Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lexus RX III

Lexus RX III

Archiwum

Lexus RX III

Nie ma tu szerokiej palety silników ani ostentacyjnego stylu. RX oferuje za to komfort i niezwykły poziom niezawodności.

  • Lata produkcji: 2008-2015
  • Silniki: benz. 3.5 (277-299 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 477/274 cm, szerokość/wysokość: 188,5/168,5-172 cm, bagażnik: 496-1626 l (446-1570 l w 450h)

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Poziom wykończenia jest wysoki, ale trwałość obić skórzanych niższa niż w poprzedniku. Na pewno nie wszystkim przypadnie do gustu zbyt czuły joystick służący do sterowania komputerem pokładowym i multimediami. Za to świetne jest nagłośnienie. Drzwi są bardzo wysokie – wsiada się wygodnie. Kanapę można przesuwać, to dobrze, bo bagażnik jest tylko przeciętny. Uwaga – RX-y z USA mogą nie mieć napędu 4x4.

Lexus-RX-III_3
Bardzo łatwa i intuicyjna obsługa, ale specyficzny wygląd konsoli nie każdemu przypadnie do gustu.

SILNIKI

RX 350 napędza jednostka 2GR-FE. Ku uciesze fanów instalacji LPG ma hydrauliczną regulację luzu zaworowego, nie ma za to wtrysku bezpośredniego. Łączono ją z klasyczną skrzynią automatyczną, dlatego lepiej sprawdza się w trasie (450h ma przekładnię E-CVT – planetarną z sekwencyjnym trybem pracy). RX 450h napędza wariant tego samego silnika, ale pracujący w cyklu Atkinsona (2GR-FXE). Mimo skrzyni CVT praca tej jednostki nie męczy – widlasta „szóstka” pracuje cicho i aksamitnie.

AWARYJNOŚĆ

Większość problemów dotyczy zużycia zawieszenia. Baterie w 450h są trwałe, ale nie da się ich łatwo i tanio naprawiać, jak w starszych hybrydach Toyoty i Lexusa.

KOSZTY

Niezawodność ma swoją cenę, części są drogie, zamienników bardzo brakuje.

SYTUACJA RYNKOWA

Inaczej niż w przypadku innych SUV-ów RX-a łatwo kupić krajowego. Ale dużo egzemplarzy sprowadzono z USA.

Lexus-RX-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Nie niektórych rynkach europejskich odmiana hybrydowa była tańsza dzięki niższemu opodatkowaniu aut o mniejszej emisji CO2.
  • Nie na wszystkich rynkach Lexus RX miał standardowo napęd na obie osie.
  • Ten model to zwycięzca wielu rankingów niezawodności.
  • RX-y sprzedawane w Europie pochodziły z Japonii, a sprzedawane w USA również z kanadyjskiej fabryki Toyoty i Lexusa.

CENY

59 000 zł – Oferowane w takie cenie RX-y mogą mieć spore przebiegi. Tańsze będą powypadkowe auta z USA.
68 000 zł – Można znaleźć krajowe egzemplarze z kompletną historią serwisową w ASO, również hybrydy.
85 000 zł – Poliftingowe auta, głównie hybrydowe. Roczniki 2012-2013, nowsze jeszcze rzadko trafiają na rynek.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 350 450h
Pojemność skokowa 3456 cm³ 3456 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy, hybryda
Moc maks. 277 KM 299 KM
Maks. moment obr. 342 Nm 317 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,0 s 7,8 s
Prędkość maks. 200 km/h 200 km/h
Średnie zuż. paliwa 10,6 l/100 km 6,3 l/100 km
Lexus-RX-III_5
Wersja hybrydowa to świetny wybór dla kierowców, którzy dużo stoją w korkach.

HISTORIA MODELU

2008 - prezentacja 3. generacji modelu RX
2009 - pierwsze egzemplarze RX350 i RX450h trafiają do klientów
2012 - lifting obejmujący grill, przednie i tylne lampy (w tym przednie LED do jazdy dziennej), pojawia się pakiet F Sport
2015 - debiut czwartej generacji modelu RX

Lexus-RX-III_6
Produkowany od 2015 r. następca.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Nietrwałe chłodnice silnika
    Sporadycznie psują się pojedyncze cewki.
    Cewka zapłonowa (zamiennik): od 240 zł
  • Wycieki spod pokryw zaworów
    To bardziej zapocenie niż wyciek, a ponieważ dostęp do głowicy będącej bliżej grodzi jest trudny nawet niektóre ASO zalecają nie przejmować się tym problemem.
  • Kolumny resorujące
    To raczej nie usterka, tylko zużycie, ale warto wiedzieć, że nowa kolumna kosztuje aż 4500 zł/szt. Używane można kupić za 1000-1500 zł, a regenerację wykonuje się za ok. 1200 zł. Często stukanie kolumny to jednak skutek zużytego łożyska górnego. Teoretycznie jest niewymienne, ale są spece, którzy robią to za 250-400 zł.

ZALETY I WADY

+ Jedno z najmniej awaryjnych aut na rynku.
+ Wysoki komfort jazdy, dobre wyposażenie.
+ Wersja hybrydowa w mieście pali mniej niż diesle w SUV-ach tej wielkości.

- Układ jezdny jest bezpieczny i stabilny, ale RX w ogóle nie angażuje kierowcy
- Słaby wybór części zamiennych, spore koszty obsługi serwisowej

Lexus-RX-III_4
Odmiana F Sport wygląda atrakcyjniej, ale 19-calowe felgi odbierają sporo komfortu.

WARTO KUPIĆ

Każdego zadbanego RX-a z dokumentacją serwisową, nawet z dużym przebiegiem. Nawet auta z LPG są niezłym pomysłem.

UWAŻAJ NA

RX-y bez napędu 4x4 – mają problemy z trakcją. Wersję hybrydową warto sprawdzić u specjalistów przed zakupem.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 3/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także