym benzynowym 1.5 R3 i elektrycznym, które łącznie generują 136 KM i 185 Nm (to najnowsza odmiana tego napędu; jego 130-konna wersja trafiła właśnie do Yarisa i z czasem zapewne pojawi się także w Yarisie Crossie) oraz bezstopiowej przekładni E-CVT. Auto ma też nową niklowo-wodorkową (NiMH) baterię, o mniejszej masie i rozmiarach.
Oprócz wersji przednionapędowej (na razie podano tylko jej przyspieszenie: od 0 do 100 km/h w 9,2 s) oferowana będzie także 4x4 E-Four – dodatkowy silnik elektryczny przekazuje w niej moment obrotowy na tylne koła.
Zawieszenie przednie to zawsze kolumny McPhersona zaś z tyłu w wersjach z napędem przednim stosowana jest belka skrętna, a w tych 4x4 – układ dwuwahaczowy.
LBX będzie oferowany w kilku wersjach wyposażenia, różniących się od siebie m.in. stylizacją wnętrza. Poza wariantem podstawowym pojawią się odmiany Elegant, RelaX, Emotion i Cool (dwie ostatnie mają bardziej sportowy charakter).
Crossover otrzymał rozbudowany pakiet bezpieczeństwa, na który składają się m.in.: układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z asystentem skrętu na skrzyżowaniu (ITA), aktywnym tempomatem (DRCC), układem rozpoznawania znaków (RSA) oraz asystentem utrzymania pasa ruchu (LKA), elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją (SEA), kamera nadzorująca skupienie kierowcy (Driver Monitor) czy systemy monitorowania martwego pola (BSM) i ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).
Przedprodukcyjne egzemplarze LBX-a będą prezentowane w salonach już w wakacje tego roku, zaś produkcja seryjna rozpocznie się pod koniec 2023 r. Pierwsze zamówione samochody, według zapewnień Lexusa, powinny natomiast dotrzeć do klientów na przełomie lutego i marca 2024 r.