Volkswagen Tiguan najnowszej, trzeciej już generacji. Popularny kompaktowy SUV bazuje na płycie MQB evo i dostępny jest w wersjach benzynowych i wysokoprężnych, lada moment pojawią się też hybrydy plug-in. Czy znów ma zadatki na najlepsze auto w segmencie?
Volkswagen nie należał do pionierów segmentu kompaktowych SUV-ów (chyba że liczyć Golfa II Country), ale gdy już zbudował swojego reprezentanta w tej klasie – Tiguana, zagarnął znaczną część rynku.
Dwie poprzednie generacje modelu znalazły ponad 7,6 mln nabywców, teraz czas na trzecią – zbudowaną na ewolucyjnej wersji modułowej platformy poprzednika, MQB evo, stosowanej przez koncern od 2019 r.
Ze swoimi wygładzonymi płaszczyznami i obłościami konturów lamp nowa odsłona Tiguana mocno nawiązuje wyglądem do palety elektrycznych modeli ID. Pod względem wymiarów zmieniło się bardzo niewiele: rozstaw osi pozostał bez zmian (268 cm), podobnie szerokość i wysokość, a na długość przybyło ok. 3 cm (teraz to 455 cm).
Volkswagen zwraca jednak uwagę na lepsze wykorzystanie przestrzeni – przy najkorzystniejszej konfiguracji i zachowaniu możliwości przewiezienia 5 osób pojemność bagażnika wzrosła z 615 do 652 l. Kufer ma przy tym wzorową funkcjonalność – oferuje m.in. haczyki, składanie oparć klamkami w burtach, gniazdo 230 V i pokaźny schowek pod podłogą, z miejscem na „dojazdówkę” (seryjną od drugiej wersji wyposażeniowej).
Kabina, jak na tę klasę, oferuje odpowiednią przestronność, z dużą ilością miejsca nad głowami. Na uwagę zasługują w szczególności wygodne wsiadanie i wysiadanie oraz wysoko zamocowane siedzisko kanapy, dzięki któremu podróżujący z tyłu mogą cieszyć się bardzo wygodną pozycją siedzącą.
Nie zmieniła się obecność masywnego tunelu środkowego z tyłu ani pozycja za kierownicą – kierowca ma widok na maskę, a smukłe słupki o korzystnej geometrii nie ograniczają nadmiernie widoczności, jednak kolumna kierownicy jest ustawiona jak w poprzedniku, czyli nieco pod kątem, trochę jak w pojazdach dostawczych. Co więcej, niektórym kierowcom może brakować większego zakresu jej regulacji.
Poza tym aspektem Tiguan przekonuje wygodą i ergonomią otoczenia kierowcy – przede wszystkim obszernym fotelem, dwupłaszczyznowo regulowanym podłokietnikiem i licznymi schowkami. Plus za tapicerowane kieszenie drzwi, minus za plastiki o przeciętnej estetyce w dolnych partiach kabiny; za sprawą licznych miękkich wstawek jakość sprawia jednak dobre wrażenie.
W kokpicie przede wszystkim uwagę zwraca jednak ekran systemu operacyjnego (12,9 lub 15"). Jego interfejs jest czytelny, choć rzędy ikon na dolnym i górnym pasku dużej wersji wymagają koncentracji.
Gama silnikowa Tiguana w chwili premiery obejmuje dwie benzynowe wersje 1.5 TSI (miękkie hybrydy) oraz dwa diesle 2.0 TDI, wszystkie z DSG. 150-konny wariant 1.5 TSI pracuje bardzo miękko i cicho, zapewniając przyzwoitą dynamikę. Późną wiosną do oferty dołączą dwie hybrydy plug-in, które w trybie elektrycznym mają zapewniać ok. 100 km zasięgu WLTP.
Nowy Tiguan wzbogacił się o kilka zaawansowanych (opcjonalnych) rozwiązań, w tym reflektory matrycowe HD o wysokiej rozdzielczości oraz adaptacyjne dwuzaworowe amortyzatory o większej rozpiętości między komfortowym a dynamicznym zestrojeniem. Pierwsze
Tiguany zawitają do salonów w kwietniu br. Wariant 7-osobowy będzie oferowany jako osobny model – Tayron.
Dane techniczne i ceny | 1.5 eTSI 130 | 1.5 eTSI 150 | 2.0 TDI 150 | 2.0 TDI 193 4Mot. |
---|---|---|---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. | benz., turbo + elektr. | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1498 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 130 KM/b.d. | 150 KM/b.d. | 150 KM/b.d. | 193 KM/b.d. |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm/1500 | 250 Nm/1500 | 360 Nm/1600 | 400 Nm/1750 |
Napęd; skrzynia biegów | przedni; aut./7-biegowa | przedni; aut./7-biegowa | przedni; aut./7-biegowa | 4x4; aut./7-biegowa |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 198 km/h | 210 km/h | 207 km/h | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 9,1 s | 9,4 s | 7,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,2 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Ceny od | 153 390 zł | 161 970 zł | 163 890 zł | 222 490 zł |
Dopracowany, pakowny SUV, który łączy twarde kompetencje z zakresu funkcjonalności i właściwości jezdnych z nowinkami – i przypomina, że VW nadal potrafi robić nietanie, ale porządne auta bez istotnych słabości.
Mimo licznych rywali nowy Tiguan – ze swoją szeroką gamą napędów i praktycznym nadwoziem – ma szansę utrzymać renomę poprzedników.
Marcin Sobolewski, „Motor”