Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Lexus UX 300e przód w ruchu

Lexus UX 300e – TEST

Tygodnik Motor

Lexus UX 300e – TEST

W nowym, elektrycznym wydaniu Lexus UX jest jeszcze bardziej komfortowy niż dotychczas. Ale przybyło mu nie tylko zalet.

Najmniejszy SUV Lexusa, zaprezentowany w 2018 roku UX, ma ten sam charakter co większe SUV-y tej marki. Jest wyraziście stylizowany z zewnątrz i szykowny w środku.

Dźwięk zamykania drzwi, solidny montaż, świetne materiały, miękko obita kierownica, wygodne fotele – można się tu poczuć jak w dużo droższym aucie. Pomaga w tym układ jezdny. Zapewniając dalekie od sportowego, ale pewne prowadzenie, sprawnie i bez hałasowania „gasi” wstrząsy. O ciszę dba też kapitalne wygłuszenie – nawet przy autostradowym tempie da się rozmawiać szeptem.

Lexus UX 300e 2
Zgrabna sylwetka crossovera urozmaicona wyrazistymi liniami nadkoli czy przetłoczeń.

Słupki dachowe nie są szerokie (nie licząc tylnych), lusterka odsunięto od nich, za to wycieraczka „zawraca” przy samym lewym słupku – wszystko to sprawia, że mimo niezbyt dużych okien w tylnej parze drzwi kierowca UX-a może się cieszyć dobrą widocznością.

Dopóki liczba podróżnych nie przekracza 4, a ich wzrost 180 cm, wszyscy bez problemu się tu zmieszczą i znajdą wygodną pozycję. Z przodu miejsca wystarczy o kilka centymetrów wyższym osobom, ale wyższym już nie, bo w topowym UX-ie przestrzeń nad głową ogranicza obudowa seryjnego szyberdachu. Z tyłu wysokość wnętrza jest podobna, ale żeby fotele nie wbijały się w kolana, trzeba prosić jadących w pierwszym rzędzie o odsunięcie ich nieco w przód.

Lexus UX 300e - fotele
Wnętrze robi wrażenie bardzo porządnego i jest przyjemnie wykończone, ale nie imponuje przestronnością.

Spokoju w elektrycznym Lexusie UX 300e nie zakłócają odgłosy spod maski. 204-konny silnik zapewnia momentalną reakcję na ruchy prawego pedału i świetny zryw – japońskie auto osiąga „setkę” w 7,5 s, choć wydaje się, że robi to szybciej, a 7 sekund później jedzie już 140 km/h.

Niestety w wersji „na prąd” UX zyskał nie tylko nowe zalety, ale i wady. Do ciasnawej tylnej części kabiny i małego kufra dołączyły niezbyt imponujący zasięg oraz czasochłonne ładowanie. Słupek 50 kW pozwala uzupełnić stan baterii z 10 do 80% w niecałą godzinę, ale gniazdko 230 V na pełne naładowanie akumulatora o pojemności nieco ponad 54 kWh potrzebuje od 7 godzin (32 A) do... doby (8 A).

Dane techniczne Lexus UX 300e
Silnik elektryczny
Moc maksymalna 204 KM
Maks. moment obrotowy 300 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 450/184/155 cm
Rozstaw osi 264 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność 1840/405 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 367/b.d. l
Pojemność akumulatora 54,3 kWh
Moc ładowania AC do 6,6 kW
Moc ładowania DC do 50 kW
Opony 225/50 R18
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s
Średnie zużycie energii 17,0 kWh/100 km
Zasięg 305 km
Cena od 214 900 zł

Podczas płynnej jazdy po mieście i okolicy energii w baterii wystarczało nam na ok. 250 km, a prędkość 140 km/h pozwalała przejechać zaledwie połowę tego dystansu. Ale test odbywał się przy kilkustopniowym mrozie, latem UX z pewnością jest w stanie przejechać większy dystans między ładowaniami.

Minimalna cena elektrycznego Lexusa UX wynosi 214 900 zł. Testowana, topowa wersja Omotenashi wymaga już wydania 277 900 zł, ale seryjnie oferuje nawet wentylację przednich siedzeń, okno dachowe, ekran typu head-up czy kapitalne nagłośnienie renomowanej firmy Mark Levinson.

Lexus UX 300e 3
W trasie UX imponuje komfortem... ale zasięgiem już nie. Znacznie lepiej czuje się w mieście.

Lexus UX 300e: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • ciekawy design
  • szykownie wykończone wnętrze
  • solidny montaż
  • dopracowane detale
  • skuteczne wygłuszenie
  • dobra widoczność
  • ciasnawa tylna część kabiny
  • nieduży bagażnik

Układ napędowy

  • dobre osiągi
  • momentalna reakcja na wciśnięcie prawego pedału
  • skromny zasięg, zwłaszcza przy wyższej prędkości

Właściwości jezdne

  • wyborny komfort podróżowania
  • cicha praca zawieszenia
  • pewne prowadzenie
  • niezła zwrotność
  • wyraźna podsterowność

Wyposażenie i cena

  • cena – choć wysoka – dość atrakcyjna na tle rywali
  • bardzo bogate wyposażenie standardowe
  • wiele nowoczesnych systemów wsparcia

Mimo że to pierwszy elektryczny model tej marki, Lexus UX 300e okazuje się całkiem udaną propozycją, zwłaszcza dla osób ceniących komfort.

Lexus UX 300e: galeria zdjęć

Czytaj także