BMW M3 i M4 w wersji Competition otrzymały napęd na cztery koła. Mimo tego, że są cięższe od tylnonapędowych odpowiedników, znacznie szybciej przyspieszają do „setki”.
W swojej długiej, liczącej już 36 lat pięknej historii BMW M3 miało pod maską silniki cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowe. Wolnossące i turbodoładowane. Stosowano w nim skrzynie manualne, automatyczne, zautomatyzowane czy dwusprzegłowe. Ale zawsze moment obrotowy trafiał na tylne koła. Aż do 2021 r. Od lipca będzie można bowiem kupić sedana M3 (oraz odmianę coupe nazywaną od dwóch generacji M4) z napędem na cztery koła M xDrive.
Puryści mogą wprawdzie kręcić nosem nie tylko na sam fakt pojawienia się układu 4x4, ale także na to, że podnosi on – i tak już niemałą – masę aut. M3 Competition 4x2 waży 1730 kg, natomiast odmiana Competition z M Xdrive – o 50 kg więcej (napęd 4x4 będzie oferowany jedynie w 510-konnych M3/M4 Competition, nie trafi do M3/M4 o mocy 480 KM). Takie same różnice są w przypadku M4 Competition. Z drugiej strony napęd 4x4 jest na szczęście opcjonalny, a nie seryjny i kto nie chce, nie musi kupować „emek” w niego wyposażonych.
Pozostają jeszcze dwie istotne kwestie: jak napęd 4x4 wpłynie na zachowanie M3 i M4, ich reakcje i wyważenie, a także – jak zmieniły się osiągi wariantów z M xDrive. Na to pierwsze pytanie da się odpowiedzieć dopiero bezpośrednio porównując obie wersje, najlepiej na torze. Natomiast w kwestii osiągów sprawa jest jednoznaczna: czteronapędówki są dużo szybsze w sprincie od 0 do 100 km/h. M3 i M4 Competition 4x2 potrzebują na to ćwiczenie 3,9 sekundy, natomiast odmianom 4x4 zabiera to zaledwie 3,5 sekundy.
W układzie przeniesienia napędu zastosowano elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe, które gwarantuje płynny rozdział momentu między osiami oraz tylny mechanizm różnicowy Active M Differential żonglujący siłą napędową pomiędzy kołami (co jest szczególnie przydatne podczas bardzo ostrej jazdy lub gdy przyczepność jest gorsza po jednej ze stron). Standardowo cały moment obrotowy trafia na tył, a dopiero gdy sytuacja tego wymaga, załącza się napęd przedni. Ponadto M3 i M4 z M xDrive mają przeprojektowaną przednią oś i zmienione przełożenie układu kierowniczego.
Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy układu M xDrive. Ustawienie 4WD gwarantuje optymalną trakcję, a w 4WD Sport jeszcze więcej momentu obrotowego niż w 4WD trafia na tylne koła, co umożliwia jazdę kontrolowanymi poślizgami. Natomiast po dezaktywacji systemu kontroli trakcji DSC dostępny jest tryb 2WD, czyli tylko tylnonapędowy. Prowadzący może zapisać preferowane ustawienia M xDrive (wraz z ulubioną charakterystyką pracy silnika, zawieszenia, układów kierowniczego i hamulcowego oraz innych parametrów) i w każdej chwili wywołać je, wciskając przyciski M1 i M2 na kierownicy.