Alfa Romeo 33 Stradale w 2023 roku otrzymała oszałamiającego następcę, który zostanie wyprodukowany w liczbie zaledwie 33 egzemplarzy. Teraz o stworzeniu nowoczesnej repliki oryginału poinformowali z kolei Brytyjczycy. Powstaną, a jakże, 33 egzemplarze.
Alfa Romeo 33 Stradale przez wielu uznawana jest za najpiękniejszy samochód w historii. Wytwarzana w latach 1967-1971, była wprawiana w ruch przez 8-cylindrowy silnik o pojemności 2.0 i mocy 233 KM przy 10 000 obr./min.
To nieduże auto, mierzące 397 cm długości i zaledwie 99 cm wysokości, od 0 do 100 km/h rozpędzało się w 5,5 s, uzyskując prędkość maksymalną 260 km/h. Ale największą sławę 33 Stradale przyniósł właśnie jego niecodzienny wygląd.
Według nieoficjalnych informacji powstało raptem 18 egzemplarzy tego auta, choć niektórzy mówią o 11.
Wkrótce może się to jednak zmienić. Plany dotyczące reinkarnacji Alfy Romeo 33 Stradale ogłosiła brytyjska firma PPW. Specjalizuje się ona głównie w restauracji klasycznych samochodów i ich przebudowie oraz w tworzeniu replik. Nowe auto tej manufaktury, określane jako R33, ma zachować oryginalne wymiary, ale zostanie oparte na nowo opracowanej platformie.
Nadwozie będzie wykonane z aluminium, natomiast do napędu R33 posłuży 4,2-litowy, wolnossący silnik V8 z suchą miską olejową, zaprojektowany przez Ferrari.
Ma on rozwijać 380 KM i współpracować z przekładnią ręczną. Ta sama jednostka napędowa wprawiała w ruch m.in. Ferrari F430 oraz Maserati Quattroporte.
Zgodnie z zapowiedziami firmy PPW powstaną zaledwie 33 egzemplarze tego auta, a każdy z nich ma kosztować ponad 720 tys. dolarów.
Za powstaniem repliki Alfy Romeo 33 Stradale stoi kolekcjoner samochodów, David Hutchinson. Około 5 lat temu zlecił on PPW stworzenie współczesnej interpretacji tego samochodu. Po jego ukończeniu Brytyjczycy postanowili pójść za ciosem i uruchomić małoseryjną produkcję.
Zgodnie z informacjami PPW reinkarnacja Alfy Romeo 33 Stradale ma korzystać z amortyzatorów zaprojektowanych przez firmę Gazzmatic Internationl oraz z hamulców Wilwood bez wspomagania.
Aby lepiej oddać ducha oryginału, zrezygnowano również z montowania asystentów kierowcy, a nawet wspomagania układu kierowniczego. To ostatnie wydaje się zbędne, ze względu na masę własną 33 Stradale mniejszą niż 1 tona.
Alfa Romeo w 2023 roku odkurzyła nazwę 33 Stradale dla zupełnie nowego samochodu, opartego na Maserati MC20. Również w tym przypadku powstaną 33 egzemplarze, które już oczywiście wyprzedano.
Początkowo ogłoszono, że dostępne będą również elektryczne warianty tego samochodu, dysponujące 750 KM i układem 4x4. W przypadku „spalinówki” moc wynosi 620 KM, a moment obrotowy trafia wyłącznie do kół tylnej osi.
Zgodnie z informacjami producenta tę ostatnią wersję wybrała przytłaczająca większość klientów.