Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lexus RX III

Lexus RX III

Lexus RX III

Nie ma tu szerokiej palety silników ani ostentacyjnego stylu. RX oferuje za to komfort i niezwykły poziom niezawodności.

  • Lata produkcji: 2008-2015
  • Silniki: benz. 3.5 (277-299 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 477/274 cm, szerokość/wysokość: 188,5/168,5-172 cm, bagażnik: 496-1626 l (446-1570 l w 450h)

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Poziom wykończenia jest wysoki, ale trwałość obić skórzanych niższa niż w poprzedniku. Na pewno nie wszystkim przypadnie do gustu zbyt czuły joystick służący do sterowania komputerem pokładowym i multimediami. Za to świetne jest nagłośnienie. Drzwi są bardzo wysokie – wsiada się wygodnie. Kanapę można przesuwać, to dobrze, bo bagażnik jest tylko przeciętny. Uwaga – RX-y z USA mogą nie mieć napędu 4x4.

Lexus-RX-III_3
Bardzo łatwa i intuicyjna obsługa, ale specyficzny wygląd konsoli nie każdemu przypadnie do gustu.

SILNIKI

RX 350 napędza jednostka 2GR-FE. Ku uciesze fanów instalacji LPG ma hydrauliczną regulację luzu zaworowego, nie ma za to wtrysku bezpośredniego. Łączono ją z klasyczną skrzynią automatyczną, dlatego lepiej sprawdza się w trasie (450h ma przekładnię E-CVT – planetarną z sekwencyjnym trybem pracy). RX 450h napędza wariant tego samego silnika, ale pracujący w cyklu Atkinsona (2GR-FXE). Mimo skrzyni CVT praca tej jednostki nie męczy – widlasta „szóstka” pracuje cicho i aksamitnie.

AWARYJNOŚĆ

Większość problemów dotyczy zużycia zawieszenia. Baterie w 450h są trwałe, ale nie da się ich łatwo i tanio naprawiać, jak w starszych hybrydach Toyoty i Lexusa.

KOSZTY

Niezawodność ma swoją cenę, części są drogie, zamienników bardzo brakuje.

SYTUACJA RYNKOWA

Inaczej niż w przypadku innych SUV-ów RX-a łatwo kupić krajowego. Ale dużo egzemplarzy sprowadzono z USA.

Lexus-RX-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Nie niektórych rynkach europejskich odmiana hybrydowa była tańsza dzięki niższemu opodatkowaniu aut o mniejszej emisji CO2.
  • Nie na wszystkich rynkach Lexus RX miał standardowo napęd na obie osie.
  • Ten model to zwycięzca wielu rankingów niezawodności.
  • RX-y sprzedawane w Europie pochodziły z Japonii, a sprzedawane w USA również z kanadyjskiej fabryki Toyoty i Lexusa.

CENY

59 000 zł – Oferowane w takie cenie RX-y mogą mieć spore przebiegi. Tańsze będą powypadkowe auta z USA.
68 000 zł – Można znaleźć krajowe egzemplarze z kompletną historią serwisową w ASO, również hybrydy.
85 000 zł – Poliftingowe auta, głównie hybrydowe. Roczniki 2012-2013, nowsze jeszcze rzadko trafiają na rynek.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 350 450h
Pojemność skokowa 3456 cm³ 3456 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy, hybryda
Moc maks. 277 KM 299 KM
Maks. moment obr. 342 Nm 317 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,0 s 7,8 s
Prędkość maks. 200 km/h 200 km/h
Średnie zuż. paliwa 10,6 l/100 km 6,3 l/100 km
Lexus-RX-III_5
Wersja hybrydowa to świetny wybór dla kierowców, którzy dużo stoją w korkach.

HISTORIA MODELU

2008 - prezentacja 3. generacji modelu RX
2009 - pierwsze egzemplarze RX350 i RX450h trafiają do klientów
2012 - lifting obejmujący grill, przednie i tylne lampy (w tym przednie LED do jazdy dziennej), pojawia się pakiet F Sport
2015 - debiut czwartej generacji modelu RX

Lexus-RX-III_6
Produkowany od 2015 r. następca.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Nietrwałe chłodnice silnika
    Sporadycznie psują się pojedyncze cewki.
    Cewka zapłonowa (zamiennik): od 240 zł
  • Wycieki spod pokryw zaworów
    To bardziej zapocenie niż wyciek, a ponieważ dostęp do głowicy będącej bliżej grodzi jest trudny nawet niektóre ASO zalecają nie przejmować się tym problemem.
  • Kolumny resorujące
    To raczej nie usterka, tylko zużycie, ale warto wiedzieć, że nowa kolumna kosztuje aż 4500 zł/szt. Używane można kupić za 1000-1500 zł, a regenerację wykonuje się za ok. 1200 zł. Często stukanie kolumny to jednak skutek zużytego łożyska górnego. Teoretycznie jest niewymienne, ale są spece, którzy robią to za 250-400 zł.

ZALETY I WADY

+ Jedno z najmniej awaryjnych aut na rynku.
+ Wysoki komfort jazdy, dobre wyposażenie.
+ Wersja hybrydowa w mieście pali mniej niż diesle w SUV-ach tej wielkości.

- Układ jezdny jest bezpieczny i stabilny, ale RX w ogóle nie angażuje kierowcy
- Słaby wybór części zamiennych, spore koszty obsługi serwisowej

Lexus-RX-III_4
Odmiana F Sport wygląda atrakcyjniej, ale 19-calowe felgi odbierają sporo komfortu.

WARTO KUPIĆ

Każdego zadbanego RX-a z dokumentacją serwisową, nawet z dużym przebiegiem. Nawet auta z LPG są niezłym pomysłem.

UWAŻAJ NA

RX-y bez napędu 4x4 – mają problemy z trakcją. Wersję hybrydową warto sprawdzić u specjalistów przed zakupem.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 3/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także