Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
wydech Audi 80 1.9 TDI

Ponad trzy czwarte Polaków przeciw zakazowi sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

Tygodnik Motor

Ponad trzy czwarte Polaków przeciw zakazowi sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

Polacy są przeciwni zakazowi sprzedaży aut spalinowych – wynika z badania przeprowadzonego przez United Surveys dla portalu wp.pl. Aż 76% nie zgadza się z ustawą wprowadzoną w połowie lutego przez Parlament Europejski. Ciekawie rozkładają się też głosy, jeśli pod uwagę weźmie się sympatie polityczne. 

Badanie przeprowadzono w dniach 17-19 lutego bieżącego roku na grupie ponad 1000 Polaków. Zapytano w nim respondentów, czy popierają decyzję Parlamentu Europejskiego w sprawie zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku. 

76% z nich odpowiedziało przecząco, z czego 22,3% osób udzielających odpowiedzi zaznaczyło „Raczej nie”, a 53,7% – „Zdecydowanie nie”.

Twierdząco na pytanie odpowiedziało jedynie 15% badanych, ale jedynie 7% z nich odpowiedziało „Zdecydowanie tak”. Z kolei 8,4% respondentów – „Raczej tak”. 

Audi Q4 e-tron 40 S line – bok w ruchu
Polacy na elektromobilność nie patrzą przychylnym wzrokiem. 
tygodnik motor

Nieco inaczej sytuacja przedstawia się, jeśli pod uwagę weźmie się sympatie polityczne. Otóż przeciwko decyzji Parlamentu Europejskiego opowiedziało się aż 84% osób sympatyzujących z obecnym obozem władzy. W ich przypadku 5% zaznaczyło ponadto odpowiedź „Nie wiem”. 

Wśród respondentów „romansujących” z opozycją widać mniejszą niechęć do rozwiązania „klepniętego” przez Unię Europejską. W tym przypadku 65% osób nie popiera zakazu, a 13% – nie ma zdania w tej sprawie. 

Przypomnijmy, że za wprowadzeniem zakazu w życie głosowało 340 parlamentarzystów, natomiast przeciw było 279. Od głosu wstrzymało się 21 osób. Pomimo coraz częściej podnoszonych negatywnych głosów na temat „elektryków” klamka zapadła i od 2035 roku nie kupimy aut spalinowych.

Decyzja Parlamentu Europejskiego trafi do ostatecznego zatwierdzenia przez Radę Europejską państw członkowskich. Ma mieć to miejsce w marcu bieżącego roku, jednak według osób blisko związanych z Radą, nic się już w tym względzie nie zmieni (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). 

Ale niedługo po głosowaniu pojawił się sprzeciw ze stron dwóch państw. Głośno protestują przede wszystkim Włosi oraz Niemcy. Ci drudzy domagają się, aby nadal sprzedawać aut spalinowe, z tym, że zasilane przez paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. 

Czytaj także