BMW szykuje wielkie nowe otwarcie. Czego można się spodziewać? To pokazuje koncepcyjne BMW Vision Neue Klasse X, stanowiące zapowiedź następcy X3.
Przełom u BMW nastąpi już w przyszłym roku. Wtedy to Niemcy pokażą produkcyjny wariant zaprezentowanego właśnie Vision Neue Klasse X. To drugi prototyp, oparty na zupełnie nowej platformie Neue Klasse.
Pierwszym był sedan – BMW Vision Neue Klasse – zapowiadający pojawienie się „trójki” przyszłej generacji. Pokazano go we wrześniu zeszłego roku na wystawie motoryzacyjnej IAA 2023 w Monachium.
Nowe BMW Neue Klasse X stanowi nie tylko zapowiedź przyszłego X3, ale i rzut oka na to, jak będą wyglądało przyszłe SUV-y tego wytwórcy. Uroda to kwestia gustu, jednak tym, co od razu rzuca się w oczy, poza czystymi liniami nadwozia, jest zinterpretowana na nowo atrapa chłodnicy, przywodząca na myśl choćby tę z modelu 2002.
Wygląda na to, że w jej przypadku Niemcy wykonują zwrot o 180 stopni. Oznacza to koniec wielkich, karykaturalnych kształtów i powrót do korzeni, nieco zaburzony jednak przez diodowe obramowanie obu „nerek”.
O mającej nadejść zmianie informował zresztą w połowie zeszłego roku Adrian van Hooydonk – szef designu grupy BMW wywiadzie dla brytyjskiego Top Geara.
„Myślę, że w przyszłości ważne będzie, aby nasze projekty były czystsze. Zaoferujemy grill zgodny z proporcjami całego pojazdu lub zgodny z wyrazem, jaki chcemy mu nadać” – mówił Hooydonk.
Wewnątrz auta koncepcyjnego znajdziemy przede wszystkim dużo przestrzeni oraz powściągliwą stylistykę. Praktycznie całą obsługę powierzono centralnemu ekranowi dotykowemu nowej generacji oraz kierownicy z wielofunkcyjnymi przyciskami.
O jak najlepszą interakcję samochodu z kierowcą dba zaś asystent głosowy, a całość uzupełnia BMW Panoramic Vision, czyli wyświetlacz head-up, przekazujący najważniejsze informacje na praktycznie całej szerokości przedniej szyby.
Na drodze seryjny model, oparty na platformie Neue Klasse, ma cechować się wyjątkową wydajnością. Niemcy obiecują nowej konstrukcji opony i układ hamulcowy, mające przyczynić się do zwiększenia jej o 25% względem tego, co oferują ich obecne produkty.
Kolejne 20% dorzuci napęd elektryczny szóstej generacji. Jego trzon stanowią ulepszone silniki oraz nowo opracowana litowo-jonowa bateria trakcyjna o cylindrycznych ogniwach. Wyróżnia się ona o 30% wyższą gęstością energetyczną niż w przypadku stosowanych do tej pory ogniw pryzmatycznych.
Platforma Neue Klasse skorzysta z architektury 800-woltowej. W praktyce oznacza to możliwość zastosowania cieńszego i lżejszego okablowania, a także o 30% szybsze ładowanie niż do tej pory.
Niemcy zapowiadają, że przy ładowarce o odpowiedniej mocy, ich przyszłe elektryki będą w stanie zwiększyć zasięg o 300 km w zaledwie 10 minut.
Kolejne trzy grosze do wydajności dorzuca wyraźnie poprawiona aerodynamika względem dotychczasowych SUV-ów BMW. Przedstawiciele producenta chwalą się tutaj nawet o 20% niższym współczynnikiem oporu powietrza niż w aktualnych modelach marki.
Na drodze przyszłe modelu niemieckiego wytwórcy, oparte na Neue Klasse mają być kontrolowane przez cztery zupełnie nowe, superwydajne komputery. Określano, jako „supermózgi”, wyróżniają się 10-krotnie większą mocą obliczeniową niż aktualnie stosowane procesory. Osobno mają one kontrolować dynamikę, układ napędowy czy systemy wsparcia kierowcy.
Platforma Neue Klasse to również nowe, ekologiczne materiały, powstałe na bazie roślin i minerałów, a więc bez użycia ropy naftowej. W BMW Vision Neue Klasse X takie tworzywa znalazły zastosowanie w dolnej części paneli drzwi i konsoli środkowej.
Z kolei do innych elementów z tworzyw sztucznych wykorzystano materiał z odpadów morskich. W wybranych komponentach surowiec ten, powstały np. ze zużytych sieci rybackich i plastikowych butelek, stanowi 30% ich składu.
BMW Vision Neue Klasse X w wersji produkcyjnej wyjedzie na drogi już za rok. Auto ma powstawać w węgierskim Debreczynie. Mieszcząca się tam fabryka niemieckiego producenta będzie jego pierwszym zakładem uniezależnionym od kopalnych źródeł energii.
W 2026 roku zobaczymy kolejny model na bazie nowej platformy – będzie to sedan, stanowiący zapewne następcę BMW serii 3.
Mimo że początkowo Neue Klasse miało „obsługiwać” wyłącznie modele elektryczne, w związku z ochłodzeniem w elektromobilności należy się spodziewać również napędów spalinowych. BMW już zresztą obecnie stosuje w swoich modelach praktycznie wszystkie popularne źródła napędu.