Rok 2023 okazał się w naszym kraju udany pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych. Była ona zdecydowanie wyższa niż w 2022 r. Toyota ugruntowała pozycję lidera, a Corolla pozostała bestsellerem. Wśród aut elektrycznych – na czele ten sam model, co w całej Europie.
Ubiegły rok zakończył się pozytywnym akcentem – w grudniu sprzedano bowiem 42 117 aut, czyli o 14,2% więcej niż w grudniu 2022 r. Dane przekazane przez PZPM za cały rok mówią z kolei o tym, że w Polsce znalazły nabywców 475 032 egzemplarze „osobówek”, czyli o 13,2% więcej niż w 2022 r. (+55 283 szt.).
Zaskoczenia nie było jeśli chodzi o liderów. Toyota sprzedawszy 91 195 szt. zdominowała rynek, uzyskawszy w nim 19,2% udziału (w 2022 r. było to 17,6%). Na kolejnych miejscach znalazła się Skoda oraz Kia. Jeśli chodzi o marki, które zyskały najwięcej (spośród top 20) są to: Cupra (+185,7%), Lexus (+85,5%) oraz Suzuki (63,4%). Na drugim końcu skali, z najdotkliwszymi stratami znajdują się zaś: Ford (-26,3%), Dacia( -13,9%) oraz Peugeot (-10,2%).
Nie zmienił się także lider, jeśli chodzi o model. Toyota Corolla zdecydowanie wyprzedziła Skodę Octavię oraz Yarisa. Warto jednak zauważyć, że o ile Corolla jest liderem ogólnym i jako samochód kupowany przez firmy, tak osoby prywatne w 2023 r. najchętniej wybierały Toyotę Yarisa Crossa (6917 szt.).
Wśród SUV-ów i crossoverów podium prezentuje się następująco: Toyota Yaris Cross, Kia Sportage, Hyundai Tucson. Najchętniej kupowanymi modelami marek premium były zaś: Volvo XC60, Audi A3 i Lexus NX.
Nadal najwięcej samochodów opuszczających polskie salony jest wyposażonych w silniki benzynowe – 41,7% (choć to spadek o 6,1 punktów procentowych w stosunku do 2022 r.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu najpopularniejszych rodzajów napędu znajdują się zaś: mikrohybrydy (19,9%), hybrydy (19,6%), diesle (9,9%), auta elektryczne (3,6%), hybrydy typu plug-in (2,8%) i wreszcie auta z zasilaniem gazem LPG 2,6%.
Jeśli chodzi o samochody elektryczne, to w 2023 r. znalazły one w naszym kraju 17 078 nabywców. Podium kształtuje się następująco: Tesla Model Y (2502 szt.), Tesla Model 3 (1849 szt.) oraz Audi Q4 e-tron 896 szt.). Warto przy tym zauważyć, że bestseller w tej grupie pojazdów, czyli Tesla Model Y, ze swoim wynikiem nie znajduje się nawet w top 50 modeli, bo ostatni z nich, Fiat 500, sprzedał się w liczbie 2628 szt.
Top 20: najpopularniejsze marki samochodów osobowych w Polsce w 2023 r. (dane: PZPM)
Pozycja | Marka | Sprzedaż I-XII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-XII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 91 195 | +23,5 |
2 | Skoda | 51 478 | +22,4 |
3 | Kia | 36 081 | +7,0 |
4 | Volkswagen | 33 924 | +10,1 |
5 | Hyundai | 26 931 | +0,2 |
6 | Audi | 26 024 | +34,7 |
7 | BMW | 23 240 | -2,4 |
8 | Mercedes | 21 339 | -0,1 |
9 | Renault | 18 222 | +25,2 |
10 | Dacia | 17 844 | -13,9 |
11 | Volvo | 12 542 | 14,6 |
12 | Ford | 12 111 | -26,3 |
13 | Mazda | 11 055 | +52,4 |
14 | Lexus | 10 496 | +85,5 |
15 | Opel | 9524 | +1,9 |
16 | Peugeot | 8792 | -10,2 |
17 | Cupra | 8779 | 185,7 |
18 | Suzuki | 8415 | +63,4 |
19 | Nissan | 6638 | +10,1 |
20 | Citroen | 5701 | -7,0 |
A oto podium wśród modeli oraz szczegółowe dane dla top 20 najchętniej kupowanych aut osobowych w 2023 r. w Polsce (dane: PZPM)
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I-XII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-XII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 26 850 | +25,6 |
2 | Skoda Octavia | 15 800 | +45,0 |
3 | Toyota Yaris | 13 459 | +7,9 |
4 | Toyota Yaris Cross | 13 402 | +48,4 |
5 | Kia Sportage | 12 453 | +11,4 |
6 | Hyundai Tucson | 10 699 | +16,3 |
7 | Toyota C-HR | 10 629 | +32,6 |
8 | Dacia Duster | 9100 | -17,0 |
9 | Toyota RAV4 | 8366 | -20,9 |
10 | Volkswagen T-Roc | 7502 | -3,3 |
11 | Kia Ceed | 7146 | -0,4 |
12 | Skoda Fabia | 7010 | -8,6 |
13 | Cupra Formentor | 6710 | +151,6 |
14 | Skoda Kamiq | 6677 | +17,7 |
15 | Skoda Superb | 6161 | +14,0 |
16 | Toyota Corolla Cross | 6151 | +772,5 |
17 | Volvo XC60 | 6133 | +14,3 |
18 | Hyundai i30 | 5521 | -39,6 |
19 | Skoda Kodiaq | 5297 | +21,4 |
20 | Skoda Karoq | 5283 | +38,0 |