Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Tesla Model Y tył

Tesla Model Y zdystansowała rywali – samochód elektryczny najpopularniejszym autem w Europie w 2023 r.

Tesla Model Y zdystansowała rywali – samochód elektryczny najpopularniejszym autem w Europie w 2023 r.

To, który model będzie europejskim bestsellerem 2023 roku, ważyło się niemal do samego końca. Ale finalnie po raz pierwszy w historii najlepiej sprzedającym się nowym samochodem w Europie został elektryk – Tesla Model Y.

Od 2035 roku informacja o tym, że najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie jest model elektryczny, będzie oczywistością i codziennością (przynajmniej wszystko na to wskazuje, no chyba że wydarzy się coś obecnie nie do przewidzenia).

Można było także zakładać, iż stanie się to wcześniej, wraz z coraz powszechniejszymi planami odejścia poszczególnych firm od napędu spalinowego. Ale to, że już w 2023 r. elektryczny samochód zajmie na Starym Kontynencie pozycję numer 1, jest mimo wszystko sporym szokiem. 

Elektryki zyskują w Europie coraz większą popularność i poziom ich rejestracji szybko rośnie (w 2023 r. sprzedano ich ponad 2 mln szt., o 28,2% więcej niż w 2022 r.), ale gdyby nie Tesla, na triumf modelu na prąd najpewniej byśmy czekali jeszcze ładnych kilka lat.

Poczwórnie historyczne osiągnięcie Tesli

Najnowsze dane firmy analitycznej Data Force wskazują, że to właśnie Tesla Model Y została najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym w Europie w 2023 r. (kraje UE, EFTA i Wielka Brytania). Są to wprawdzie nadal dane wstępne, ale wydaje się że Tesla Model Y wypracowała wystarczającą przewagę nad drugą Dacią Sandero, iż nawet po korekcie danych ją utrzyma. Teslę kupiono bowiem w 254 822 egzemplarzach, zaś Dacię w 18 929 szt. mniej.

W efekcie na miejscu 1. mamy do czynienia z sytuacją bezprecedensową:

  • pierwszym samochodem elektrycznym,
  • pierwszym crossoverem (i to klasy średniej),
  • pierwszym nieeuropejskim autem przynajmniej od czterech dekad (tak wynika z danych zebranych przez autorów strony BestSelingCarsBlog),
  • pierwszym modelem marki premium (a za taką uznawana jest Tesla).

Jak poradziły sobie inne elektryki?

O tym, jak wielką dominację ma Tesla, pokazuje to, że kolejny samochód tej firmy, Model 3, z wynikiem ponad 99 tys. szt. jest na drugim miejscu wśród aut elektrycznych i na 33. ogólnie. Na trzeciej pozycji wśród pojazdów na prąd znajduje się Volkswagen ID.4 (85 196 szt.; ogólnie 46.). W przypadku VW warto jednak zauważyć, że model ID.5, będący de facto nieco inaczej stylizowanym w tylnej części ID.4, sprzedał się w liczbie 24 695 szt.. Gdyby więc, co absolutnie ma sens, dodać wyniki obu wersji to seria ID.4/ID.5 przesunie się na miejsce drugie (109 891 szt.; ogólnie 27.). To także rezultat godny uwagi (plasujący ID.4/ID.5 na piątym miejscu wśród aut marki VW, za T-Rokiem, Golfem, Tiguanem i Polo).

Dobry rok także dla Dacii i całego rynku

Nie można oczywiście pominąć tego, jak doskonale radzi sobie z trudną konkurencją Dacia. Jej skromny miejski hatchback Sandero zajął przecież drugie miejsce (235 893 szt.) wśród ogromnej liczby modeli oferowanych na rynku, a wg danych za poszczególne miesiące czterokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium.

Generalnie ubiegły rok był udany na rynku nowych samochodów osobowych w Europie. Opublikowane właśnie dane stowarzyszenia ACEA mówią, że w krajach UE, EFTA i Wielkiej Brytanii zarejestrowano łącznie 12 847 481 egzemplarzy, więcej o 13,7% niż w 2022 r. (+1 552 979 szt.).

Największym rynkiem pozostały oczywiście Niemcy (2 844 609 szt.), zaś Polska uplasowała się w tym zestawieniu na miejscu 7. (475 032 szt.). Marką numer jeden pozostał Volkswagen (1 357 139 szt.), wyraźnie wygrywając z Toyotą (828 484 szt.). Warto zauważyć, że na kolejnych trzech miejscach plasują się marki premium: Audi, BMW i Mercedes, ze zbliżonymi do siebie wynikami. Tesla zajęła miejsce 16. (366 325 szt.), wyprzedzając m.in. Nissana, Volvo, Seata, Cuprę czy Suzuki.

Oto europejskie podium wśród modeli i pełne dane dla top 10 za 2023 r. (dane wstępne; źródło: Data Force za Automotive News Europe)

1. Tesla Model Y (254 822 szt.)

tesla-model-y-przod
Tesla

2. Dacia Sandero (235 893 szt.)

dacia-sandero-przod
Dacia

3. Volkswagen T-Roc (206 438 szt.)

volkswagen-t-roc-przod

Marka/model Sprzedaż I-XII 2023 r. (szt.) Różnica do I-XII 2022 r. (proc.)
Tesla Model Y 254 822 +85,2
Dacia Sandero 235 893 +17,5
Volkswagen T-Roc 206 438 +14,1
Renault Clio 202 942 +41,6
Peugeot 208 194 376 -6,1
Opel Corsa 188 662 +15,1
Volkswagen Golf 184 279 +3,9
Toyota Yaris Cross 176 685 +29,0
Volkswagen Tiguan 174 267 +16,9
Skoda Octavia 161 784 +43,5

A tak wygląda z kolei lista najchętniej wybieranych marek w Europie w 2023 r. (źródło danych: ACEA)

Pozycja Marka Sprzedaż I-XII 2023 r. (szt.) Różnica do I-XII 2022 r. (proc.)
1 Volkswagen 1 357 139 +12,2
2 Toyota 828 484 +8,0
3 Audi 733 176 +19,2
4 BMW 728 991 +12,6
5 Mercedes 682 498 +7,5
6 Renault 681 023 +16,8
7 Skoda 680 153 +26,3
8 Peugeot 639 848 +3,3
9 Kia 572 297 +5,4
10 Dacia 557 253 +17,1

Top 10: sprzedaż nowych aut osobowych na najważniejszych rynkach Europy w 2023 r. (źródło danych: ACEA)

Pozycja Państwo Sprzedaż I-XII 2023 r. (szt.) Różnica do I-XII 2022 r. (proc.)
1 Niemcy 2 844 609 +7,3
2 Wielka Brytania 1 903 054 +17,9
3 Francja 1 774 723 +16,1
4 Włochy 1 565 331 +18,9
5 Hiszpania 949 359 +16,7
6 Belgia 476 675 +30,1
7 Polska 475 032 +13,2
8 Holandia 369 791 +18,5
9 Szwecja 289 827 +0,6
10 Szwajcaria 252 215 +11,6

Czytaj także