Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche Macan – silnik
Tygodnik Motor
Aktualności

Niemcy naciskają na UE, aby po 2035 r. zachować silnik spalinowy przy życiu. Do jego zasilania ma posłużyć nowy rodzaj paliwa

Niemcy nie dają za wygraną w temacie wycofania samochodów spalinowych ze sprzedaży po 2035 roku. Właśnie zwrócili się do Unii Europejskiej o możliwość oferowania aut z jednostkami spalinowymi przystosowanymi do zasilania paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. 

Parlament Europejski przegłosował ustawę, zgodnie z którą od 2035 roku nie kupimy nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Zakaz dotyczy 27 krajów Unii Europejskiej, a jego celem – przynajmniej w teorii – jest przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. 

Ale Niemcy, którzy mocno zaangażowali się w rozwój paliw syntetycznych (e-paliw), nie składają broni. Właśnie rozpoczęli swoje „manewry”, mające na celu zachowanie przy życiu spalinowych jednostek napędowych. 

„Komisja Europejska powinna przedstawić propozycję, w jaki sposób można wykorzystać e-paliwa lub jak zmodyfikować silniki spalinowe, aby stały się neutralne dla klimatu” – stwierdził niemiecki sekretarz stanu ds. transportu, Michale Theurer podczas spotkania ministrów transportu i energii UE w Sztokholmie. 

paliwa_syntetyczne_
Paliwa syntetyczne po 2035 roku mają znaleźć zastosowanie przede wszystkim w transporcie ciężkim. 
archiwum

Według Theurera Niemcy są przekonane o tym, że rozwój pojazdów elektrycznych idzie we właściwym kierunku, jednak powinno być miejsce również na inny rodzaj napędu. „Potrzebujemy technologii ogniw paliwowych, a także paliw syntetycznych, zwłaszcza w ciężkich pojazdach, w transporcie ciężarowym” – dodał.

Paliwa syntetyczne (pracuje nad nimi m.in. Porsche) są wytwarzane przy udziale dwutlenku węgla, przechwyconego z powietrza. Później w procesie spalania przez silnik ilość wytworzonego CO2 ma być równoważona przez tę niezbędną w procesie produkcji. Stąd o e-paliwach mówi się, że są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. 

Według unijnego prawa Komisja Europejska powinna przedstawić propozycję, w jaki sposób pojazdy napędzane paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla mogą być sprzedawane po 2035 roku. Oczywiście, jeśli będzie to zgodne z celami klimatycznymi.

silnk na wodór
Wiele firm, w tym m.in. Toyota, przyszłości silników spalinowych upatruje w spalaniu wodoru. Tutaj największy problem stanowi jednak emisja tlenków azotu. 
archiwum

Komisarz UE ds. transportu – Adina Valean – twierdzi, że wiele krajów podziela obawy Niemiec. „Myślę, że dyskusja nie jest zamknięta, nawet jeśli odbyło się już głosowanie” – twierdzi. 

Co poza „elektrykami”, paliwami syntetycznymi i ogniwami paliwowymi? Wiele firm motoryzacyjnych pracuje również nad silnikami spalającymi wodór. Ba, według Australijczyków z  Uniwersytetu Nowej Południowej Walii zasilanie jednostek wysokoprężnych za pomocą wodoru wyraźnie zmniejsza ślad węglowy istniejących silników Diesla – więcej o tym przeczytacie TUTAJ.

Czytaj także