Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche Macan – silnik

Niemcy naciskają na UE, aby po 2035 r. zachować silnik spalinowy przy życiu. Do jego zasilania ma posłużyć nowy rodzaj paliwa

Niemcy naciskają na UE, aby po 2035 r. zachować silnik spalinowy przy życiu. Do jego zasilania ma posłużyć nowy rodzaj paliwa

Niemcy nie dają za wygraną w temacie wycofania samochodów spalinowych ze sprzedaży po 2035 roku. Właśnie zwrócili się do Unii Europejskiej o możliwość oferowania aut z jednostkami spalinowymi przystosowanymi do zasilania paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. 

Parlament Europejski przegłosował ustawę, zgodnie z którą od 2035 roku nie kupimy nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Zakaz dotyczy 27 krajów Unii Europejskiej, a jego celem – przynajmniej w teorii – jest przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. 

Ale Niemcy, którzy mocno zaangażowali się w rozwój paliw syntetycznych (e-paliw), nie składają broni. Właśnie rozpoczęli swoje „manewry”, mające na celu zachowanie przy życiu spalinowych jednostek napędowych. 

„Komisja Europejska powinna przedstawić propozycję, w jaki sposób można wykorzystać e-paliwa lub jak zmodyfikować silniki spalinowe, aby stały się neutralne dla klimatu” – stwierdził niemiecki sekretarz stanu ds. transportu, Michale Theurer podczas spotkania ministrów transportu i energii UE w Sztokholmie. 

paliwa_syntetyczne_
Paliwa syntetyczne po 2035 roku mają znaleźć zastosowanie przede wszystkim w transporcie ciężkim. 
archiwum

Według Theurera Niemcy są przekonane o tym, że rozwój pojazdów elektrycznych idzie we właściwym kierunku, jednak powinno być miejsce również na inny rodzaj napędu. „Potrzebujemy technologii ogniw paliwowych, a także paliw syntetycznych, zwłaszcza w ciężkich pojazdach, w transporcie ciężarowym” – dodał.

Paliwa syntetyczne (pracuje nad nimi m.in. Porsche) są wytwarzane przy udziale dwutlenku węgla, przechwyconego z powietrza. Później w procesie spalania przez silnik ilość wytworzonego CO2 ma być równoważona przez tę niezbędną w procesie produkcji. Stąd o e-paliwach mówi się, że są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. 

Według unijnego prawa Komisja Europejska powinna przedstawić propozycję, w jaki sposób pojazdy napędzane paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla mogą być sprzedawane po 2035 roku. Oczywiście, jeśli będzie to zgodne z celami klimatycznymi.

silnk na wodór
Wiele firm, w tym m.in. Toyota, przyszłości silników spalinowych upatruje w spalaniu wodoru. Tutaj największy problem stanowi jednak emisja tlenków azotu. 
archiwum

Komisarz UE ds. transportu – Adina Valean – twierdzi, że wiele krajów podziela obawy Niemiec. „Myślę, że dyskusja nie jest zamknięta, nawet jeśli odbyło się już głosowanie” – twierdzi. 

Co poza „elektrykami”, paliwami syntetycznymi i ogniwami paliwowymi? Wiele firm motoryzacyjnych pracuje również nad silnikami spalającymi wodór. Ba, według Australijczyków z  Uniwersytetu Nowej Południowej Walii zasilanie jednostek wysokoprężnych za pomocą wodoru wyraźnie zmniejsza ślad węglowy istniejących silników Diesla – więcej o tym przeczytacie TUTAJ.

Czytaj także