Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Toyota salon

Sprzedaż nowych aut w Polsce – kwiecień i cztery miesiące 2021r.

Kwietniowa sprzedaż była radykalnie wyższa od ubiegłorocznej, ale po czterech miesiącach 2021 r. wzrost także jest bardzo wyraźny.

W kwietniu 2020 r. sprzedaż aut w zasadzie zamarła. Lockdowny wprowadzone ze względu na pandemię koronawirusa spowodowały, że salony świeciły pustkami. Nic zatem dziwnego, że w kwietniu tego roku osiągnięto ogromny wzrost sprzedaży względem tego samego miesiąca ub.r.  W Polsce zarejestrowano 40 149 nowych samochodów osobowych, podczas gdy rok temu było to zaledwie 15 239 szt. (wzrost o 163,5%).

Na papierze wygląda to imponująco, ale wynik kwietnia jest niższy o 16,1% od tego z marca. Mimo wszystko jednak powoli zbliżamy się do sytuacji sprzed pandemii: w kwietniu 2019 r. zarejestrowano u nas 46 tys. aut, czyli obecnie jest to o 13% mniej.

W ciągu czterech miesięcy 2021 r. przybyło u nas 158 014 samochodów, czyli więcej o 28,6% (35 139 egzemplarzy) niż w analogicznym okresie 2020 r. Dla porównania od stycznia do kwietnia 2019 r. było to 186 188 szt. (więcej o 17,8%).

Bardzo dawno nie było już takiej sytuacji, by w pierwszej dziesiątce marek nie było żadnej, która nie notowałyby spadku sprzedaży. Co więcej, na liście top 20 jest tylko jedna, której auta znalazły mniej nabywców niż przed rokiem – Renault (spadek o 16,7%). Z kolei najwyższe wzrosty popytu notują: Suzuki (+184,3%), Mazda (62,1%) oraz Ford (+61,3%). Pierwsze miejsce wśród marek nadal należy do Toyoty, która jako jedyna przekroczyła barierę 20 tys. szt., znajdując nabywców na 27 446 samochodów. Tym samym wyprzedza zajmującą drugie miejsce Skodę już o ponad 7,5 tys aut.

Wśród modeli cały czas na prowadzeniu jest Toyota Corolla wyprzedzająca o 2028 szt. Yarisa i o 2865 szt. długoletnią liderkę – Skodę Octavię.

Warto zauważyć, że wśród 10 najchętniej kupowanych aut w naszym kraju aż sześć to SUV-y i crossovery (Dacia Duster, Toyota RAV4, Toyota C-HR, Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan i Kia Sportage), a w top 20 jest ich 11. Nadal najpopularniejszym samochodem marki premium jest, zajmujące ogółem miejsce 19., Volvo XC60. Co ciekawe, w pierwszej dwudziestce modeli także tylko jeden notuje spadek sprzedaży. To Skoda Fabia (-1,1%). Z kolei w tym samym zestawieniu królem wzrostu popytu jest Volkswagen T-Roc (+148,4%; miejsce 11.).

Oto trzy najpopularniejsze modele w Polsce po czterech miesiącach tego roku:

1. Toyota Corolla (8834 szt.)

KSZ_TOYOTA_COROLLA_5D_XII_DYNAMIKA_079

2. Toyota Yaris (6806 szt.)

toyota-yaris-OPF-20200811-159

3. Skoda Octavia (5969 szt.)

KSZ_SKODA_OCTAVIA_IV_KOMBI_AMBITION_DYNAMIKA_033

Poniżej zamieszczamy dane dotyczące rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od stycznia do kwietnia 2021 r. w podziale na 10 najpopularniejszych marek i modeli (dane PZPM).

Miejsce Marka Rejestracje I-IV 2021 r. (szt.) Zmiana do I-IV 2020 r. (proc.)
1 Toyota 27 446 +46,2
2 Skoda 19 871 +16,6
3 Volkswagen 13 740 +30,9
4 Kia 9576 +27,2
5 BMW 8213 +58,7
6 Hyundai 7407 +28,0
7 Mercedes 7372 +31,9
8 Ford 7199 +61,3
9 Audi 6631 +51,8
10 Dacia 6003 +9,5
Miejsce Marka/model Rejestracje I-IV 2021 r. (szt.) Zmiana do I-IV 2020 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 8834 +44,8
2 Toyota Yaris 6806 +47,3
3 Skoda Octavia 5969 +16,0
4 Dacia Duster 4343 +59,7
5 Skoda Fabia 3869 -1,1
6 Toyota RAV4 3529 +27,2
7 Toyota C-HR 3453 +35,6
8 Hyundai Tucson 3270 +68,9
9 Volkswagen Tiguan 2688 +76,0
10 Kia Sportage 2587 +74,6

Czytaj także