Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Tiguan (2024) – przód w ruchu

Sprawdzamy, jak jeździ nowy Volkswagen Tiguan (2024). Czy znów będzie bestsellerem? Ile kosztuje?

Sprawdzamy, jak jeździ nowy Volkswagen Tiguan (2024). Czy znów będzie bestsellerem? Ile kosztuje?

Volkswagen Tiguan najnowszej, trzeciej już generacji. Popularny kompaktowy SUV bazuje na płycie MQB evo i dostępny jest w wersjach benzynowych i wysokoprężnych, lada moment pojawią się też hybrydy plug-in. Czy znów ma zadatki na najlepsze auto w segmencie?

  • trzecia generacja bestsellerowego kompaktowego SUV-a Volkswagena
  • zbudowana na platformie MQB evo
  • silniki benzynowe, diesle oraz hybrydy plug-in z zasięgiem w trybie elektrycznym do 100 km

Volkswagen nie należał do pionierów segmentu kompaktowych SUV-ów (chyba że liczyć Golfa II Country), ale gdy już zbudował swojego reprezentanta w tej klasie – Tiguana, zagarnął znaczną część rynku.

Dwie poprzednie generacje modelu znalazły ponad 7,6 mln nabywców, teraz czas na trzecią – zbudowaną na ewolucyjnej wersji modułowej platformy poprzednika, MQB evo, stosowanej przez koncern od 2019 r.

Wnętrze – jak w domu

Ze swoimi wygładzonymi płaszczyznami i obłościami konturów lamp nowa odsłona Tiguana mocno nawiązuje wyglądem do palety elektrycznych modeli ID. Pod względem wymiarów zmieniło się bardzo niewiele: rozstaw osi pozostał bez zmian (268 cm), podobnie szerokość i wysokość, a na długość przybyło ok. 3 cm (teraz to 455 cm).

Volkswagen tiguan 2024 tył
Nowy Tiguan może pochwalić się lepszą aerodynamiką od poprzednika (Cd 0,28 wobec 0,33).
VW

Volkswagen zwraca jednak uwagę na lepsze wykorzystanie przestrzeni – przy najkorzystniejszej konfiguracji i zachowaniu możliwości przewiezienia 5 osób pojemność bagażnika wzrosła z 615 do 652 l. Kufer ma przy tym wzorową funkcjonalność – oferuje m.in. haczyki, składanie oparć klamkami w burtach, gniazdo 230 V i pokaźny schowek pod podłogą, z miejscem na „dojazdówkę” (seryjną od drugiej wersji wyposażeniowej).

Kabina, jak na tę klasę, oferuje odpowiednią przestronność, z dużą ilością miejsca nad głowami. Na uwagę zasługują w szczególności wygodne wsiadanie i wysiadanie oraz wysoko zamocowane siedzisko kanapy, dzięki któremu podróżujący z tyłu mogą cieszyć się bardzo wygodną pozycją siedzącą.

Nie zmieniła się obecność masywnego tunelu środkowego z tyłu ani pozycja za kierownicą – kierowca ma widok na maskę, a smukłe słupki o korzystnej geometrii nie ograniczają nadmiernie widoczności, jednak kolumna kierownicy jest ustawiona jak w poprzedniku, czyli nieco pod kątem, trochę jak w pojazdach dostawczych. Co więcej, niektórym kierowcom może brakować większego zakresu jej regulacji.

Volkswagen Tiguan 2024 fotele
Znakomite fotele ErgoActive (opcja), na życzenie dostępne z niezłym masażem w oparciu oraz wentylacją.
VW
Volkswagen Tiguan 2024 bagażnik
Pojemny (bazowo 652 l), foremny i funkcjonalny bagażnik z akcesoriami do mocowania drobnych rzeczy.
VW

Kokpit, multimedia – więcej cali

Poza tym aspektem Tiguan przekonuje wygodą i ergonomią otoczenia kierowcy – przede wszystkim obszernym fotelem, dwupłaszczyznowo regulowanym podłokietnikiem i licznymi schowkami. Plus za tapicerowane kieszenie drzwi, minus za plastiki o przeciętnej estetyce w dolnych partiach kabiny; za sprawą licznych miękkich wstawek jakość sprawia jednak dobre wrażenie. 

W kokpicie przede wszystkim uwagę zwraca jednak ekran systemu operacyjnego (12,9 lub 15"). Jego interfejs jest czytelny, choć rzędy ikon na dolnym i górnym pasku dużej wersji wymagają koncentracji.

Volkswagen Tiguan 2024 deska rozdzielcza
Mały Touareg: ergonomiczny kokpit z licznymi schowkami, wielofunkcyjne pokrętło między fotelami (reguluje się nim m.in. głośność i wybiera tryb jazdy). Wielka ulga: tradycyjne przyciski na kierownicy.
VW
Volkswagen Tiguan 2024 deska rozdzielcza przed pasażerem
Przed pasażerem – efektowny akcent.
VW

Wybór silników i szereg nowinek

Gama silnikowa Tiguana w chwili premiery obejmuje dwie benzynowe wersje 1.5 TSI (miękkie hybrydy) oraz dwa diesle 2.0 TDI, wszystkie z DSG. 150-konny wariant 1.5 TSI pracuje bardzo miękko i cicho, zapewniając przyzwoitą dynamikę. Późną wiosną do oferty dołączą dwie hybrydy plug-in, które w trybie elektrycznym mają zapewniać ok. 100 km zasięgu WLTP.

Nowy Tiguan wzbogacił się o kilka zaawansowanych (opcjonalnych) rozwiązań, w tym reflektory matrycowe HD o wysokiej rozdzielczości oraz adaptacyjne dwuzaworowe amortyzatory o większej rozpiętości między komfortowym a dynamicznym zestrojeniem. Pierwsze

Tiguany zawitają do salonów w kwietniu br. Wariant 7-osobowy będzie oferowany jako osobny model – Tayron.

 Dane techniczne i ceny 1.5 eTSI 130 1.5 eTSI 150  2.0 TDI 150  2.0 TDI 193 4Mot.
Silnik  benz., turbo + elektr. benz., turbo + elektr. turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1498 cm3 1498 cm3 1968 cm3 1968 cm3
Moc maksymalna 130 KM/b.d. 150 KM/b.d. 150 KM/b.d. 193 KM/b.d.
Maks. moment obrotowy 220 Nm/1500 250 Nm/1500 360 Nm/1600 400 Nm/1750
Napęd; skrzynia biegów przedni; aut./7-biegowa przedni; aut./7-biegowa przedni; aut./7-biegowa 4x4; aut./7-biegowa
Osiągi
Prędkość maksymalna 198 km/h 210 km/h 207 km/h 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s 9,1 s 9,4 s 7,7 s
Średnie zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,2 l/100 km 5,3 l/100 km 6,4 l/100 km
Ceny od 153 390 zł 161 970 zł 163 890 zł 222 490 zł

Volkswagen Tiguan – naszym zdaniem

Dopracowany, pakowny SUV, który łączy twarde kompetencje z zakresu funkcjonalności i właściwości jezdnych z nowinkami – i przypomina, że VW nadal potrafi robić nietanie, ale porządne auta bez istotnych słabości.

ocena 4,5/5

Mimo licznych rywali nowy Tiguan – ze swoją szeroką gamą napędów i praktycznym nadwoziem – ma szansę utrzymać renomę poprzedników.

Marcin Sobolewski, „Motor”

Volkswagen Tiguan 2024 przód
VW

Czytaj także