Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lexus IS II

Lexus IS II

Archiwum

Lexus IS II

Tylny napęd i nastawienie na przyjemność z prowadzenia. Największym problemem jest zawodny diesel Toyoty.

  • Lata produkcji: 2005-2012
  • Silniki: benz. 2.5-5.0 (208-423 KM), diesel 2.2 (150-177 KM)
  • Wersje: sed, cc
  • Długość/rozstaw osi: 458-466/273 cm, szerokość/wysokość: 180-181/141-143 cm, bagażnik: sed 380 l, cabrio 420 l (165 l przy złożonym dachu)

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Pod wieloma względami Lexus IS przypomina BMW serii 3 – ma 6-cylindrowe silniki, tylny napęd i dobrze wykończone, ale ciasne wnętrze (szczególnie w drugim rzędzie), jak również mało przestronny bagażnik. Bezwypadkowe egzemplarze nie mają problemów z korozją, chociaż lakier jest podatny na zużycie.

Lexus-IS-II_3
Wnętrze jest wykończonymi bardzo dobrymi materiałami. Multimedia i nawigacja trącą myszką.

SILNIKI

Niewielką przewagę na rynku mają diesle 2.2 z rodziny 2AD. Ich aluminiowe bloki są podatne na erozję. Wżery pojawiają pod uszczelką głowicy. Remont wymaga wyjęcia silnika. W wielu autach usterka została naprawiona. Gdy ujawniła się na gwarancji (a czasem i po niej), silnik wymieniano. Dlatego dokumentacja serwisowa jest cenna. Za bezpieczniejszy wybór uchodzą diesle produkowane od 2010 r. Problemów nie sprawiają benzynowe wersje – w Europie oferowano 2.5 V6i 5.0 V8, a w USA także 3.5 V6. Bezpośredni wtrysk paliwa wyklucza montaż instalacji LPG.

AWARYJNOŚĆ

Diesle, poza wadą bloku, mają słabe koła dwumasowe i sprzęgła, problematyczny DPF oraz drogie w naprawach wtryskiwacze Denso. W autach z wysokimi przebiegami może hałasować dyferencjał.

KOSZTY

Lexusy są trwałe, ale kiedy przychodzi do napraw okazuje się, że łatwo o zamienniki tylko typowych części eksploatacyjnych.

SYTUACJA RYNKOWA

Najtańsze auta to diesle. Wersje benzynowe znacznie lepiej trzymają ceny. Zadbane IS-y szybko zmieniają właściciela.

Lexus-IS-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • W USA paleta silników była szersza. Oferowano tam wersję 350, która – podobnie jak 250 – była dostępna z napędem 4x4.
  • Lexus IS 250C/IS 350C (2009-2015) to coupe-cabrio ze sztywnym, składanym dachem.
  • Mimo wysokiej mocy Lexus IS-F nie jest awaryjny. Egzamin zdaje też jego klasyczny, 8-biegowy „automat”. Typowe części eksploatacyjne nie są drogie – np. markowe zamienniki tarcz na przednią oś kosztują 750 zł.

CENY

17 000 zł – Diesle mające ponad 300 tys. km lub świeżo sprowadzone, ale nie zarejestrowane – uwaga na wysoką akcyzę!
27 000 zł – Budżet, od jakiego zaczynają się oferty sprzedaży sensownie wyglądających aut z początku produkcji.
50 000 zł – Świetnie utrzymane IS 250 z polskich salonów. Sportowy IS-F jest wyceniany na 70-180 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.5 V6 (250) 3.5 V6 (350, USA) 5.0 V8 (IS-F) 2.2 (200d) 2.2 (220d)
Pojemność skokowa 2500 cm³ 3456 cm³ 4969 cm³ 2231 cm³ 2231 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 208 KM 310 KM 423 KM 150 KM 177 KM
Maks. moment obr. 252 Nm 376 Nm 505 Nm 340 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,1 s 5,8 s 4,8 s 10,2 s 8,9 s
Prędkość maks. 230 km/h 230 km/h 270 km/h 205 km/h 220 km/h
Średnie zuż. paliwa 8,9 l/100 km 10,0 l/100 km 11,4 l/100 km 5,1 l/100 km 5,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - premiera drugiej generacji Lexusa IS
2006 - IS 220d z dieslem Toyoty
2007 - sportowa IS-F z 5.0 V8 (423 KM)
2008 - gamę uzupełnia coupe-cabrio (IS 250C)
2010 - modernizacja, 150-konny diesel
2013 - premiera trzeciej generacji Lexusa IS

Lexus-IS-F_5
Sportowy Lexus IS-F z silnikiem 5.0 V8.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyte sprzęgło i „dwumasa” w dieslu
    Sprzedającego warto pytać o dokumenty potwierdzające wymianę kompletu sprzęgłowego.
    Wymiana sprzęgła z „dwumasą”: od 4600 zł
  • Naprawa bloku turbodiesla
    By usunąć wżery, trzeba wyjąć blok silnika z samochodu i poddać go planowaniu.
    Koszt naprawy silnika: od 5000 zł
  • Wtryskiwacze Denso do diesli
    Regeneracja wtryskiwaczy Denso jest trudna i droga. Nowe zamienniki kosztują dużo.
    Naprawa wtryskiwaczy: 1000-2200 zł/szt.
  • Nagar w układzie dolotowym IS 250
    W dolocie wersji IS 250 mogą odkładać się osady z odmy. Można je czyścić na kilka sposobów.
    Koszt czyszczenia: 100-1500 zł

ZALETY I WADY

+ Niezawodne i dynamiczne silniki benzynowe.
+ Spory komfort jazdy, dobre właściwości jezdne.
+ Szlachetnie wykończone wnętrze.

- Wysokie ceny zadbanych aut, mała podaż.
- Ilość miejsca z tyłu, mały bagażnik.
- Problematyczny turbodiesel.
- Brak praktycznej wersji kombi.

Lexus-IS-II_4
Bagażnik mieści tylko 380 l i jest dość płytki. Dobrze, że chociaż osłonięto zawiasy klapy.

WARTO KUPIĆ

Auto z krajowego salonu. Są zadbane i regularnie serwisowane. Nierzadko do końca w ASO. IS-F to przyszły youngtimer.

UWAŻAJ NA

Auta z USA. Większość z nich była rozbita. Diesle bez dokumentacji. Mogą mieć monstrualne rzeczywiste przebiegi.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 3/6

SUMA: 15/24 pkt

Czytaj także