Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi, BMW, Mercedes–logo

Audi, BMW i Mercedes – która z niemieckich marek premium radzi sobie na rynku najlepiej? | ANALIZA

Audi, BMW i Mercedes – która z niemieckich marek premium radzi sobie na rynku najlepiej? | ANALIZA

Rywalizacja Audi, BMW i Mercedesa od lat budzi emocje – szczególnie silne wśród fanów każdego z tych producentów. Ale czy jest wyrównana? W jej najnowszej odsłonie na globalnym rynku marek premium niekwestionowanym liderem jest...? I co ciekawe, w samych Niemczech sytuacja na podium jest zupełnie odmienna.

Gdyby rywalizacja o tytuł najlepiej sprzedającej się marki premium na świecie była dyscypliną olimpijską, to podczas ceremonii wręczania medali od dekad rozbrzmiewałby niemiecki hymn. Ostra, trójstronna rywalizacja między Audi, BMW i Mercedesem sprawiła, że inne marki premium, takie jak Jaguar, Cadillac czy Lexus, nie są w stanie z nimi konkurować.

Podobny poziom globalnej sprzedaży uzyskuje jedynie Tesla: producent aut elektrycznych w 2023 r. dostarczył na świecie 1,81 mln szt. Wątpliwym pozostaje, czy po ostatnich, niekiedy drastycznych obniżkach cen amerykańskiej firmie uda się utrzymać status premium. Zwłaszcza że duże modele S i X odpowiadają jedynie za 3,8% sprzedaży Tesli.

BMW numerem jeden

W walce pomiędzy niemiecką „trójką” od 2021 r. prowadzi BMW. A w zeszłym roku producent z Monachium jeszcze powiększył przewagę: na świecie sprzedał 2,25 mln egzemplarzy, osiągnął wzrost o 7,3%, a tym samym ustanowił swój nowy rekord.

Mercedes od 3 lat utrzymuje poziom nieco powyżej granicy 2 mln szt. Firma ze Stuttgartu zakończyła 2023 r. z wynikiem 2,03 mln sprzedanych aut, tym samym zwiększyła globalny zbyt zaledwie o 0,3%. Daleko więc do rekordowego roku 2019: przed pandemią koronawirusa nabywców znajdowało 2,34 mln nowych pojazdów. Teraz marka z gwiazdą – od 2016 do 2020 r. największy producent samochodów premium na świecie – musi ustąpić pola BMW i zadowolić się 2. miejscem.

Z drugiej strony szturm przypuszcza Audi. W ubiegłym roku firma z Ingolstadt odnotowała rekordowe wyniki: sprzedaż poprawiła się o 17,4% i wyniosła około 1,9 mln nowych aut. W 2023 r. spółka zależna od Grupy VW osiągnęła dwucyfrowy wzrost na każdym z trzech najważniejszych rynków premium na świecie. Najwyższy, bo wynoszący aż 22,3%, odnotowano w USA – a Audi zdecydowanie skróciło dystans do Mercedesa.

globalna-sprzedaz-audi-bmw-mercedes-2010-2023
Na wykresie zaznaczyliśmy wyniki światowej sprzedaży Audi, BMW (bez Mini i Rolls-Royce'a) oraz Mercedesa (bez Smarta) w ostatnich 14 latach.

Niemiecki wyjątek

Jednak w Chinach, Europie i w Stanach wciąż króluje BMW. Firma z Monachium w zeszłym roku wszędzie odnotowała wzrosty, ale szczególnie wysoki był on w Europie, gdzie wyniósł 16,8%. Co zaskakujące, zupełnie inaczej wygląda sytuacja w ojczystym kraju tych marek. W Niemczech od dekad liderem jest Mercedes, a BMW zajmuje trzecie miejsce. Przewaga Mercedesa stale się jednak kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2000 r. producent ze Stuttgartu sprzedał tam prawie tyle samo, co Audi i BMW razem wzięte, to w 2023 r. zbył tylko o 30 472 pojazdy więcej niż rywal z Ingolstadt. Pozycję lidera na niemieckim rynku zapewniła mu przede wszystkim klasa V, która w 2023 r. znalazła 20 340 nabywców. Ani Audi, ani BMW nie oferują modelu, który mógłby konkurować z tym vanem.

BMW – elektryczny potentat

BMW pozostaje jednak liderem w zakresie elektromobilności: firma z Monachium dostarcza zarówno w Niemczech, jak i na całym świecie więcej „elektryków” niż jej konkurenci. W ubiegłym roku BMW niemal podwoiło swoją globalną sprzedaż aut BEV: nabywców znalazło 330 596 nowych pojazdów. Mercedes z wynikiem wynoszącym 222 600 pozostaje daleko w tyle. Audi dostarczyło zaś ok. 178 000 samochodów elektrycznych.

Sukces elektrycznych BMW zaskakuje: podczas gdy producenci ze Stuttgartu i Ingolstadt wcześnie zaangażowali się w elektromobilność, firma z Monachium od lat podkreślała swoją otwartość na różne technologie. „Nasz świat jest zróżnicowany. Dlatego potrzebujemy różnych rozwiązań technologicznych”, powiedział szef BMW, Oliver Zipse.

sprzedaz-audi-bmw-mercedesa-na-najwiekszych-rynkach-w-2023-roku
Na każdym z największych rynków BMW zajmuje pozycję lidera, przed Mercedesem oraz Audi.

M GmbH – dział sportowy-dochodowy

Jak dobrze w BMW sprawdza się współistnienie silników spalinowych i elektrycznych, pokazuje też sukces sportowej submarki M GmbH, która w zeszłym roku odnotowała nowy rekord, sprzedając 202 530 nowych aut. To wzrost o 14,3%. Największy sukces odniosło całkowicie elektryczne BMW i4 M50.

Dział M GmbH dostarcza obecnie na świecie więcej dochodowych sportowych aut niż Mercedes-AMG i Audi Sport razem wzięte. Sprzedaż submarki Mercedesa wyniosła w 2023 r. ok. 143 000 egzemplarzy, firmy z Ingolstadt – 48 000.

AMG stanowi przy tym ważny element najbardziej luksusowego segmentu, w którym szef Mercedesa, Ola Källenius, widzi w przyszłości najważniejszy rynek dla firmy. W 2023 r. ofensywa w tym obszarze nie była jednak widoczna. Globalna sprzedaż luksusowych pojazdów wyniosła 328 200 egzemplarzy, była więc taka sama jak rok wcześniej. Wzrost o 19% odnotowała jedynie szczególnie luksusowa i dochodowa submarka Maybach.

BMW pozostaje liderem marek premium. Producent z Monachium wygrywa dzięki otwartemu podejściu technologicznemu, przoduje zarówno w dziedzinie elektromobilności, jak i w sprzedaży dochodowych sportowych submarek. Mercedes notuje natomiast stagnację. Producent z gwiazdą koncentruje się na segmencie luksusowym, na czym cierpią modele wielkoseryjne. Ta strategia się jednak opłaca: w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. Mercedes uzyskał 13,6-procentowy zwrot ze sprzedaży, a więc wyższy niż BMW (10,3%) i Audi (9,1%). Za to firmie z Ingolstadt udało się w 2023 r. zwiększyć globalną sprzedaż o 17,4% bez wprowadzania na rynek całkiem nowych pojazdów. Ale w 2024 r. producent rozpoczyna ofensywę modelową, więc obaj rywale raczej nie mogą spać spokojnie.

Audi, BMW i Mercedes – bestsellery w poszczególnych klasach 

Poniżej prezentujemy europejską sprzedaż samochodów marek Audi, BMW oraz Mercedes w najważniejszych segmentach, w których cała trójka ma swoich reprezentantów (uszeregowane od najpopularniejszego; dane firmy analitycznej Jato Dynamics w sztukach za cały 2023 rok).

Jeśli chodzi o ogólnie najchętniej kupowane modele każdej z tych firm, to w ubiegłym roku w przypadku Audi było to Audi A3 (128 222 szt.), w BMW kompaktowe SUV-y X1/X2 (92 341 szt.) zaś w Mercedesie tej samej klasy modele GLA/GLB (106 799 szt.).

Kompakty

1. Audi A3 – 128 222 szt.

Audi-A3 przód

2. BMW serii 1 – 86 496 szt.

3. Mercedes klasy A – 80 714 szt.

Klasa średnia

1. BMW serii 3 – 85 285 szt.

BMW serii 3 przód
BMW

2. Mercedes klasy C – 79 655 szt.

3. Audi A4 – 64 644 szt.

Klasa wyższa

1. Audi A6 – 54 136 szt.

Audi A6 przód
Audi

2. BMW serii 5 – 41 914 szt.

3. Mercedes klasy E – 34 304 szt.

Klasa luksusowa

1. Mercedes klasy S – 9901 szt.

Mercedes klasy S przód
Mercedes

2. BMW serii 7 – 4753 szt.

3. Audi A8 – 3857 szt.

Kompaktowe SUV-y

1. Mercedes GLA/GLB – 106 799 szt.

Mercedes GLA przód
Mercedes

2. Audi Q3 – 102 453 szt.

3. BMW X1/X2 – 92 341 szt.

SUV-y klasy średniej

1. Mercedes GLC – 90 734 szt.

Mercedes GLC przód
Mercedes

2. BMW X3/X4 – 77 078 szt.

3. Audi Q5 – 71 988 szt.

SUV-y klasy wyższej

1. BMW X5/X6 – 52 550 szt.

BMW X5 przód
BMW

2. Mercedes GLE – 36 790 szt.

3. Audi Q7/Q8 – 35 060 szt.

Kompaktowe SUV-y BEV

1. Audi Q4 e-tron – 69 243 szt.

Audi Q4 e-tron przód
Audi

2. Mercedes EQA/EQB – 59 162 szt.

3. BMW iX1/iX2 – 45 220 szt.

Czytaj także