Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW iX3 Neue Klasse

Przełom w BMW. Ten SUV ma być punktem odniesienia dla kolejnych 40 modeli niemieckiej marki

fot. BMW

Przełom w BMW. Ten SUV ma być punktem odniesienia dla kolejnych 40 modeli niemieckiej marki

O tym samochodzie mówiło się już od dłuższego czasu. To właśnie zupełnie nowe iX3 ma zapewnić dosłownie lawinę zmian u BMW. Jego stylistyka, rozwiązania w kokpicie oraz technologia rozleją się aż na 40 kolejnych model. I to nie tylko elektrycznych.

Nowe BMW iX3 nie jest tylko kolejnym tylko modelem w portfolio tego wytwórcy. Za jego powstaniem stoją 4 lata rozwoju oraz ogromne inwestycje, wynoszące ponad 19 mld euro. W rezultacie przedstawiciele tego bawarskiego koncernu są zgodni, że to jedna z najważniejszych premier w jego historii. 

Wprowadzenie na rynek iX3 jest bowiem kamieniem  milowym w elektrycznych ambicjach BMW. Ten SUV wnosi ze sobą zupełnie nowy design, określanym mianem „bardziej BMW niż kiedykolwiek”. Ma on mieć bezpośredni wpływ na kolejne 40 modeli tej marki.

Nawiązanie do przeszłości 

„Naszym zadaniem było stworzenie języka designu, który będzie zupełnie nowy i atrakcyjny zarówno dla osób, które nas nie znają, jak i dla tych, które nas znają. Ma również nawiązywać do naszej historii z lat 70., a nawet 60. XX wieku. To celowe posunięcie” – mówi Adrian van Hooydonk, szef ds designu BMW Group na łamach magazynu Autocar.

Co ciekawe, przód nowego iX3 pozbawiono kontrowersyjnie dużego grilla w kształcie nerek, zastępując go nowym, nawiązującym do modeli Neue Klasse z lat 60. i 70. XX wieki. Nerki są również podświetlane, a nie chromowane, co ma na celu... zadbanie o środowisko. 

BMW iX3 Neue Klasse (4)
BMW iX3 mierzy 478 cm długości, 189 cm szerokości oraz 163 cm wysokości. 
fot. BMW

W najbliższej przyszłości każdy nowy model Neue Klasse otrzyma swój własny, „unikalny” układ świetlny, co nada mu indywidualny charakter. 

Nowe BMW iX3 mierzy 478 cm długości, 189 cm szerokości i 163 cm wysokości, co czyni je podobnym rozmiarami do elektrycznych Porsche Macana i Audi Q6 E-tron. Bagażnik z kolei mieści 520-1750 l, a w odwodzie jest jeszcze 58-litrowy frunk. 

Zupełnie nowa platforma

Pod swoim nadwoziem iX3 skrywa zupełnie nową platformę. Zgodnie z zapowiedziami tej niemieckiej marki stanowi ona „olbrzymi krok naprzód” pod względem technologicznym. 

Przykład pierwszy z brzegu to elektroniczna architektura 800V, umożliwiająca ładowanie baterii trakcyjnej z mocą sięgającą 400 kW. Lepiej obrazuje to możliwość dodania 372 km w zaledwie 10 minut ładowania. 

To bardzo dobry wynik, ale Chińczycy potrafią być pod tym względem lepsi. Przykład? Xpeng G6 i G9, wyróżniające się mocą, odpowiednio, 451 i 525 kW. 

BMW iX3 Neue Klasse (5)
Tył BMW iX3 jest z pewnością oryginalny, ale czy zgrabny?
fot. BMW

W momencie premiery iX3 będzie oferowane wyłącznie w wersji 50 xDrive, która czerpie energię z nowego akumulatora niklowo-manganowo-kobaltowego (NMC) o pojemności 108 kWh. Wykorzystuje on ogniwa cylindryczne, wyróżniające się o 20% większą gęstością i łatwiejszym montażem niż obecne moduły BMW. 

Do 805 km zasięgu

Ich zastosowanie sprawia, że zasięg wzrasta o 30%, wydajność zwiększa się o 20%, a prędkość ładowania – o 30%. Nowe ogniwa obniżają również koszty produkcji nawet o 50%.

BMW iX3 50 xDrive oferuje zasięg wynoszący aż 805 km (WLTP), dzięki czemu przewyższa pod tym względem m.in. Mercedesa CLA 250+, legitymującego się zdolnością pokonania dystansu 791 km bez konieczności uzupełniania prądu. 

Oczekuje się, że zasięg wzrośnie jeszcze bardziej, gdy w przyszłym roku trafi do produkcji model nie dwusilnikowy, jak 50 xDrive, a jednosilnikowy.

BMW iX3 Neue Klasse (6)
Oczekuje się, ze odmiany jednosilnikowe BMW będą miały jeszcze lepszy zasięg. 
fot. BMW

Na imponujący zasięg BMW iX3 wpływa również design. Smukła sylwetka nadwozia pozwala uzyskać współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,24, co, jak twierdzą Niemcy, czyni to auto najbardziej aerodynamicznym SUV-em średniej wielkości na rynku.

BMW iX3 ma również specjalnie zaprojektowane opony, które rzekomo zmniejszają opory toczenia o 12%, wydłużając zasięg o 40 km.

469 KM w modelu 50 xDrive

Zupełnie nowy SUV z Bawarii dysponuje dwoma silnikami – po jednym przy osi – o łącznej mocy 469 KM i maksymalnym momencie obrotowym 645 Nm. Przekłada się to na przyspieszenie 0-100 km/h w 4,9 s i prędkość maksymalną 210 km/h

Przy osi tylnej znalazła się gruntownie zmodernizowana jednostka synchroniczna, a na przedniej – zupełnie nowa, asynchroniczna. „Technologia napędu opracowana dla Neue Klasse pozwala na redukcję strat energii o 40% w porównaniu z technologią BMW eDrive piątej generacji, masy o 10% i kosztów produkcji o 20%” – informuje BMW. 

Niemcy obiecują, że nowe iX3 na drodze będzie jeszcze lepsze niż każdy dotychczasowy elektryk tego wytwórcy. To zasługa 1 z 4 tzw. „supermózgów” nadzorujących najważniejsze funkcje tego samochodu. 

BMW iX3 Neue Klasse (2)
Nowe iX3 również na drodze ma być przełomowe. 
fot. BMW

„Ta wysokowydajna jednostka sterująca odpowiada za układ napędowy, hamulce, odzysk energii i funkcje układu kierowniczego, przetwarzając informacje nawet dziesięciokrotnie szybciej niż konwencjonalne jednostki sterujące” – czytamy w informacji prasowej. 

W ten sposób dba o płynne dostarczanie mocy, wydajność, zwinność oraz stabilność tego auta na drodze

Zupełnie nowy kokpit

Wewnątrz nowe BMW iX3 koncentruje się przede wszystkim na kierowcy oraz na komforcie wszystkich pasażerów. Niemcy zapewniają o wyjątkowej przestrzeni na wszystkich pięciu miejscach. 

Gwóźdź programu stanowi jednak zupełnie nowy kokpit o materiałowej powierzchni i z nastrojowym oświetleniem. Zawiera on nowo opracowany system sterowania i obsługi, zwany BMW Panoramic iDrive, oparty na oprogramowaniu BMW X. 

BMW iX3 Neue Klasse (10)
Zupełnie nowy kokpit z panoramicznym ekranem pod szybą. 
fot. BMW

Wyświetla on informacje pod przednią szybą na całej jej szerokości, a zawartość centralną i po stronie pasażera można dopasować do indywidualnych upodobań. Centralny wyświetlacz zyskał nowy kształt, a całość uzupełnia opcjonalny head-up BMW 3D.

Kilka linii wyposażenia do wyboru

BMW iX3 Neue Klasse ma być oferowane w kilku liniach wyposażenia. W gamie znajdą się wariant bazowy, M Sport oraz M Sport Pro. Wnętrze natomiast będzie można spersonalizować dzięki pakietom Essential, Contemporary, M Sport oraz BMW Individual. 

Na liście standardowego wyposażenia znajdą się m.in.:

  • dwustrefowa klimatyzacja
  • dostęp bezkluczykowy
  • automatyczna pokrywa bagażnika
  • ładowarka indukcyjna 
  • adaptacyjny tempomat
  • asystent jazdy po mieście 

Dla tych, którzy chcą czegoś więcej, przygotowano liczne dodatki. Klienci mogą zamówić m.in. 3-strefową klimatyzację, podświetlaną osłonę chłodnicy, nagłośnienie Harman Kardon z 13 głośnikami czy panoramiczny dach ze specjalną powłoką blokującą 100% promieniowania UV. 

W salonach wiosną 2026 roku

BMW iX3 Neue Klasse będzie wytwarzane w nowo powstałej fabryce w węgierskim Debreczynie. Początkowo na linię produkcyjną trafi wersja 50 xDrive, a z czasem będą do niej dołączane kolejne warianty. 

Przełomowe BMW trafi do europejskich salonów sprzedaży wiosną 2026 roku. Z kolei latem pojawi się w USA i w Chinach. Egzemplarze przeznaczone dla Państwa Środka będą wyjeżdżać z fabryki w Shenyang. 

Czytaj także