Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen salon

Sprzedaż aut w Europie – słabe maj i pięć miesięcy. Volkswagen numerem jeden, Toyota na drugim miejscu

Volkswagen

Sprzedaż aut w Europie – słabe maj i pięć miesięcy. Volkswagen numerem jeden, Toyota na drugim miejscu

Maj 2022 roku był jedenastym miesiącem z rzędu, w którym sprzedaż samochodów w Europie była niższa rok do roku.

Kryzys na rynku nowych samochodów trwa. Problemy z dostawami, inflacja, wysokie ceny paliw oraz niepewna sytuacja gospodarczo-polityczna ewidentnie odbijają się na poziomie sprzedaży aut osobowych na Starym Kontynencie. W maju w krajach Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 948 149 pojazdówmniej o 12,5% niż w maju ubiegłego roku.

Po pięciu miesiącach bieżącego roku przybyło zaś 4 531 598 pojazdów – mniej o 12,9%, czyli 672 372 szt. niż w analogicznym okresie 2021 r. (w samej Unii sprzedaż spadła jeszcze bardziej – o 13,7%).

Zaledwie w siedmiu krajach (żaden z nich nie należy do tzw. dużych rynków) nowe auta znalazły w ciągu pięciu miesięcy 2022 r. więcej nabywców niż w okresie od stycznia do maja 2021 r. To Islandia (+61,1%), Rumunia (+32,9%), Bułgaria (+17,5%), Cypr (+8,7%), Łotwa +6,0%), Słowacja (+5,6%) i Irlandia (+3,2%). Spadek sprzedaży powyżej średniej europejskiej (-12,9%) miał miejsce w 11 państwach, w tym w Polsce (-13,1%).

Mimo potężnego zmniejszenia popytu (-22,6%) nadal na czele wśród marek znajduje się Volkswagen i wydaje się, że wypracowana nad Toyotą przewaga (obecnie to 141 tys. szt.) pozwoli mu utrzymać prowadzenie do końca roku. Trzecie miejsce zajmuje zaś Peugeot, bardzo nieznacznie wyprzedzający znajdujące się na czwartym miejscu BMW.

Spośród marek ujętych w zestawieniu ACEA jedynie osiem sprzedało więcej samochodów niż w ciągu pięciu miesięcy 2021 r. Są to Alpine (+91,2%) Honda (23,3%), Kia (20,5%), DS (+18,9%), Dacia  (+14,1%), Hyundai (+13,3%), Porsche (+12,4%) oraz Toyota (+0,7%). Największe spadki notują natomiast Jaguar (-42,2%), Land Rover (-37,1%), Smart (-26,2%), Skoda (-25,1%) oraz Citroen (-24,8%).

Top 10: największe rynki Europy (sprzedaż nowych aut osobowych w okresie I-V 2022 r.; dane ACEA)

Miejsce Państwo rejestracje I-V 2022 r. (szt.) zmiana do I-V 2021 r. (%)
1 Niemcy 1 013 417 -9,3
2 Wielka Brytania 661 121 -8,7
3 Francja 600 893 -16,9
4 Włochy 556 974 -24,3
5 Hiszpania 318 487 -11,5
6 Polska 172 820 -13,1
7 Belgia 160 573 -16,0
8 Holandia 123 811 -4,6
9 Szwecja 118 094 -13,8
10 Szwajcaria 88 323 -10,4

Top 10: najpopularniejsze marki w Europie (sprzedaż nowych aut osobowych w okresie I-V 2022 r.; dane ACEA)

Miejsce Marka rejestracje I-V 2022 r. (szt.) zmiana do I-V 2021 r. (%)
1 Volkswagen 450 496 -22,6
2 Toyota 309 309 +0,7
3 Peugeot 264 364 -24,6
4 BMW 262 958 -14,1
5 Mercedes 257 638 -12,3
6 Audi 247 907 -9,9
7 Kia 241 612 +20,5
8 Renault 224 947 -21,4
9 Ford 219 595 -14,0
10 Hyundai 212 951 +13,3

Czytaj także