Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid R-Line – test, przód

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid – hybrydowa (r)ewolucja | TEST

fot. Kacper Szczepański/Motor

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid – hybrydowa (r)ewolucja | TEST

Volkswagen Tiguan w wersji eHybrid to przykład nowej generacji napędów hybrydowych typu plug-in. Z dużo większą baterią i zasięgiem na prądzie mającym przekraczać 100 km. Tak przynajmniej deklaruje producent. A jak wygląda rzeczywistość? Sprawdziliśmy.

Hybryda plug-in, która jest w stanie w trybie elektrycznym pokonać, powiedzmy, 40 km, to w zasadzie sztuka dla sztuki.

Najwyraźniej z podobnego założenia wyszedł Volkswagen (jako marka, ale także szerzej, jako koncern) i w najnowszych generacjach swoich PHEV-ów stosuje znacznie większe niż poprzednio akumulatory trakcyjne. Mają one, tak jak choćby w Tiguanie, 19,7 kWh pojemności użytkowej. A to w sposób zauważalny przekłada się na wydłużenie dystansu, jaki można pokonać na prądzie.

Volkswagen-Tiguan-III-1.5-eHybrid-R-Line-test-bok
Seryjne adaptacyjne zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy oraz pewne prowadzenie.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Dwie odmiany – testujemy mocniejszą

Do testu trafiła mocniejsza z dwóch wersji Tiguana eHybrid. Zastosowano w niej 6-biegową skrzynię DSG oraz silniki 1.5 TSI (177 KM) i elektryczny (116 KM), a moc systemowa wynosi 272 KM (w słabszej – 204 KM).

Dane techniczne wagen Tiguan 1.5 eHybrid R-Line
Silnik  benz., turbo + el.
Pojemność skokowa 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 177 KM/b.d.
Moc maksymalna (el./syst.) 116/272 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 250 Nm/1500
Maks. moment obrotowy (el./syst.) b.d./400 Nm
Napęd; skrzynia biegów przedni; aut./6-bieg.
Długość/szerokość/wysokość 454/186/166 cm
Rozstaw osi 268 cm
Średnica zawracania 11,7 m
Masa/ładowność/masa przyczepy 1890/510/2000 kg
Pojemność bagażnika 490/1486 l
Poj. zbiornika paliwa/baterii (netto) 45 l (Pb 95)/19,7 kWh
Opony 255/45 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,2 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km
Zasięg/„na prądzie” 780/120 km
Cena wersji podstwowej (z tym samym silnikiem) 227 390 zł
Cena wersji testowanej 227 390 zł

To sprawia, że SUV Volkswagena okazuje się dynamicznym i przyjemnym w eksploatacji samochodem. Ochoczo rusza z miejsca i mimo zimowych opon uzyskuje w pomiarach wartości przyspieszeń niemal takie, jak wg danych fabrycznych. Generalnie płynność pracy układu napędowego w trybie hybrydowym jest dobra, choć czasami załączeniu jednostki spalinowej towarzyszy wyczuwalne szarpnięcie.

Realnie – nawet koło 100 km na prądzie

Deklarowany zasięg podczas jazdy w trybie elektrycznym wynosi godne uwagi 120 km. Podczas testu w niesprzyjających warunkach atmosferycznych (temperatura oscylująca w okolicach zera stopni) całkiem naładowana bateria umożliwiła pokonanie 93 km (średnie zużycie energii wyniosło około 21 kWh na 100 km), co i tak należy uznać za dobry wynik. Taki, który pozwoli z powodzeniem traktować Tiguana eHybrid, przede wszystkim na „miejskich dystansach”, jako alternatywę dla samochodu elektrycznego.

Po wyładowaniu akumulatora do poziomu uniemożliwiającego jazdę w trybie EV Tiguan pozostaje ekonomiczny – średnie zużycie wyniosło 6,9 litra na 100 km. Jedynie podczas szybkiej podróży autostradą przekracza ono 9 l/100 km.

Volkswagen-Tiguan-III-1.5-eHybrid-R-Line-test-w-trakcie-ladowania
Akumulator da się ładować także prądem stałym (wg danych do 40 kW).
fot. Kacper Szczepański/Motor
 Dane testowe (pomiary na oponach zimowych) wagen Tiguan 1.5 eHybrid R-Line
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Przyspieszenie 0-120 km/h 9,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 41,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 42,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) 7,4/6,3/6,9 l/100 km
Realny zasięg/na prądzie 660/93 km

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid R-Line – test: podsumowanie

Volkswagen Tiguan III 1.5 eHybrid R Line – tes, tył
Za dopłatą 4300 zł oferowany jest pakiet R-Line Black Style – czarnych dodatków do karoserii.
fot. Kacper Szczepański/Motor
  • Udany napęd, duży zasięg w trybie EV, dobre zestrojenie zawieszenia, przestronna kabina, niezła obsługa
  • Zmniejszony bagażnik, brak wersji 4x4

Volkswagen Tiguan w hybrydowej wersji plug-in to interesujący wariant tego niemieckiego SUV-a – szczególnie dla kogoś, kto dużo jeździ po mieście, bo może wtedy korzystać tylko z opcji jazdy na baterii.

Czytaj także