Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lexus LBX – przód i bok w mieście

Czy Lexus LBX to coś więcej niż tylko Toyota Yaris Cross w wersji premium? | Pierwsza jazda

Czy Lexus LBX to coś więcej niż tylko Toyota Yaris Cross w wersji premium? | Pierwsza jazda

Lexus LBX to najmniejszy i najtańszy model Lexusa – mocno spokrewniony z popularną u nas Toyotą Yaris Cross. Czy Japończykom udało się wykorzystać wspólne geny tak, by mały crossover wizerunkowo nie ucierpiał i w pełni zasługiwał na określenie premium?

  • Najmniejszy model Lexusa mierzy 4,19 m i powstał z myślą o Europie 
  • Dostępny tylko w wersji hybrydowej

Miejski SUV czy raczej crossover Lexusa bazuje na Toyocie Yaris Cross. Dział rozwoju szlachetniejszego brandu Toyoty włożył jednak dużo wysiłku w to, aby LBX nie był kopią 1:1, lecz całkowicie niezależnym pojazdem.

Szczególnie zadbano o to, aby samochód spełniał wymagania rynku europejskiego: LBX to crossover, który zużywa niewiele paliwa i oferuje wiele systemów wspomagających. Stylowy mały Lexus ma też przyciągać wzrok atrakcyjnym wyglądem.

Lexus LBX przód
Charakterystyczne elementy stylistyczne Lexusa: ogromny grill i reflektory z motywem litery L.
Lexus

Cztery atmosfery (plus jedna specjalna)

Do wyboru mamy cztery podstawowe warianty wyposażenia (nazywane przez Lexusa „atmosferami”): Elegant, Emotion, Relax i Cool oraz limitowaną wersję Original Edition. Auto może być wyposażone w 17- lub 18-calowe koła, a także w kontrastujący kolorystycznie dach. A w środku – tapicerkę tkaninową, ze skóry syntetycznej, syntetycznej łączonej z naturalną lub z syntetycznego zamszu.

Wersja silnikowa – tylko jedna 

Zdecydowanie mniejszy jest wybór wersji napędowych. To jeden układ hybrydowy oferowany w dwóch wariantach – z napędem na przód lub na wszystkie koła. Pod maską zawsze pracuje tu trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5 l, wspierany przez kompaktową jednostkę elektryczną.

Koła tej pełnej hybrydy napędzane są zarówno przez silnik spalinowy, jak i elektryczny. W przypadku wersji z napędem na obie osie przy tylnej pracuje dodatkowa jednostka elektryczna.

 Dane techniczne Lexus LBX FWD
Silnik  benzynowy + elektr.
Pojemność skokowa 1490 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna 136 KM
Maks. moment obrotowy b.d.
Osiągi
Prędkość maksymalna 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Średnie zużycie paliwa 4,4-4,7 l/100 km
CENA od 152 900 zł

Zalety układu typu full hybrid w pełni uwidaczniają się podczas jazdy po mieście. Moc 136 KM pozwala na szybkie przemieszczanie się od świateł do świateł. Podczas częstego zatrzymywania i ruszania wykorzystywany jest przede wszystkim silnik elektryczny, a jednostka spalinowa wkracza do akcji przy większym zapotrzebowaniu na moc.

Przekłada się to na cichą i przyjemną jazdę oraz niskie zużycie paliwa. Zgodnie z normą WLTP wynosi ono od 4,4 do 4,7 l na każde 100 km, na koniec naszej jazdy komputer pokładowy wskazał zaś 5,3 l/100 km. To wciąż dobry wynik, który został zawyżony głównie przez odcinek pokonany autostradą.

Lexus LBX tył
Niewielkie rozmiary i stosunkowo niska masa (1280-1415 kg) przekładają się na zwinne prowadzenie LBX-a. Z tyłu również trudno zauważyć pokrewieństwo z Toyotą.
Lexus

A właśnie tam ujawnił się słaby punkt napędu: podczas bardziej dynamicznej jazdy bezstopniowa przekładnia CVT z sześcioma „symulowanymi” biegami utrzymuje wysokie obroty, co zwiększa hałas i zużycie paliwa. Do LBX-a po prostu lepiej pasuje spokojne obchodzenie się z pedałem gazu.

Zwinny Lexus potrafi też jednak z werwą pokonywać kręte drogi. Układ kierowniczy jest komunikatywny, a kierowca czuje się dobrze zintegrowany z pojazdem. Nierówności nieco wytrącają nadwozie z równowagi, ale samochód szybko się „uspokaja”.

W środku – też jak najbardziej premium

Standardy premium spełnia również wnętrze, które błyszczy szlachetnymi powierzchniami i dobrym wykonaniem. Fotele zapewniają wystarczające trzymanie boczne i pozwalają szybko znaleźć odpowiednią pozycję. Z tyłu przestrzeń jest zdecydowanie bardziej ograniczona: pasażerom o wzroście powyżej 1,65 m może brakować miejsca nad głowami. Kufer pomieści od 402 do 992 l bagażu. Obsługa nie nastręcza żadnych trudności: system informacyjno-rozrywkowy jest logiczny i przejrzysty, a ponadto oferuje przydatne skróty i kilka prawdziwych przycisków.

Lexus nie oszczędza także na systemach wspomagających – już w wersji podstawowej dostajemy całkiem pokaźny ich pakiet. Grupą docelową są młodzi ludzie, oczywistością jest więc bezprzewodowa integracja ze smartfonem Apple CarPlay i Android Auto – także oferowana w standardzie.

W konsoli i pod nią znajdziemy wiele schowków, w kieszeni drzwi zmieści się natomiast tylko mała butelka. Klamki wymagają pewnego przyzwyczajenia, ale one również odróżniają Lexusa od Toyoty.

Lexus LBX – naszym zdaniem

Nowy LBX to stylowy miejski crossover, który nie pozostawia wiele do życzenia. Bazowa wersja kosztuje od 152 900 zł (AWD od 192 900 zł), nie jest to więc tani samochód. Z drugiej strony, wśród marek premium nie ma prawie w ogóle konkurencji (można do niej zaliczyć jedynie Audi Q2, które – jak zapowiedziało Audi – jednak kończy swój rynkowy żywot i nie będzie mieć następcy oraz mocno u nas niszowy model DS 3 i na tym repertuar się kończy), co ułatwi LBX-owi pozyskiwanie dla Lexusa nowych klientów.

ocena 4,5/5

Japończycy pokazali, jak w skuteczny i efektowny sposób przemienić niezbyt wyszukanego Yarisa Cross w atrakcyjnego crossovera marki premium.

Czytaj także