Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Skoda Yeti

Mimo wielu atutów praktyczne i przestronne Yeti nie odniosło tak spektakularnych sukcesów, jak inne modele Skody.

  • Lata produkcji: 2009-2017
  • Silniki: benz. 1.2-1.8 (110-160 KM), diesle 1.6-2.0 (105-150 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 422/258 cm, szerokość/wysokość: 179/167 cm, bagażnik: 405-1760 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Skoda Yeti nie wygląda na duży samochód, ale jest bardzo funkcjonalna. Z tyłu znalazły się 3 oddzielne fotele, co stanowi rzadkość w tym segmencie. Każdy z nich można osobno przesuwać lub wymontować. Tańsze odmiany mają napęd na przód, droższe (w ogłoszeniach mają 30-procentowy udział) na wszystkie cztery koła. Yeti korzysta ze sprzęgła Haldex.

Skoda-Yeti_3
Deskę rozdzielczą bez większych zmian przeniesiono z Octavii II. Niezłe materiały, dobra ergonomia.

SILNIKI

Wszystkie jednostki benzynowe mają turbodoładowanie i wtrysk bezpośredni. Wersję 1.8 TSI zdecydowanie odradzamy. Warunkowo można się zainteresować bazową odmianą 1.2 TSI (jak najmłodszą), ewentualnie 1.4 TSI z lat 2015-17, w której awaryjny łańcuch rozrządu zastąpiono paskiem. Polecamy natomiast diesle (wszystkie mają zasilanie common rail). Bazowy 1.6 TDI jest trochę za słaby – ma tylko 105 KM i 250 Nm, ale wersjom dwulitrowym (110-170 KM) niczego nie można zarzucić.

AWARYJNOŚĆ

Benzynowe silniki 1.8 TSI zużywają nadmierne ilości oleju. W 1.2 TSI i 1.4 TSI przedwcześnie rozciąga się łańcuchowy rozrząd.

KOSZTY

Yeti jest drogie w zakupie. Części zamienne są łatwo dostępne i relatywnie tanie.

SYTUACJA RYNKOWA

Duża podaż zadbanych aut. Nie brakuje Yeti z polskich salonów. Łatwiej o auta dobrze wyposażone niż o ubogie.

Skoda-Yeti_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Yeti okazało się idealnym „drugim” autem w rodzinie. Po kompaktowego SUV-a sięgały raczej osoby bogatsze, wybierając modele w lepszych wersjach silnikowych z pełnym wyposażeniem.
  • Oparty o szybko działające sprzęgło Haldex napęd 4x4 był standardem dla benzynowych 1.4 TSI (150 KM), 1.8 (152/160 KM) oraz turbodiesli 2.0 TDI (150/170 KM). Za dopłatą występował w 2.0 TDI 110 i 140 KM.

CENY

20 000 zł – Najtańsze egzemplarze z przebiegiem ok. 300 tys. km. Zazwyczaj wymagają małego remontu.
30 000 zł – Mniej więcej tyle trzeba zapłacić za używaną Skodę Yeti w idealnym stanie technicznym.
70 000 zł – Zadbane auta z końcówki produkcji z przebiegiem niższym niż 100 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność skokowa 1197 cm³ 1390 cm³ 1798 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 105 KM 122 KM 160 KM 105 KM 110 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment obr. 175 Nm 200 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11‚8 s 10‚5 s 8‚4 s 12‚1 s 11‚6 s 9‚9 s 8‚4 s
Prędkość maks. 175 km/h 185 km/h 200 km/h 176 km/h 177 km/h 190 km/h 201 km/h
Średnie zuż. paliwa 6‚4 l/100 km 6‚8 l/100 km 8‚0 l/100 km 4‚6 l/100 km 5‚4 l/100 km 6‚0 l/100 km 5‚9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2009 - premiera Skody Yeti
2010 - debiutuje silnik 1.6 TDI w konfiguracji z napędem na przednią oś
2013 - modernizacja, nowy pas przedni (fot.)
2015 - odświeżenie palety silników
2017 - zakończenie produkcji, miejsce Yeti zajęła Skoda Karoq

Skoda-Yeti_5
Skoda Yeti po liftingu z 2013 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Spalanie oleju przez silnik 1.8 TSI
    Naprawa polega na modyfikacji tłoków i montażu nowych pierścieni tłokowych. Alternatywą jest wymiana silnika.
  • Problemy z rozrządem w 1.2/1.4 TSI
    Rozciąga się łańcuch i zużywa napinacz rozrządu. Z zakupem części nie ma problemu.
    Koszt wymiany: od 1200 zł
  • Zużycie skrzyń DSG.
    W Yeti występują skrzynie 6- i 7-biegowe. Obie wytrzymują ok. 200 tys. km. Później trzeba je regenerować.
    Koszt naprawy: od 6000 zł
  • Awarie wiązki przewodów drzwi.
    Przyda się wizyta u elektryka.
    Koszt naprawy: od 300 zł

ZALETY I WADY

+ Zaskakująco dobre właściwości jezdne, skuteczny i niezawodny 4x4
+ Przestronne i praktyczne wnętrze.
+ Praktycznie bezawaryjne diesle 2.0 TDI CR.

- Kapryśne silniki benzynowe TSI.
- Nietypowa stylizacja.
- Stare skrzynie DSG generują koszty serwisowe.

Skoda-Yeti_6
1.2 TSI nie jest najlepszym wyborem. Polecamy 1.4 TSI lub diesla 2.0 TDI.

WARTO KUPIĆ

Diesla 2.0 TDI o dowolnej mocy. Najlepiej z ręczną skrzynią i trwałym, a do tego skutecznym napędem na obie osie.

UWAŻAJ NA

Benzynowy silnik 1.8 TSI. Dużo pali – i to nie tylko paliwa, ale również oleju. Jednostki 1.2/1.4 TSI przed 2015 r.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także