Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Lexus GS III

Znikoma awaryjność nie oznacza niskich kosztów eksploatacji. Serwis, diagnostyka i części zamienne są niestety bardzo drogie.

  • Lata produkcji: 2005-2011
  • Silniki: benz. 3.0-4.6 (245-347 KM)
  • Wersje: sed
  • Długość/rozstaw osi: 482,5/285 cm, szerokość/wysokość: 182/143 cm, bagażnik: 430 l, hybryda 280 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Tylko jedna wersja nadwoziowa, ale przynajmniej wystarczająco przestronna i doskonale wyciszona. Jeśli komuś zależy na pojemności bagażnika, rozczaruje go wersja hybrydowa – pod tylną klapą mieści się tylko 280 l (resztę zajmują akumulatory). Olbrzymią zaletą samochodu jest perfekcyjne wykonanie, które nawet po latach robi imponujące wrażenie.

Lexus-GS-III_3
Wysoka jakość w Lexusie nie zaskakuje. Niespodzianką są oryginalne, stylowe zegary.

SILNIKI

Gama nie obejmuje diesli. Najlepszą propozycją jest benzynowy silnik V8 4.3. Po pierwsze imponuje osiągami, po drugie jest bardzo trwały, po trzecie nie ma wtrysku bezpośredniego i świetnie nadaje się do zasilania gazem. Bazowy 3.0 V6 to już nie ta liga (mocowo i jakościowo). Jedyną sensowną alternatywą jest ciągle dość droga wersja hybrydowa, w której silnik V6 łączy się z elektrycznym.

AWARYJNOŚĆ

3.0 V6 ma problemy z nadmiernym zużyciem oleju – pomaga tylko wymiana pierścieni. W przypadku hybrydy należy w wyspecjalizowanym warsztacie ocenić jakość zespołu akumulatorów.

KOSZTY

Problem w tym, że na rynku brakuje zamienników, a ceny w ASO stają się nieadekwatne do wartości tego używanego auta. Wiele niezależnych serwisów nie naprawia Lexusów.

SYTUACJA RYNKOWA

Ograniczona podaż, niewielki popyt. Większość nabywców to pasjonaci, którzy szukają wyłącznie aut idealnych.

Lexus-GS-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Po zakupie używanego GS-a warto odwiedzić ASO i zapytać o... ewentualne akcje serwisowe. Niektóre obowiązują do dzisiaj i obejmują np. wymianę przewodów paliwowych, poduszek powietrznych itp.
  • Już dwa lata po premierze samochód zmodernizowano. Silnik 4.3 V8 został zastąpiony mocniejszym 4.6 V8 a na lusterkach bocznych pojawiły się kierunkowskazy.

CENY

29 000 zł – Minimum na zakup to ok. 30 tys. zł. No chyba, że ktoś się skusi na „anglika” za połowę tej ceny.
50 000 zł – W zasięgu roczniki 2008-2009 z przebiegiem ok. 200-300 tys. km. Za 60 tys. zł da się kupić 450h.
70 000 zł – Od ubiegłego roku najdroższe GS-y nie potaniały ani odrobinę. Są rozchwytywane przez miłośników marki.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 300 350 430 460 450h
Pojemność skokowa 2995 cm³ 3456 cm³ 4293 cm³ 4608 cm³ 3456 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benz., elektryczny
Moc maks. 249 KM 307 KM 300 KM 347 KM 296+200 KM
Maks. moment obr. 310 Nm 371 Nm 419 Nm 480 Nm 368 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,2 s 6,0 s 6,1 s 5,4 s 5,9 s
Prędkość maks. 240 km/h 230 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h

HISTORIA MODELU

2004 - pierwsza prezentacja modelu
2005 - debiut rynkowy wersji GS 300 i GS 430
2006 - pojawia się wersja hybrydowa GS 450h
2008 - lifting, silnik V8 4.3 zastępuje 4.6
2010 - delikatne odświeżenie, inne lampy tylne, z systemu audio znika odtwarzacz kaset
2011 - prezentacja następnej generacji modelu

Lexus-GS-IV_4
Lexus GS IV: ceny od 80 tys. zł.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Stuki w zawieszeniu
    Z reguły winne są drążki reakcyjne z przodu, trudno o jakikolwiek zamiennik.
    Koszt części: ok. 230 zł
  • Inwerter układu hybrydowego
    Tzw. falownik, zmieniający prąd stały na zmienny sporadycznie się przegrzewa.
    Inwerter (używany): 1500-4000 zł
  • Baterie silnika elektrycznego
    Zestaw baterii jest trwały, rzadko kiedy dochodzi do jego uszkodzenia, a przebieg nie odgrywa tu na pewno kluczowej roli. Gdy jednak dojdzie do awarii, niektórzy zlecają regenerację, polegającą na wymianie uszkodzonych cel. Czasami po naprawie baterie działają długo, ale niestety nie zawsze.
    Zestaw baterii (nowy): ok. 17 500 zł

ZALETY I WADY

+ Niezwykle wysoka niezawodność.
+ Mocne i dosyć oszczędne silniki
+ Bardzo wysoki komfort jazdy.

- Serwis tylko w wyspecjalizowanych warsztatach oraz ASO, szczególnie GS450h.
- Drogie części, brak zamienników.
- Sporo powypadkowych aut z USA

Lexus-GS-III_4
W zwykłej wersji bagażnik ma pojemność 430 l a w hybrydowej – 280 l.

WARTO KUPIĆ

Radzimy zapolować na rzadki model GS 460. Starsze V8 4.3 sprzedają się na pniu – można do nich założyć LPG.

UWAŻAJ NA

Auta z USA, trzeba sprawdzać ich historię za oceanem, wersje GS 300 z dużymi przebiegami – mogą zużywać sporo oleju.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 2/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także