Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 308 II FL  z silnikiem 1.2 PureTech

Po Francuzach teraz hiszpańscy właściciele aut z silnikiem 1.2 PureTech szykują pozew zbiorowy

archiwum

Po Francuzach teraz hiszpańscy właściciele aut z silnikiem 1.2 PureTech szykują pozew zbiorowy

Kolejny pozew zbiorowy przeciwko koncernowi Stellantis w sprawie silnika 1.2 PureTech. Tym razem dotyczy hiszpańskich właścicieli samochodów z tą jednostką napędową. W czym tkwi problem? 

Problem z silnikiem 1.2 PureTech jest już dość dobrze znany. Mimo że ma on liczne zalety, jak przyjazna charakterystyka, dobra dynamika na co dzień i niewygórowane zużycie paliwa, nie jest bez wad. 

Jego największy mankament dotyczy paska rozrządu. W przypadku silnika 1.2 PureTech pracuje on w kąpieli olejowej. Przy częstym podróżowaniu samochodami zaopatrzonymi w tę jednostkę na krótkich odcinkach i przy nierozgrzanym silniku do oleju przedostaje się benzyna. 

W efekcie nie dość, że traci on swoje właściwości smarne, to jeszcze dochodzi do zapychania układu olejowego. Może prowadzić to do opłakanych skutków, w tym do zatarcia jednostki napędowej. 

Stellantis zna problem

Koncern Stellantis kilkakrotnie reagował na problem, wprowadzając m.in. zmianę konstrukcji paska czy nowe zalecenia serwisowe. Dotyczą one jednak klientów, którzy przyjeżdżają do autoryzowanych stacji obsługi, a ponadto są ograniczone wiekiem samochodu.

Co z innymi użytkownikami pojazdów, przede wszystkim marek Citroen, DS, Opel i Peugeot? Ci muszą radzić sobie sami z ewidentną wadą konstrukcyjną i ponosić koszty serwisu oraz napraw. 

citroen c4 1.2 pt 2022 test silnik
Silnik 1.2 PureTech to obecnie prawdziwy koń napędowy samochodów koncernu Stellantis. Trafia on nie tylko do Citroenów, DS-ów, Opli, Peugeotów, ale również do Fiatów i Jeepów. Niedługo też będzie napędzał Alfę Romeo Milano. 
archiwum

I właśnie to jest powodem pozwu zbiorowego hiszpańskich klientów koncernu Stellantis. Chodzi o to, aby bezpłatna wymiana pasków rozrządu oraz kontrola silników 1.2 PureTech (wprowadzono je w 2012 r.) objęła wszystkie auta, które z nich korzystają. 

Według prawnika, reprezentującego hiszpańskich klientów, to właśnie koncern Stellantis ponosi pełną odpowiedzialność za awarię tych jednostek napędowych. Uważa on bowiem, że wynikają one wyłącznie z ich wadliwej konstrukcji. 

Zalecenia serwisowe dla silnika 1.2 PureTech

W przypadku silnika 1.2 PureTech zaleca się obecnie wymianę oleju co 10 tys. km lub częściej. Dotyczy to w szczególności użytkowników, którzy korzystają ze swoich pojazdów na krótszych dystansach. 

Ponadto zaleca się płukanie silnika przed zalaniem nowym olejem, a także wymianę paska rozrządu na już zmodernizowany. 

Czytaj także