Kwietniowa sprzedaż była radykalnie wyższa od ubiegłorocznej, ale po czterech miesiącach 2021 r. wzrost także jest bardzo wyraźny.
W kwietniu 2020 r. sprzedaż aut w zasadzie zamarła. Lockdowny wprowadzone ze względu na pandemię koronawirusa spowodowały, że salony świeciły pustkami. Nic zatem dziwnego, że w kwietniu tego roku osiągnięto ogromny wzrost sprzedaży względem tego samego miesiąca ub.r. W Polsce zarejestrowano 40 149 nowych samochodów osobowych, podczas gdy rok temu było to zaledwie 15 239 szt. (wzrost o 163,5%).
Na papierze wygląda to imponująco, ale wynik kwietnia jest niższy o 16,1% od tego z marca. Mimo wszystko jednak powoli zbliżamy się do sytuacji sprzed pandemii: w kwietniu 2019 r. zarejestrowano u nas 46 tys. aut, czyli obecnie jest to o 13% mniej.
W ciągu czterech miesięcy 2021 r. przybyło u nas 158 014 samochodów, czyli więcej o 28,6% (35 139 egzemplarzy) niż w analogicznym okresie 2020 r. Dla porównania od stycznia do kwietnia 2019 r. było to 186 188 szt. (więcej o 17,8%).
Bardzo dawno nie było już takiej sytuacji, by w pierwszej dziesiątce marek nie było żadnej, która nie notowałyby spadku sprzedaży. Co więcej, na liście top 20 jest tylko jedna, której auta znalazły mniej nabywców niż przed rokiem – Renault (spadek o 16,7%). Z kolei najwyższe wzrosty popytu notują: Suzuki (+184,3%), Mazda (62,1%) oraz Ford (+61,3%). Pierwsze miejsce wśród marek nadal należy do Toyoty, która jako jedyna przekroczyła barierę 20 tys. szt., znajdując nabywców na 27 446 samochodów. Tym samym wyprzedza zajmującą drugie miejsce Skodę już o ponad 7,5 tys aut.
Wśród modeli cały czas na prowadzeniu jest Toyota Corolla wyprzedzająca o 2028 szt. Yarisa i o 2865 szt. długoletnią liderkę – Skodę Octavię.
Warto zauważyć, że wśród 10 najchętniej kupowanych aut w naszym kraju aż sześć to SUV-y i crossovery (Dacia Duster, Toyota RAV4, Toyota C-HR, Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan i Kia Sportage), a w top 20 jest ich 11. Nadal najpopularniejszym samochodem marki premium jest, zajmujące ogółem miejsce 19., Volvo XC60. Co ciekawe, w pierwszej dwudziestce modeli także tylko jeden notuje spadek sprzedaży. To Skoda Fabia (-1,1%). Z kolei w tym samym zestawieniu królem wzrostu popytu jest Volkswagen T-Roc (+148,4%; miejsce 11.).
Oto trzy najpopularniejsze modele w Polsce po czterech miesiącach tego roku:
Poniżej zamieszczamy dane dotyczące rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od stycznia do kwietnia 2021 r. w podziale na 10 najpopularniejszych marek i modeli (dane PZPM).
Miejsce | Marka | Rejestracje I-IV 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-IV 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 27 446 | +46,2 |
2 | Skoda | 19 871 | +16,6 |
3 | Volkswagen | 13 740 | +30,9 |
4 | Kia | 9576 | +27,2 |
5 | BMW | 8213 | +58,7 |
6 | Hyundai | 7407 | +28,0 |
7 | Mercedes | 7372 | +31,9 |
8 | Ford | 7199 | +61,3 |
9 | Audi | 6631 | +51,8 |
10 | Dacia | 6003 | +9,5 |
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-IV 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-IV 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 8834 | +44,8 |
2 | Toyota Yaris | 6806 | +47,3 |
3 | Skoda Octavia | 5969 | +16,0 |
4 | Dacia Duster | 4343 | +59,7 |
5 | Skoda Fabia | 3869 | -1,1 |
6 | Toyota RAV4 | 3529 | +27,2 |
7 | Toyota C-HR | 3453 | +35,6 |
8 | Hyundai Tucson | 3270 | +68,9 |
9 | Volkswagen Tiguan | 2688 | +76,0 |
10 | Kia Sportage | 2587 | +74,6 |