Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW XM – przód

Duże zmiany w dziale designu BMW. Odchodzi Domagoj Dukec, a wraz z nim… zęby bobra?

Fot. BMW

Duże zmiany w dziale designu BMW. Odchodzi Domagoj Dukec, a wraz z nim… zęby bobra?

W kontekście nowych modeli BMW i Mini sporo się w ostatnich latach mówiło nie tyle o nowinkach technologicznych, co o stylistyce. A trochę tego było: tzw. zęby bobra, odważny pomysł na serie 5 i 7, budzące kontrowersję modele XM oraz iX, rodzina Neue Klasse, ostatnie Mini z Countrymanem na czele – mało kto wobec tych dzieł potrafił przejść obojętnie. Jedni z zażenowaniem odwracali więc wzrok, inni z trzęsącymi się z podniecenia rękoma rozbijali świnki skarbonki i biegli do salonu złożyć zamówienie. Wydaje się jednak, że to zamieszanie powoli przestaje podobać się zarządowi – dział designu przeszedł właśnie solidną restrukturyzację.

I choć na samej górze zachowany zostanie dotychczasowy stan rzeczy, bo szefem jeśli chodzi o cały koncern pozostanie Holender Adrian van Hooydonk, to na niższych stanowiskach będzie się działo. Oto bowiem odpowiedzialny za niektóre budzące emocje pomysły Domagoj Dukec zostanie teraz przydzielony gdzie indziej. Czyli do Rolls Royce’a. Dotychczasowe obowiązki Dukeca zostaną teraz podzielone między dwie osoby: Maximiliana Missoniego i Olivera Heilmera.

Za kluczowe modele BMW będzie odpowiadał człowiek z Volvo/Polestara. To chyba dobrze?

Co ciekawe, Missoni to Austriak, który przechodzi z marki Polestar, gdzie przez ostatnie sześć lat pełnił funkcję szefa działu designu. Wcześniej spędził prawie dziewięć lat w Volvo, gdzie również nadzorował pracę stylistów szwedzko-chińskiej marki. No a teraz Missoni będzie odpowiedzialny za nowe BMW w klasach wyższej i luksusowej, a także za markę Alpina. Zasadniczo Missoni zajmie się wszystkimi modelami od serii 5 wzwyż, no i biorąc pod uwagę fakt, iż Volvo/Polestar w ostatnich latach wypuściło kilka co najmniej przyzwoicie wyglądających modeli, to klienci i miłośnicy BMW mogą powoli zacierać ręce z radości.

polestar
Polestar i Volvo na pewno miały ostatnio dobrą passę, jeśli chodzi o design. BMW sięga więc po sprawdzone rozwiązanie.
Fot. Polestar

Oliver Heilmer to z kolei twarz już jako tako znana w środowisku BMW, bo to spod jego ręki wyszły np. nowe modele Mini. No i teraz w udziale przypadną mu mniejsze/tańsze modele BMW, czyli np. seria 2, seria 3, X1 i X2. Czy to dobra wiadomość? To się okaże, bo akurat np. nowy Countryman nie u każdego wzbudza wielki zachwyt.

Projektowaniem wnętrz nowych modeli BMW zajmie się za to Claudia Braun, która od pewnego czasu jest szefową działu projektowania kolorów i materiałów w BMW. Wcześniej zajmowała to samo stanowisko w Rivianie, Volvo, Polestarze i Mercedesie.

Zmiany także w marce Rolls-Royce: ktoś odchodzi, ktoś przychodzi...

Kolejny interesujący transfer to powrót do BMW Andersa Warminga, który ustępuje ze stanowiska szefa designu w Rolls-Roysie. Warming wcześniej był częścią zespołu pod kierownictwem Chrisa Bangle’a i pracował m.in. nad kultowym Z4 (E85). Teraz Warming będzie kierował zespołami BMW Advanced Design i Designworks, odpowiedzialnymi m.in. za auta koncepcyjne i szeroką rozumianą technologię przyszłości.

uzywane kabriolety_bmw z4 e85
Anders Warming maczał palce w powoli kultowym już dziś Z4 (E85). Jego powrót do BMW to też dobra wiadomość dla miłośników marki.
Fot. archiwum

Czy to wszystko oznacza, że wraz odejściem Dukeca z BMW znikną też przerysowane wielkie grille zwane powszechnie zębami bobra?  Możemy tak zakładać, bo kontrowersyjne detale to w wielu przypadkach pomysły nikogo innego, jak właśnie Domagoja Dukeca.

Ale uwaga – BMW niedawno wypuściło na rynek nowe generacje wielu modeli, a kolejne będą opierały się na – zgoda, dość udanym – projekcie Neue Klasse. Na efekty pracy nowych designerów zatrudnionych przez markę z Monachium będziemy musieli więc jednak chwilę poczekać. 

bmw iX xDrive40 test 2022 przód 00
Ładne to? Wiele osób uważa, że Domagoj Dukec nie miał dobrego wpływu na wygląd kilku nowych modeli BMW...
Fot. archiwum

Czytaj także