Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
BMW Neue Klasse X – przód

Debiut pierwszego SUV-a BMW z serii Neue Klasse coraz bliżej. Na Węgrzech ruszyła produkcja testowych aut

fot. BMW

Debiut pierwszego SUV-a BMW z serii Neue Klasse coraz bliżej. Na Węgrzech ruszyła produkcja testowych aut

Już w przyszłym roku pojawi się pierwszy seryjny model z nowej generacji elektrycznych aut BMW – będzie to SUV klasy średniej, przynajmniej na razie nazywany Neue Klasse X. Rok później przyjdzie z kolei czas na klasycznego sedana korzystającego z najnowszych rozwiązań. W planach są kolejne modele.

BMW zaprezentowało w marcu tego roku koncept Vision Neue Klasse X, który zapowiadał, jak ma się prezentować pierwszy model z nowej serii elektrycznych aut niemieckiej firmy. Premiera seryjnego samochodu, zastępującego de facto w gamie BMW obecne iX3, powinna mieć miejsce mniej więcej w połowie przyszłego roku.

Rozruch produkcji

Teraz z kolei BMW pokazało, nadal zakamuflowany, egzemplarz, który zjechał z taśmy węgierskiego zakładu w Debreczynie. Rozpoczęło się tam bowiem wytwarzanie niemal seryjnych, testowych samochodów.To ważny krok do finalnego zorganizowania i przetestowania pełnoskalowej produkcji, która ma ruszyć w końcowych miesiącach 2025 roku (dokładnej daty jeszcze nie sprecyzowano).

Neue Klasse X będzie przełomowym elektrykiem dla BMW, zostaną w nim bowiem wykorzystane najnowsze rozwiązania, m.in. właśnie w dziedzinie napędu. W nowym modelu, opartym na osobnej, stworzonej od podstaw platformie, zostanie wprowadzony układ szóstej generacji, z usprawnionymi silnikami i wydajniejszymi akumulatorami o 20% większej gęstości energetycznej (będą one wytwarzane w pięciu fabrykach na trzech kontynentach – w Ameryce Północnej, Europie i Azji). Dzięki temu, i przejściu na 800-woltowa architekturę elektryczną, prędkość ładowania ma wzrosnąć o 30%. W efekcie przez 10 minut ma być możliwe uzupełnienie energii do poziomu pozwalającego na pokonanie ok. 300 kilometrów.

Także zasięg ma wzrosnąć o ok. 30 procent w porównaniu z aktualnymi modelami tego segmentu (obecne iX3 może pokonać do 471 km), co będzie zasługą także wyjątkowo aerodynamicznej karoserii, jak i nowej generacji ogumienia o niskich oporach toczenia.

Nowe "iX3" ma umożliwiać w razie potrzeby m.in. zasilanie prądem zgromadzonym w akumulatorze np. urządzeń domowych. Nadzór nad wszystkimi funkcjami układu napędowego i jezdnego ma sprawować wyjątkowo mocny komputer (10-krotnie wydajniejszy niż stosowane obecnie). Podobna jednostka będzie odpowiadać za zarządzanie funkcjami zautomatyzowanej jazdy. Generalnie chodzi o to, by podnieść doznania z jazdy na wyższy poziom. Łącznie auto ma mieć cztery takie superkomputery, zawiadujące różnymi obszarami.

Cała gama "Nowej Klasy"

Neue Klasse to jednak nie tylko SUV. Jeszcze zanim zaprezentowano jego prototyp, pokazano wizję sedana klasy średniej, czyli de facto przyszłą elektryczną serię 3. Ten samochód także wejdzie do produkcji seryjnej (w fabrykach w Monachium i Shenyang w Chinach), ale trzeba na niego poczekać do 2026 r. Jak przekazał na konferencji szef BMW Oliver Zipse, w 24 miesiące od momentu, w którym rozpocznie się wytwarzanie nowego SUV-a "iX3" (czyli końcówki 2025r.), gama Neue Klasse będzie się składać łącznie z przynajmniej sześciu modeli (od 2027 r. produkcja ma się odbywać także w Meksyku).

BMW-Neue-Klasse- X-przod-2-fabryka
Testowe egzemplarze BMW Neue Klasse X już zjeżdżają z linii produkcyjnej.
fot. BMW
bmw-fabryka-wegry
Auto będzie powstawać w fabryce w Debreczynie na Węgrzech.
fot. BMW
BMW-Neue-Klasse- X-przod
Zakamuflowany nowy model elektrycznego BMW już kilka razy przyłapano podczas jazd próbnych.
fot. SH Proshots
BMW-Neue-Klasse- X-tyl
Sylwetka prezentuje się typowo dla SUV-ów BMW. Neue Klasse będzie się zapewne wyróżniać przede wszystkim detalami stylizacji.
fot. SH Proshots
BMW-Neue-Klasse- X-przod-1
Na początku 2024 r. pokazano prototyp Neue Klasse X.
fot. BMW
BMW-Neue-Klasse-przod
SUV Neue Klasse zadebiutuje w 2025 r., zaś sedan z tej linii w 2026 r. (na zdjęciu modele studyjne).
fot. BMW

Czytaj także