Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nissan X-Trail – widok z góry i boku na asfaltowej zamglonej drodze

Nowy Nissan X-Trail – 11 najważniejszych cech

Nowy Nissan X-Trail – 11 najważniejszych cech

Japończycy właśnie pokazali zupełnie nową, czwartą generację X-Traila. Auto, nadal dostępne w wariantach 5- i 7-osobowym, pod każdym względem dojrzało, nie opierając się przy tym elektryfikacji. Oto 11 najważniejszych cech nowego Nissana X-Traila. 

X-Trail to SUV balansujący na krawędzi klasy kompakt i średniej oraz jeden z bestsellerów Nissana. Dotychczas na całym świecie sprzedał się on w liczbie niemal 7 milionów sztuk, co jest godnym uznania wyczynem, zważywszy na fakt, że jego pierwsze wcielenie debiutowało w 2001 roku. 

Nowy X-Trail został zaprojektowany zupełnie od podstaw na platformie CMF-C aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi i jest odpowiednikiem amerykańskiego modelu o nazwie Rouge. Podobnie jak poprzednik, wiele komponentów dzieli z mniejszym Qashqaiem. 

Poniżej – 11 najważniejszych cech nowego Nissana X-Trail. 

1. Kabina dla 5 lub 7 osób

X-Trail będzie oferowany w wariantach 5- i 7-osobowym. Cudów nie ma i, o czym mówią otwarcie przedstawiciele marki, pojedyncze, chowane w podłodze fotele w trzecim rzędzie będą przeznaczone dla osób o wzroście do 160 cm. Co ważne, mają one móc swobodnie zmieścić stopy pod siedzeniami drugiego rzędu. 

2023 Nissan X-Trail (27)
W trzecim rzędzie zmieszczą się osoby o wzroście do 160 cm. Dostęp do niego możliwy jest po położeniu oparć kanapy. 
NIssan

Kanapa jest przesuwana i składana w proporcji 60:40, a tylne drzwi otwierają się niemal pod kątem 90 stopni. 

Typowo dla nowoczesnych aut rodzinnych, dla drugiego rzędu przewidziano możliwość indywidualnego sterowania klimatyzacją, a także liczne gniazda USB typu A i C. Poza tym można skorzystać z rozkładanych rolet przeciwsłonecznych w tylnych drzwiach. 

Bagażnik w układzie 5-miejscowym ma pojemność 585 l, czyli o 20 l większą niż w poprzedniku. 

2. Duże ekrany w kabinie nowego Nissan X-Traila

Nissan chwali się wysoką jakością nowego auta oraz „najwyższej klasy wzornictwem i praktycznością pod każdym względem” – można przeczytać w jego materiałach prasowych. Typowo dla współczesnych aut zastosowano w nim dwa duże ekrany – zegarów i centralny – o przekątnej 12,3”. 

2023 Nissan X-Trail (44)
Na ekranie zegarów może być wyświetlana mapa nawigacji.
Nissan

Pierwszy wyświetla informacje z systemu nawigacji, rozrywki, dane o ruchu drogowym, a także stanie pojazdu. Oczywiście, sposób ich przekazywania kierowca może konfigurować.

System multimedialny jest kompatybilny z Asystentem Google i urządzeniami Amazon Alexa oraz obsługuje szereg poleceń głosowych. 

Trzeci ekran stanowi 10,8-calowy wyświetlacza Head-Up. 

3. Z centralną poduszką powietrzną

Nowy X-Trail, typowo dla nowoczesnych samochodów, zapewnia liczne systemy wsparcia. Są to m.in. automatyczne hamowanie z funkcją przewidywania ryzyka kolizji, asystenci pasa ruchu i martwego pola czy aktywne LED-y, dostosowujące kształt wiązki tak, aby nie oślepiać innych kierowców.

Kolejnym elementem podnoszącym bezpieczeństwo jest centralna poduszka powietrzna, zamontowana pomiędzy przednimi fotelami. Jej zadaniem jest chronienie pasażerów przed skutkami kolizji bocznej. 

4. 15 wariantów kolorystycznych nowego Nissana X-Traila

Nowy X-Trail oferowany będzie z 10 kolorami nadwozia do wyboru, a także w 5 zestawieniach dwukolorowych. Łącznie klienci będą mogli więc wybierać spośród 15 różnych wariantów kolorystycznych. 

2023 Nissan X-Trail (4)
Nowy X-Trail oferowany jest w 15 wariantach kolorystycznych. 
NISSAn

5. Oparty na platformie CMF-C

Dzięki jej zastosowaniu w konstrukcji nadwozia nowego Nissana X-Traila wykorzystano lżejsze materiały, a także zaawansowane techniki tłoczenia i zgrzewania. Dzięki nim nadwozie może pochwalić się wyższą wytrzymałością niż w poprzedniku, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. 

W poszyciu X-Traila zastosowano liczne lekkie materiały. I tak pokrywa bagażnika została wykonana z tworzywa kompozytowego, natomiast wszystkie drzwi, przednie błotniki oraz maska powstały z aluminium. 

W przednim zawieszeniu znalazły się kolumny McPhersona, natomiast z tyłu – układ wielowahaczowy. Inżynierowie Nissana sięgnęli również po udoskonalony układ wspomagania kierownicy. 

6. Nowy Nissan X-Trail: z napędem e-POWER

To tak naprawdę elektryczny układ napędowy z dodatkowym silnikiem spalinowym, spełniającym funkcję generatora, który na bieżąco ładuje baterię trakcyjną. Po raz pierwszy został on wprowadzony w 2017 roku w japońskim wcieleniu Nissana Note'a. 

W skład montowanego w nowym X-Trail układu e-POWER wchodzą akumulator, spalinowa jednostka napędowa o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM). 

Dzięki takiej, a nie inne konstrukcji, moment obrotowy na koła jest przenoszony wyłącznie za pomocą silnika na prąd. W praktyce ma to sprawić, że reakcje na dodanie gazu będą jednocześnie płynne i natychmiastowe. 

W porównaniu ze wspomnianym Note'm benzynowa jednostka spalinowa o pojemności 1,2 l, przeznaczona do ładowania akumulatora (106 KM), została zastąpiona większą. W X-Trailu znalazł się silnik o pojemności 1,5 l.

2023 Nissan X-Trail (24)
W układzie napędowym e-POWER moment obrotowy do kół trafia wyłącznie z silnika elektrycznego (lub dwóch silników tego typu).
Nissan

Według inżynierów Nissana powierzenie silnikowi spalinowemu wyłącznie ładowania baterii sprawia, że zawsze pracuje on w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na dużą oszczędność paliwa, odczuwalną szczególnie w ruchu miejskim. 

Dzięki funkcji „linear tune” nowy Nissan X-Trail ma oferować jak najbardziej naturalne odczucia z jazdy. Steruje ona pracą jednostki spalinowej w taki sposób, aby zapewnić odpowiednią prędkość obrotową, zgodną z prędkością jazdy. Ma to zapobiegać znanemu z wielu hybryd zjawisku przypominającemu „ślizganie się sprzęgła”. Poza tym przynosi korzyść w postaci tego, że silnik pracuje jedynie w takim zakresie obrotów, jakie są konieczne.

Kolejna zaleta napędu e-Power to, przynajmniej według przedstawicieli Nissana, niski poziom hałasu. 

7. Układ 4x4 e-4FORCE

Nowy X-Trail otrzymał układ 4x4, realizowany wyłącznie przez silniki elektryczne – po jednym przy osi. Ich łączna moc wynosi 213 KM, natomiast sam silnik elektryczny, zamontowany przy tylnych kołach, rozwija 100 kW (136 KM). Według przedstawicieli Nissana taka konstrukcja zapewnia nawet 10 000 szybszą dostępność niutonometrów przy tylnej osi niż w przypadku klasycznego napędu na cztery koła. 

Kolejna zaleta tego rozwiązania to ciągła redystrybucja momentu obrotowego oraz niemal idealne rozłożenie masy pomiędzy osiami. Zapewnia to pewniejsze prowadzenie (wyższa stabilność, precyzyjniejsze przenoszenie momentu obrotowego w zakrętach) przy jednoczesnym wzroście komfortu jazdy (zniwelowane przechyły nadwozia). 

2023 Nissan X-Trail (40)
Napęd 4x4 oferuje tryby pracy dostosowane do różnych warunków na drodze. 
nissan

Co istotne, X-Trail z układem e-4FORCE okazuje się samochodem dynamicznym, zdolnym na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7 s (7,2 s w wersji 7-miejscowej). Dla porównania wariant przednionapędowy na to samo potrzebuje o 1 s więcej. Prędkość maksymalna wynosi, odpowiednio, 180 km/h (4x4) i 170 km/h (2WD). 

Średnie zużycia paliwa (według WLTP) kształtuje się na poziomie 5,8-5,9 l/100 km dla wariantu 2WD oraz 6,3-6,5 l/100 km dla odmiany czteronapędowej.

8. Nowy Nissan X-Trail: z układem e-Pedal Step

Umożliwia on przyspieszanie i hamowanie jedynie z użyciem pedału gazu i jest rozwiązaniem znanym z samochodów elektrycznych. Jego zadaniem jest ułatwienie jazdy na obszarach miejskich i podmiejskich przez wyeliminowanie konieczności przenoszenie stopy kierowcy pomiędzy pedałami. 

2023 Nissan X-Trail (46)
Przycisk systemu e-Pedal Step znalazł się na tunelu środkowym. 
nissan

System e-Pedal Step uruchamia się przełącznikiem na konsoli środkowej. Jak to działa? Po zmniejszeniu nacisku na pedał gazu, auto zaczyna hamować z opóźnieniem 0,2 G, a więc z wystarczającym do uruchomienia świateł stop. 

Auto samoistnie zwalnia do prędkości pełzania, ale nie zatrzymuje się, co ma zapewnić odpowiednią płynność manewrów na parkingu. 

9. W odwodzie: miękka hybryda

Nowy X-Trail nie otrzyma silnika wysokoprężnego ani przekładni ręcznej. W podstawowym wariancie pod maską znajdzie się turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności 1,5 l i ze zmiennym stopniem sprężania. Legitymuje się ona mocą 163 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, przenoszonego wyłącznie na przednie koła. Odpowiada za to bezstopniowa przekładnia Xtronic.

Silnik spalinowy otrzymał do pary układ miękkiej hybrydy z 12-woltową instalacją elektryczną. Zapewnia on zastrzyk dodatkowych 6 Nm przy przyspieszaniu, szybki rozruch, wydłużenie działania systemu start/stop oraz udostępnia funkcję żeglowania, co ma na celu ograniczenie zużycia paliwa. 

X-Trail z podstawowym układem napędowym do 100 km/h przyspiesza w 9,6 s i uzyskuje maksymalną prędkość 200 km/h. Średnie zużycie paliwa według cyklu WLTP wynosi 7,1-7,4 l/100 km. 

10. Dwie wersje wyposażenia

Auto na naszym rynku oferowane będzie w dwóch wersjach wyposażenia. Już podstawowa – N-Connecta – jest zaopatrzona w takie elementy, jak m.in. 18-calowe obręcze aluminiowe, światła FULL LED, system multimedialny NissanConnect (12,3”) czy też 3-strefowa klimatyzacja. 

2023 Nissan X-Trail (22)
3-strefowa klimatyzacja to wyposażenie standardowe.
nissas

Z kolei w wariancie Tekna klient otrzymuje dodatkowo m.in. system audio BOSE, wspomaganie prowadzenia ProPILOT Assist, wyświetlacz Head-Up oraz elektryczne i bezdotykowe sterowanie pokrywą bagażnika.

11. W Polsce – od grudnia 2022 roku

Dostawy nowego Nissana X-Traila rozpoczną się w Polsce w grudniu bieżącego roku. Podstawowy model, wprawiany w ruch przez silnik 1.5 VC-T w wariancie 5-osobowym ma kosztować 181 500 zł. Do wersji 7-osobowej trzeba będzie dopłacić 4000 zł. 

Z kolei najtańszeywariant X-Traila z napędem e-Power to wydatek 196 200 zł. Wersja z układem 4x4 została z kolei wyceniona przynajmniej na 206 200 zł. 

Czytaj także