To, który model będzie europejskim bestsellerem 2023 roku, ważyło się niemal do samego końca. Ale finalnie po raz pierwszy w historii najlepiej sprzedającym się nowym samochodem w Europie został elektryk – Tesla Model Y.
Od 2035 roku informacja o tym, że najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie jest model elektryczny, będzie oczywistością i codziennością (przynajmniej wszystko na to wskazuje, no chyba że wydarzy się coś obecnie nie do przewidzenia).
Można było także zakładać, iż stanie się to wcześniej, wraz z coraz powszechniejszymi planami odejścia poszczególnych firm od napędu spalinowego. Ale to, że już w 2023 r. elektryczny samochód zajmie na Starym Kontynencie pozycję numer 1, jest mimo wszystko sporym szokiem.
Elektryki zyskują w Europie coraz większą popularność i poziom ich rejestracji szybko rośnie (w 2023 r. sprzedano ich ponad 2 mln szt., o 28,2% więcej niż w 2022 r.), ale gdyby nie Tesla, na triumf modelu na prąd najpewniej byśmy czekali jeszcze ładnych kilka lat.
Najnowsze dane firmy analitycznej Data Force wskazują, że to właśnie Tesla Model Y została najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym w Europie w 2023 r. (kraje UE, EFTA i Wielka Brytania). Są to wprawdzie nadal dane wstępne, ale wydaje się że Tesla Model Y wypracowała wystarczającą przewagę nad drugą Dacią Sandero, iż nawet po korekcie danych ją utrzyma. Teslę kupiono bowiem w 254 822 egzemplarzach, zaś Dacię w 18 929 szt. mniej.
W efekcie na miejscu 1. mamy do czynienia z sytuacją bezprecedensową:
O tym, jak wielką dominację ma Tesla, pokazuje to, że kolejny samochód tej firmy, Model 3, z wynikiem ponad 99 tys. szt. jest na drugim miejscu wśród aut elektrycznych i na 33. ogólnie. Na trzeciej pozycji wśród pojazdów na prąd znajduje się Volkswagen ID.4 (85 196 szt.; ogólnie 46.). W przypadku VW warto jednak zauważyć, że model ID.5, będący de facto nieco inaczej stylizowanym w tylnej części ID.4, sprzedał się w liczbie 24 695 szt.. Gdyby więc, co absolutnie ma sens, dodać wyniki obu wersji to seria ID.4/ID.5 przesunie się na miejsce drugie (109 891 szt.; ogólnie 27.). To także rezultat godny uwagi (plasujący ID.4/ID.5 na piątym miejscu wśród aut marki VW, za T-Rokiem, Golfem, Tiguanem i Polo).
Nie można oczywiście pominąć tego, jak doskonale radzi sobie z trudną konkurencją Dacia. Jej skromny miejski hatchback Sandero zajął przecież drugie miejsce (235 893 szt.) wśród ogromnej liczby modeli oferowanych na rynku, a wg danych za poszczególne miesiące czterokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium.
Generalnie ubiegły rok był udany na rynku nowych samochodów osobowych w Europie. Opublikowane właśnie dane stowarzyszenia ACEA mówią, że w krajach UE, EFTA i Wielkiej Brytanii zarejestrowano łącznie 12 847 481 egzemplarzy, więcej o 13,7% niż w 2022 r. (+1 552 979 szt.).
Największym rynkiem pozostały oczywiście Niemcy (2 844 609 szt.), zaś Polska uplasowała się w tym zestawieniu na miejscu 7. (475 032 szt.). Marką numer jeden pozostał Volkswagen (1 357 139 szt.), wyraźnie wygrywając z Toyotą (828 484 szt.). Warto zauważyć, że na kolejnych trzech miejscach plasują się marki premium: Audi, BMW i Mercedes, ze zbliżonymi do siebie wynikami. Tesla zajęła miejsce 16. (366 325 szt.), wyprzedzając m.in. Nissana, Volvo, Seata, Cuprę czy Suzuki.
Oto europejskie podium wśród modeli i pełne dane dla top 10 za 2023 r. (dane wstępne; źródło: Data Force za Automotive News Europe)
Marka/model | Sprzedaż I-XII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-XII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|
Tesla Model Y | 254 822 | +85,2 |
Dacia Sandero | 235 893 | +17,5 |
Volkswagen T-Roc | 206 438 | +14,1 |
Renault Clio | 202 942 | +41,6 |
Peugeot 208 | 194 376 | -6,1 |
Opel Corsa | 188 662 | +15,1 |
Volkswagen Golf | 184 279 | +3,9 |
Toyota Yaris Cross | 176 685 | +29,0 |
Volkswagen Tiguan | 174 267 | +16,9 |
Skoda Octavia | 161 784 | +43,5 |
A tak wygląda z kolei lista najchętniej wybieranych marek w Europie w 2023 r. (źródło danych: ACEA)
Pozycja | Marka | Sprzedaż I-XII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-XII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 1 357 139 | +12,2 |
2 | Toyota | 828 484 | +8,0 |
3 | Audi | 733 176 | +19,2 |
4 | BMW | 728 991 | +12,6 |
5 | Mercedes | 682 498 | +7,5 |
6 | Renault | 681 023 | +16,8 |
7 | Skoda | 680 153 | +26,3 |
8 | Peugeot | 639 848 | +3,3 |
9 | Kia | 572 297 | +5,4 |
10 | Dacia | 557 253 | +17,1 |
Top 10: sprzedaż nowych aut osobowych na najważniejszych rynkach Europy w 2023 r. (źródło danych: ACEA)
Pozycja | Państwo | Sprzedaż I-XII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-XII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 2 844 609 | +7,3 |
2 | Wielka Brytania | 1 903 054 | +17,9 |
3 | Francja | 1 774 723 | +16,1 |
4 | Włochy | 1 565 331 | +18,9 |
5 | Hiszpania | 949 359 | +16,7 |
6 | Belgia | 476 675 | +30,1 |
7 | Polska | 475 032 | +13,2 |
8 | Holandia | 369 791 | +18,5 |
9 | Szwecja | 289 827 | +0,6 |
10 | Szwajcaria | 252 215 | +11,6 |