Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nissan X-Trail E-Power e-4orce Tekna (2024) – test, przód w ruchu

Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna – rodzinny SUV z innowacyjną hybrydą | TEST

archiwum

Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna – rodzinny SUV z innowacyjną hybrydą | TEST

W ofercie Nissana znajdują się zaledwie trzy modele spalinowe. Wśród nich wyróżnia się X-Trail – SUV pełen ciekawych rozwiązań. W teście – wersja z 213-konną szeregową hybrydą.

Dostępne w Polsce modele Nissana można policzyć dosłownie na palcach jednej ręki. Spalinowe to Juke, Qashqai oraz X-Trail. Towarzyszą im elektryczne Leaf i Ariya. Skromnie, ale uwzględniając realia rynkowe, takie ograniczenie się do SUV-ów można zrozumieć. Tym bardziej, jeśli kierować się zasadą, że liczy się jakość, a nie ilość.

Przestronny, przyjazny, dobrze wyposażony

Mocnym punktem stawiającym właśnie na jakość oferty jest X-Trail. Ten 4,7-metrowy SUV klasy średniej ma całkiem sporo do zaoferowania. W wersji 5-osobowej (jest też wariant 7-miejscowy) imponuje przestronnym wnętrzem. Przesuwana kanapa pozwala je dostosować do aktualnych potrzeb, a ogromny bagażnik (575 l) pomieści solidny komplet bagaży.

Po stronie plusów trzeba zapisać także przyjazną obsługę oraz obfite wyposażenie wersji Tekna. Na liście opcji jest tylko pakiet obejmujący skórzaną tapicerkę (w standardzie jest skóra ekologiczna) i panoramiczny dach.

Nissan-X-Trail-E-Power-e-4orce-Tekna-tyl
Aktualnie oferowany Nissan X-Trail to już czwarta generacja tego modelu. Auto trafiło do sprzedaży w 2022 r.

Nietypowa hybryda

W gamie X-Traila próżno szukać diesla, takie czasy. Jest jednak ciekawa odmiana hybrydowa. W skład tego układu napędowego wchodzi 3-cylindrowy silnik 1.5 o mocy 158 KM, ale jego rolą nie jest napędzanie kół. Służy jako generator do ładowania akumulatora trakcyjnego, z którego z kolei prąd czerpią dwa silniki elektryczne napędzające obie osie Nissana.

Dane techniczne i cena Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna
Silnik  benz., turbo + 2 x el.
Pojemność skokowa 1497 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna (benz.) 158 KM/4600
Moc maksymalna (elektr./syst.) 204+136/213 KM
Maks. moment obr. (benz.) 250 Nm/2400
Maks. moment obr. (elektr./syst.) 330+195/b.d. Nm
Napęd; skrzynia biegów 4x4; aut./1-biegowa
Dług./szer./wys./rozstaw osi 468/184/173/271 cm
Masa/ładowność 1833/512 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 575/b.d. l
Poj. zbiornika paliwa 55 l (Pb 95)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s
Średnie zużycie paliwa 6,3-6,6 l/100 km
Zasięg 870 km
Cena 221 250 zł

Jazda przypomina więc tę znaną z samochodów elektrycznych. Co oznacza m.in. szybką reakcję na dodanie gazu i długie momenty jazdy bez hałasu generowanego przez silnik spalinowy. Kiedy ten się jednak włączy, żeby spełniać swoją funkcję, komfort akustyczny wyraźnie się pogarsza.

Nissan-X-Trail-E-Power-e-4orce-Tekna-silnik
Benzynowa jednostka 1.5 (158 KM) nie napędza kół. Dostarcza tylko energii akumulatorowi zasilającemu silniki elektryczne.

Hybrydowy Nissan rewanżuje się za to zaskakująco dobrą dynamiką. W naszych redakcyjnych pomiarach przyspieszeń 0-100 km/h uzyskał wynik na poziomie 7,5 s (deklarowana wartość to 7,0 s). X-Trail potrafi też być oszczędny, zwłaszcza w ruchu miejskim. W trasie również, ale pod warunkiem że prędkość utrzymuje się na poziomie około 100 km/h. Zużywa wtedy średnio 7,5 l/100 km. Jazda autostradowa to już niestety poziom 12-14 litrów na każde 100 km.

Biorąc pod uwagę realia, cennik Nissana okazuje się całkiem rozsądny jak na dużego hybrydowego SUV-a z bogatym wyposażeniem.

Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna – test: podsumowanie

  •  Obszerne kabina i bagażnik, komfortowy charakter, dobre osiągi, atrakcyjna cena
  •  Momentami głośna praca silnika, zużycie paliwa przy prędkościach autostradowych 

Wygodny rodzinny SUV z dynamicznym napędem. Bogato wyposażony, a przy tym rozsądnie wyceniony.

Czytaj także