Maj 2022 roku był jedenastym miesiącem z rzędu, w którym sprzedaż samochodów w Europie była niższa rok do roku.
Kryzys na rynku nowych samochodów trwa. Problemy z dostawami, inflacja, wysokie ceny paliw oraz niepewna sytuacja gospodarczo-polityczna ewidentnie odbijają się na poziomie sprzedaży aut osobowych na Starym Kontynencie. W maju w krajach Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 948 149 pojazdów – mniej o 12,5% niż w maju ubiegłego roku.
Po pięciu miesiącach bieżącego roku przybyło zaś 4 531 598 pojazdów – mniej o 12,9%, czyli 672 372 szt. niż w analogicznym okresie 2021 r. (w samej Unii sprzedaż spadła jeszcze bardziej – o 13,7%).
Zaledwie w siedmiu krajach (żaden z nich nie należy do tzw. dużych rynków) nowe auta znalazły w ciągu pięciu miesięcy 2022 r. więcej nabywców niż w okresie od stycznia do maja 2021 r. To Islandia (+61,1%), Rumunia (+32,9%), Bułgaria (+17,5%), Cypr (+8,7%), Łotwa +6,0%), Słowacja (+5,6%) i Irlandia (+3,2%). Spadek sprzedaży powyżej średniej europejskiej (-12,9%) miał miejsce w 11 państwach, w tym w Polsce (-13,1%).
Mimo potężnego zmniejszenia popytu (-22,6%) nadal na czele wśród marek znajduje się Volkswagen i wydaje się, że wypracowana nad Toyotą przewaga (obecnie to 141 tys. szt.) pozwoli mu utrzymać prowadzenie do końca roku. Trzecie miejsce zajmuje zaś Peugeot, bardzo nieznacznie wyprzedzający znajdujące się na czwartym miejscu BMW.
Spośród marek ujętych w zestawieniu ACEA jedynie osiem sprzedało więcej samochodów niż w ciągu pięciu miesięcy 2021 r. Są to Alpine (+91,2%) Honda (23,3%), Kia (20,5%), DS (+18,9%), Dacia (+14,1%), Hyundai (+13,3%), Porsche (+12,4%) oraz Toyota (+0,7%). Największe spadki notują natomiast Jaguar (-42,2%), Land Rover (-37,1%), Smart (-26,2%), Skoda (-25,1%) oraz Citroen (-24,8%).
Top 10: największe rynki Europy (sprzedaż nowych aut osobowych w okresie I-V 2022 r.; dane ACEA)
Miejsce | Państwo | rejestracje I-V 2022 r. (szt.) | zmiana do I-V 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 1 013 417 | -9,3 |
2 | Wielka Brytania | 661 121 | -8,7 |
3 | Francja | 600 893 | -16,9 |
4 | Włochy | 556 974 | -24,3 |
5 | Hiszpania | 318 487 | -11,5 |
6 | Polska | 172 820 | -13,1 |
7 | Belgia | 160 573 | -16,0 |
8 | Holandia | 123 811 | -4,6 |
9 | Szwecja | 118 094 | -13,8 |
10 | Szwajcaria | 88 323 | -10,4 |
Top 10: najpopularniejsze marki w Europie (sprzedaż nowych aut osobowych w okresie I-V 2022 r.; dane ACEA)
Miejsce | Marka | rejestracje I-V 2022 r. (szt.) | zmiana do I-V 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 450 496 | -22,6 |
2 | Toyota | 309 309 | +0,7 |
3 | Peugeot | 264 364 | -24,6 |
4 | BMW | 262 958 | -14,1 |
5 | Mercedes | 257 638 | -12,3 |
6 | Audi | 247 907 | -9,9 |
7 | Kia | 241 612 | +20,5 |
8 | Renault | 224 947 | -21,4 |
9 | Ford | 219 595 | -14,0 |
10 | Hyundai | 212 951 | +13,3 |