Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
elektryczny Fiat 500 w trakcie ładowania tył

Włosi przeciwni zakazowi sprzedaży aut spalinowych. To „samobójstwo” i „prezent” dla Chin – grzmi wicepremier

Włosi przeciwni zakazowi sprzedaży aut spalinowych. To „samobójstwo” i „prezent” dla Chin – grzmi wicepremier

Nie milkną głosy krytyki po tym, jak Parlament Europejski przegłosował zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. W mocnym tonie na ten temat wypowiedział się ostatnio włoski minister transportu i wicepremier – Matteo Salvini. Plany Unii Europejskiej nazwał on „samobójstwem” i „prezentem” dla chińskiego przemysłu.

Przepisy przyjęte w zeszłym tygodniu przez Parlament Europejski wymagają już tylko jednego kroku przed ostatecznym zatwierdzeniem. Ustawę musi  „klepnąć” jeszcze Rada Europy, ale traktuje się to jako czystą formalność. 

Po wejściu zakazu w życie od 2035 roku nie kupimy nowych samochodów napędzanych paliwami kopalnymi. Ustawa ma dotyczyć 27 krajów Unii Europejskiej, a jej wprowadzenie jest krytykowane przez liczne środowiska (TUTAJ dowiesz się, co przejście na elektromobilność będzie oznaczało w 2035 roku dla posiadaczy aut spalinowych). 

Jednym z głośniejszych przeciwników całkowitego przejścia na elektromobilność jest włoski minister transport i wicepremier – Matteo Salvini. „Wszyscy troszczymy się o wodę, jakość powietrza i czystsze środowisko, ale to nie oznacza konieczności zwolnienia milionów pracowników i zamknięcia tysięcy firm” – twierdzi Salvini, który przewodzi prawicowej partii League.

Maxus Euniq 6 – przód i bok
Wyprodukowanie pojedynczego auta elektrycznego w Chinach jest o około 40% tańsze niż w Europie. 
maxus

Salvini twierdzi, że potrzeba więcej czasu i funduszy, aby zapewnić płynne przejście na elektromobilność. „Ideologiczny fundamentalizm elektryczności sam w sobie jest samobójstwem i darem dla Chin” – uważa. (TUTAJ przeczytasz, dlaczego „elektryki” z Chin mogą zachwiać produkcją samochodów na Starym Kontynencie).

Z kolei minister spraw zagranicznych Włoch – Antoni Tajani – zasugerował, że Rzym będzie dążył do złagodzenia przyszłych przepisów. „Włochy przedstawią własną kontrpropozycję: ograniczenie redukcji dwutlenku węgla do 90%, dając przemysłowi szansę na dostosowanie się” – powiedział Tajani, cytowany przez dziennik Corriere della Sera.

We włoskim przemyśle motoryzacyjnym bezpośrednio lub pośrednio pracuje 270 000 osób. Odpowiada on za 5% produktu krajowego brutto – wynika z danych stowarzyszenia motoryzacyjnego ANFIA. 

Według tego samego stowarzyszenia sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych w 2022 roku we Włoszech spadła o 27%. Ogółem stanowiły on zaledwie 3,7% wszystkich rejestracji. 

Czytaj także