Polski oddział Lexusa sprzedał od stycznia do kwietnia włącznie najwięcej samochodów w całej Europie, notując przy tym ponad 160-procentowy wzrost popytu. W efekcie Lexus to piąta marka premium w Polsce.
W tym roku sprzedaż samochodów w Europie jest wyraźnie lepsza niż w 2022 r. W ciągu pierwszych czterech miesięcy zarejestrowano 4,2 mln nowych aut osobowych. To więcej o ponad siedemnaście procent niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Spośród wielu różnorakich danych sprzedażowych szczególnie interesująca okazuje się ta odnosząca się do Lexusa. Okazało się bowiem, że to polski rynek jest największym w Europie dla tej japońskiej marki premium. W ciągu czterech miesięcy sprzedano w naszym kraju 3456 egzemplarzy Lexusów i jest to więcej o 164% w porównaniu z okresem styczeń-kwiecień 2022 r. (w żadnym innym kraju Europy Środkowej i Zachodniej wzrost nie był trzycyfrowy).
Tuż za nami znalazła się Wielka Brytania (3437 szt.) oraz Hiszpania (1971 szt.). W samym tylko kwietniu w Polsce kupiono 1335 Lexusów – o ponad 500 szt. więcej niż w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Dla porównania warto przytoczyć dane z największego rynku w Europie – w Niemczech kupiono zaledwie 798 szt. (to ewidentnie pokazuje, że Niemcy zdecydowanie faworyzują swoje marki premium).
Lexus powoli zdobywa coraz mocniejszą pozycję nie tylko u nas. Ogólnoeuropejskie dane pokazują, że w okresie styczeń-kwiecień sprzedaż wyniosła 19 359 szt. – więcej o 13% niż w pierwszych czterech miesiącach 2022 r. (tutaj japońska marka przytacza dane dla całego kontynentu, a nie tylko krajów UE, EFTA i Wielkiej Brytanii, w efekcie wynik jest o ok. 3,3 tys. szt. wyższy niż wg ACEA)
Gros, bo aż 86% sprzedawanych Lexusów to SUV-y i crossovery. Z kolei 84% wszystkich aut tej marki, które kupiono, ma napędy alternatywne (hybrydowe i elektryczny).
Mimo tak znakomitych wyników, warto jednak przedstawić je w kontekście. Choć Lexus ma powody do zadowolenia, do poziomu sprzedaży największych graczy w segmencie premium w Europie wciąż mu bardzo daleko (po części to także efekt dość okrojonej gamy aut, w której nie np. ma typowego kompaktu czy auta klasy średniej). Pierwsza trójka marek z tego segmentu, wg ACEA, przedstawia się następująco: Audi (238 304 szt.), Mercedes (226 388 szt.), BMW (217 491 szt.).
W Polsce natomiast te różnice nie są już tak ogromne. Lexus zajmuje piąte miejsce wśród marek premium (dane PZPM za I-IV 2023 r.), ustępując Audi (8119 szt.), BMW (7327 szt.), Mercedesowi (5901 szt.) oraz Volvo (4530 szt.).
Poniżej prezentujemy trzy najpopularniejsze modele Lexusa w Europie (sprzedaż I-IV 2023 r.):