Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Teraz także z 4x4 – BMW M3 i M4 Competition M xDrive

BMW M3 i M4 w wersji Competition otrzymały napęd na cztery koła. Mimo tego, że są cięższe od tylnonapędowych odpowiedników, znacznie szybciej przyspieszają do „setki”.

W swojej długiej, liczącej już 36 lat pięknej historii BMW M3 miało pod maską silniki cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowe. Wolnossące i turbodoładowane. Stosowano w nim skrzynie manualne, automatyczne, zautomatyzowane czy dwusprzegłowe. Ale zawsze moment obrotowy trafiał na tylne koła. Aż do 2021 r. Od lipca będzie można bowiem kupić sedana M3 (oraz odmianę coupe nazywaną od dwóch generacji M4) z napędem na cztery koła M xDrive.

Puryści mogą wprawdzie kręcić nosem nie tylko na sam fakt pojawienia się układu 4x4, ale także na to, że podnosi on – i tak już niemałą – masę aut. M3 Competition 4x2 waży 1730 kg, natomiast odmiana Competition z M Xdrive – o 50 kg więcej (napęd 4x4 będzie oferowany jedynie w 510-konnych M3/M4 Competition, nie trafi do M3/M4 o mocy 480 KM). Takie same różnice są w przypadku M4 Competition. Z drugiej strony napęd 4x4 jest na szczęście opcjonalny, a nie seryjny i kto nie chce, nie musi kupować „emek” w niego wyposażonych.

Pozostają jeszcze dwie istotne kwestie: jak napęd 4x4 wpłynie na zachowanie M3 i M4, ich reakcje i wyważenie, a także – jak zmieniły się osiągi wariantów z M xDrive. Na to pierwsze pytanie da się odpowiedzieć dopiero bezpośrednio porównując obie wersje, najlepiej na torze. Natomiast w kwestii osiągów sprawa jest jednoznaczna: czteronapędówki są dużo szybsze w sprincie od 0 do 100 km/h. M3 i M4 Competition 4x2 potrzebują na to ćwiczenie 3,9 sekundy, natomiast odmianom 4x4 zabiera to zaledwie 3,5 sekundy.

W układzie przeniesienia napędu zastosowano elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe, które gwarantuje płynny rozdział momentu między osiami oraz tylny mechanizm różnicowy Active M Differential żonglujący siłą napędową pomiędzy kołami (co jest szczególnie przydatne podczas bardzo ostrej jazdy lub gdy przyczepność jest gorsza po jednej ze stron). Standardowo cały moment obrotowy trafia na tył, a dopiero gdy sytuacja tego wymaga, załącza się napęd przedni. Ponadto M3 i M4 z M xDrive mają przeprojektowaną przednią oś i zmienione przełożenie układu kierowniczego.

Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy układu M xDrive. Ustawienie 4WD gwarantuje optymalną trakcję, a w 4WD Sport jeszcze więcej momentu obrotowego niż w 4WD trafia na tylne koła, co umożliwia jazdę kontrolowanymi poślizgami. Natomiast po dezaktywacji systemu kontroli trakcji DSC dostępny jest tryb 2WD, czyli tylko tylnonapędowy. Prowadzący może zapisać preferowane ustawienia M xDrive (wraz z ulubioną charakterystyką pracy silnika, zawieszenia, układów kierowniczego i hamulcowego oraz innych parametrów) i w każdej chwili wywołać je, wciskając przyciski M1 i M2 na kierownicy.

P90416607_highRes_the-all-new-bmw-m3-c
Nowy grill można nienawidzić lub pokochać, ale nie da się obok niego przejść obojętnie.  
BMW
P90416608_highRes_the-all-new-bmw-m3-c
Na razie w gamie znajdują się sedan M3 i coupe M4. Jeszcze w tym roku dołączy do nich M4 kabriolet.
BMW
P90416614_highRes_the-all-new-bmw-m3-c
Napęd 4x4 będzie oferowany tylko w mocniejszych, 510-konnych wariantach Competition.
BMW
P90416615_highRes_the-all-new-bmw-m3-c
Coupe waży 1775 kg – jest lżejsze od sedana o 5 kg.
BMW
P90416629_highRes_the-all-new-bmw-m4-c
Oba warianty nadwoziowe mają opony 275/35 R19 z przodu i 285/30 R20 z tyłu.
BMW
P90416670_highRes_the-all-new-bmw-m3-c
Prędkość maksymalna obu modeli wynosi standardowo 250 km/h, a z pakietem M Driver's – 290 km/h.
BMW
P90415124_highRes_the-new-bmw-m4-compe
Sportowe kubełkowe siedzenia to opcja, natomiast automatyczna skrzynia jest seryjna. „Manual” występuje tylko w 480-konnych M3 i M4. 
BMW
P90416689_highRes_the-all-new-bmw-m3-c
Trzylitrowy silnik R6 biturbo wygląda niepozornie, ale rozwija 510 KM przy 6250 obr./min i 650 Nm pomiędzy 2750 a 5500 obr./min.
BMW

Czytaj także