Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW X2_iX2

Oto zupełnie nowe, kontrowersyjne BMW X2. Do napędu posłużą m.in. turbodiesel i silnik elektryczny

BMW

Oto zupełnie nowe, kontrowersyjne BMW X2. Do napędu posłużą m.in. turbodiesel i silnik elektryczny

Pierwsza generacja BMW X2 była średniej wielkości kompaktowym SUV-em. Kolejne wcielenie tego auta mocno urosło, otrzymało zupełnie nowy, kontrowersyjny wygląd oraz napęd elektryczny. 

Nowe BMW X2 jest samochodem, obok którego nie przejdzie się obojętnie. Wraz ze zmianą generacji to auto przekształciło się z crossovera o klasycznych proporcjach nadwozia w SUV-a w stylu coupe. 

Jego sylwetka z pewnością wzbudza mieszane uczucia. Ale to celowy zabieg niemieckiej marki, mający na celu sprawić, aby o jej samochodach było po prostu głośno. 

2024 BMW X2 (5)
Najbardziej kontrowersyjny jest wygląd tylnej części nadwozia nowego BMW X2. 
BMW

„Jeśli spojrzysz na wszystkie inne samochody, wyglądają one podobnie. Są aerodynamicznie opływowe i po prostu przyjemne dla oka. Jeśli chcesz mieć nowoczesny, przyszłościowy styl, automatycznie wywołujesz kontrowersje. A my tego chcemy, chcemy wywołać dyskusję. Nie oznacza to również, że ludzie przestaną kupować nasze samochody” – o stylistyce aut BMW mówił jakiś czas temu Oliver Zipse, szef niemieckiej marki. 

Nowe BMW X2 mocno urosło

Ale kontrowersje odstawmy na bok i skupmy się na konkretach. I tak, na tle poprzedniego wcielenia BMW X2 nowe bardzo mocno urosło. Pomiędzy zderzakami przybyło mu aż 19,4 cm, w rezultacie czego mierzy 455,4 cm. Mniej zwiększyło swoje wymiary na szerokość i wysokość – odpowiednio o 2,1 cm (184,5 cm) i 6,4 cm (159 cm). 

Większe niż w ustępującym modelu są też rozstaw osi (urósł z 267 do 269,2 cm) i rozstaw kół. O ile ten drugi wymiar rzutuje przede wszystkim na prowadzenie, o tyle ten pierwszy – także na przestronność kabiny pasażerskiej.

2024 BMW X2 (7)
Na długość BMW X2 wraz z nowym wcieleniem przybyło 19,4 cm. 
bmw

A ta, według przedstawicieli BMW, ma zdecydowanie przewyższać dość ciasnego poprzednika. Ba, Niemcy twierdzą nawet, że w nowym BMW X2 wygodnie usiądzie 5 osób. 

Standardowo bagażnik w wariantach spalinowych ma pojemność 560 l, a w elektrycznym – 525 l. 

Elektryczne BMW iX2

Nowe BMW X2 oparto na platformie FAAR, która debiutowała w 2019 roku w aktualnej serii 1. Zbudowano na niej również modele serii 2 – Active Tourera oraz Gran Coupe. Stanowi ona unowocześniony wariant platformy UKL i daje możliwość zastosowania napędu elektrycznego. 

Nowe BMW X2 jest dostępne w jednej wersji na prąd (iX2). To 313-konna odmiana xDrive30, która korzysta z dwóch silników elektrycznych i od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie 5,6 s. 

Ważniejszy od tego jest fakt, że akumulator o pojemności użytkowej 64,8 kWh pozwala na pokonanie dystansu 417-449 km na jednym ładowaniu (zgodnie z WLTP). Maksymalnie BMW iX2 przyjmuje prąd z niezbyt okazałą mocą 130 kW, a standardowa ładowarka pokładowa dysponuje 11 kW. Niemcy średnie zużycie energii określają na 16,3-17,7 kWh. 

2024 BMW X2 (20)
Wariant elektryczny ma dwa silniki na prąd. 
bmw

W bliżej nieokreślonej przyszłości pojawi się też słabszy i tańszy wariant elektrycznego BMW iX2. Ma dysponować jednym silnikiem i zapewne oferować wyższy zasięg niż xDrive30. Oczywiście, jeśli otrzyma tę samą baterię trakcyjną. 

Trzy silniki spalinowe do wyboru

Wśród silników spalinowych dostępne są dwa benzyniaki i turbodiesel. Ten ostatni – w odmianie sDrive18d – rozwija 150 KM, średnio na 100 km zużywa 5,1-5,5 l oleju napędowego oraz od 0 do 100 km/h rozpędza X-dwójkę w 8,9 s. 

Podstawowe źródło napędu nowego BMW X2 stanowi wersja sDrive20i. Podobnie jak turbodiesel przekazuje ona moment obrotowy wyłącznie do przednich kół. Maksymalnie jej 1,5-litrowy silnik 3-cylindrowy z 48-woltowym układem miękkiej hybrydy wytwarza 280 Nm oraz 170 KM. 

Zapewnia bardzo przyzwoite osiągi. Auto do 100 km/h rozpędza się w czasie 8,3 s, a na przejechanie 100 km potrzebuje 6,0-6,5 l benzyny.

2024 BMW X2 (9)
Odmiana M35i xDrive ma wyróżniać się sportowymi osiągami i prowadzeniem. 
bmw

Najmocniejszy wariant, czyli M35i xDrive, według Niemców średnio zużywa 7,7 l paliwa, ale 100 km/h „załatwia” w 5,4 s. Pod maską tego auta pracuje 2-litrowy silnik M TwinPower Turbo, który wyciska z siebie 300 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Trafiają one do kół obu osi poprzez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową. Zresztą żadna inna nie jest oferowana do nowego BMW X2. 

Kokpit jak z BMW X1

Wewnątrz BMW X2 znajdziemy kokpit praktycznie identyczny z tym w najnowszym BMW X1. Oznacza to bardzo ograniczoną liczbę przycisków i przełączników oraz dwa ekrany.

Ten przed oczami kierowcy ma przekątną 10,7”, natomiast centralny – 10,25”. Multimedia nowego BMW X2 oparto na najnowszym systemie operacyjnym, określanym liczbą 9. 

2024 BMW X2 (11)
Kokpit z dwoma ekranami i zminimalizowaną liczbą przycisków jest praktycznie żywcem przeniesiony z modelu X1. 
bmw

Standardowe wyposażenie każdego nowego BMW X2 obejmuje przede wszystkim nawigację satelitarną, automatycznie otwieraną pokrywę bagażnika oraz 2-strefową klimatyzację. Ponadto w kabinie znalazły się cztery porty USB-C i gniazdo 12-woltowe. 

Bilet wstępu do świata BMW X2 kosztuje 195 000 zł – tyle zapłacimy za podstawowy wariant benzynowy. 205 000 zł to cena turbodiesla sDrive18d, a 275 000 – benzynowego M35i xDrive. Elektryczne wcielenie BMW iX2 xDrive30 to z kolei wydatek 267 000 zł. 

Auta można już zamawiać. 

Czytaj także