Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen ID.4 GTX – bok

Volkswagen od 2024 r. przestanie oferować auta spalinowe. Na razie tylko w jednym kraju

Volkswagen od 2024 r. przestanie oferować auta spalinowe. Na razie tylko w jednym kraju

Volkswagen właśnie potwierdził, że z końcem roku zaprzestanie sprzedaży nowych aut spalinowych w Norwegii. Stanie się to rok przed wprowadzeniem oficjalnego zakazu. 

Norwegia jako pierwszy kraj w Europie zakaże sprzedaży aut spalinowych. Zostanie on wprowadzony z początkiem 2025 roku. 20 października bieżącego roku oficjalny importer Volkswagena ogłosił, że już rok wcześniej wycofa się ze sprzedaży takich samochodów w tym kraju.

Obecnie niemiecka marka zajmuje drugie miejsce pod względem popularności na norweskim rynku z udziałem 12,32% (za pierwszych 9 miesięcy 2023 r.). Na fotelu lidera wygodnie rozsiadła się  z kolei Tesli, która ma dla siebie 21,4% z rynkowego tortu.

Zgodnie z danymi norweskiej Rady ds. Informacji o Ruchu Drogowym (OFV) w ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku auta na prąd stanowiły tam 83,4% wszystkich rejestracji. Co ciekawe, w gronie 10 najlepiej sprzedających się modeli na tamtejszym rynku, znajdziemy tylko jeden spalinowy. To Toyota RAV4, plasująca się na ósmym miejscu (2285 szt. dane od stycznia do końca sierpnia). 

Są za to trzy modele Volkswagena. Drugie miejsce zajmuje ID.4 (5575 szt.), czwarty jest ID.Buzz (3543 szt.), natomiast siódmy – ID.3 (2466 szt.). 

Volkswagen ID. Buzz Pro – tył w ruchu
ID.Buzz to obecnie czwarty najpopularniejszy samochód na rynku norweskim. 
archiwum

„W ramach pożegnania z samochodami napędzanymi paliwami kopalnymi, ostatni Golf zostanie zamówiony pod koniec roku” – napisał w oficjalnym oświadczeniu Ulf Tore Hekneby, dyrektor norweskiej grupy Møller, odpowiedzialnej za import Volkswagenów do Norwegii. 

„Pod wieloma względami będzie to oznaczać koniec pewnej ery, ale także początek nowej, lepszej ery, w której jeszcze bardziej stajemy się częścią rozwiązania, a nie problemu” – dodaje.

Paradoks w przypadku Norwegii polega na tym, że sama rezygnuje z aut spalinowych, ale... jest największym w Europie Zachodniej i drugim po Rosji producentem ropy naftowej na Starym Kontynencie. Poza tym to trzeci co do wielkości eksporter gazu ziemnego na świecie. 

Co istotne, 40% eksportu z Norwegii stanowią ropa i gaz ziemny, a ich produkcja zapewnia 160 tys. miejsc pracy i pokrywa 14% PKB tego kraju. 

Wnioski nasuwają się same. 

Czytaj także