Volkswagen Tiguan w wersji eHybrid to przykład nowej generacji napędów hybrydowych typu plug-in. Z dużo większą baterią i zasięgiem na prądzie mającym przekraczać 100 km. Tak przynajmniej deklaruje producent. A jak wygląda rzeczywistość? Sprawdziliśmy.
Hybryda plug-in, która jest w stanie w trybie elektrycznym pokonać, powiedzmy, 40 km, to w zasadzie sztuka dla sztuki.
Najwyraźniej z podobnego założenia wyszedł Volkswagen (jako marka, ale także szerzej, jako koncern) i w najnowszych generacjach swoich PHEV-ów stosuje znacznie większe niż poprzednio akumulatory trakcyjne. Mają one, tak jak choćby w Tiguanie, 19,7 kWh pojemności użytkowej. A to w sposób zauważalny przekłada się na wydłużenie dystansu, jaki można pokonać na prądzie.
Do testu trafiła mocniejsza z dwóch wersji Tiguana eHybrid. Zastosowano w niej 6-biegową skrzynię DSG oraz silniki 1.5 TSI (177 KM) i elektryczny (116 KM), a moc systemowa wynosi 272 KM (w słabszej – 204 KM).
Dane techniczne | wagen Tiguan 1.5 eHybrid R-Line |
---|---|
Silnik | benz., turbo + el. |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 177 KM/b.d. |
Moc maksymalna (el./syst.) | 116/272 KM |
Maks. moment obrotowy (benz.) | 250 Nm/1500 |
Maks. moment obrotowy (el./syst.) | b.d./400 Nm |
Napęd; skrzynia biegów | przedni; aut./6-bieg. |
Długość/szerokość/wysokość | 454/186/166 cm |
Rozstaw osi | 268 cm |
Średnica zawracania | 11,7 m |
Masa/ładowność/masa przyczepy | 1890/510/2000 kg |
Pojemność bagażnika | 490/1486 l |
Poj. zbiornika paliwa/baterii (netto) | 45 l (Pb 95)/19,7 kWh |
Opony | 255/45 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 215 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 l/100 km |
Zasięg/„na prądzie” | 780/120 km |
Cena wersji podstwowej (z tym samym silnikiem) | 227 390 zł |
Cena wersji testowanej | 227 390 zł |
To sprawia, że SUV Volkswagena okazuje się dynamicznym i przyjemnym w eksploatacji samochodem. Ochoczo rusza z miejsca i mimo zimowych opon uzyskuje w pomiarach wartości przyspieszeń niemal takie, jak wg danych fabrycznych. Generalnie płynność pracy układu napędowego w trybie hybrydowym jest dobra, choć czasami załączeniu jednostki spalinowej towarzyszy wyczuwalne szarpnięcie.
Centralny ekran ma seryjnie 12,9 cala, ale za dopłatą 12 720 zł – aż 15 cali (za tę cenę dostaje się w pakiecie m.in. nawigację i wyświetlacz head-up). Obsługa jest całkiem wygodna, ale brakuje jednak fizycznego panelu klimatyzacji. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Praktyczne – ładowarkę można przykryć klapką, na której znajduje się spora półka. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Deklarowany zasięg podczas jazdy w trybie elektrycznym wynosi godne uwagi 120 km. Podczas testu w niesprzyjających warunkach atmosferycznych (temperatura oscylująca w okolicach zera stopni) całkiem naładowana bateria umożliwiła pokonanie 93 km (średnie zużycie energii wyniosło około 21 kWh na 100 km), co i tak należy uznać za dobry wynik. Taki, który pozwoli z powodzeniem traktować Tiguana eHybrid, przede wszystkim na „miejskich dystansach”, jako alternatywę dla samochodu elektrycznego.
Po wyładowaniu akumulatora do poziomu uniemożliwiającego jazdę w trybie EV Tiguan pozostaje ekonomiczny – średnie zużycie wyniosło 6,9 litra na 100 km. Jedynie podczas szybkiej podróży autostradą przekracza ono 9 l/100 km.
Dane testowe (pomiary na oponach zimowych) | wagen Tiguan 1.5 eHybrid R-Line |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 9,7 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 41,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 42,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,7 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,0 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,2 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 7,4/6,3/6,9 l/100 km |
Realny zasięg/na prądzie | 660/93 km |
Volkswagen Tiguan w hybrydowej wersji plug-in to interesujący wariant tego niemieckiego SUV-a – szczególnie dla kogoś, kto dużo jeździ po mieście, bo może wtedy korzystać tylko z opcji jazdy na baterii.