Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen Oli - przód i bok w ruchu

Citroen Oli – jeździliśmy sensacyjnym konceptem z Francji. Minimalizm to tylko jedna z jego cech

Citroen Oli – jeździliśmy sensacyjnym konceptem z Francji. Minimalizm to tylko jedna z jego cech

Citroen Oli jest minimalistyczny, futurystyczny i – oczywiście – elektryczny. Francuzi już zapowiedzieli, że niektóre jego rozwiązania jeszcze w tym roku trafią do samochodu seryjnego.

  • Citroen Oli to prototypowy model francuskiej marki stawiający przede wszystkim na minimalizm
  • Elektryczny pickup z napędem na przednią oś wykorzystuje elementy z produkcyjnych aut Citroena

Współczesne samochody są zbyt drogie, zbyt skomplikowane i zbyt ciężkie. Szczególnie te o napędzie elektrycznym. A że świat idzie w kierunku elektromobilności – musi się to zmienić.

Auta powinny znów być lekkie, minimalistyczne i przystępne cenowo. Nawet jeśli zamiast benzyny będą „pożerać” elektrony. To właśnie stało za ideą stworzenia Citroena Oli.

citroen oli tył
Choć Oli jest konceptem, jego nadwozie zostało bardzo dobrze spasowane. Wszystkie panele powstały ręcznie, a nadkola każdego koła są identyczne, co obniża ich koszt.
Citroen
citroen oli druk 3D
Górna część tylnej pokrywy została wydrukowana w technice 3D. Widnieje na niej nowe hasło Citroena.
Motor

Citroen Oli, czyli jeżdżący prototyp

Oli, mimo że jest konceptem, potrafi jeździć o własnych siłach. „Mamy tutaj akumulator stosowany w naszych pojazdach i silnik elektryczny o mocy 136 KM” – mówi Pierre Sabas, odpowiedzialny m.in. za prototypy Citroena. Samochód uruchamia się, przytrzymując przycisk na kolumnie kierownicy. Informuje o tym niski i szeroki wyświetlacz z prostą grafiką, ciągnący się pod przednią szybą.

System multimedialny? Nie ma, za to jest stacja dokująca dla smartfona. Auto ma tylko dwa głośniki, znajdujące się po bokach deski rozdzielczej. „Takie same głośniki możesz kupić w sklepie 
i umieścić w przeznaczonym do tego miejscu. To bardzo obniża koszty” – informuje mnie Sabas.

citroen oli wnętrze kierownica
Minimalizm i prostota: kokpit z wyświetlaczem w formie szerokiego paska pod szybą. Zamiast systemu multimedialnego – stacja dokująca dla smartfona.
Citroen

Szyba przednia jest płaska i niska, ale tania. Ukłon w stronę obniżenia kosztów stanowią również bardzo proste drzwi z unoszonymi ręcznie częściami szyb i miękkimi obiciami na wysokości łokci. Stelaże foteli zostały wydrukowane w technice 3D i pokryte poduszkami. Te w oparciu mają otwory wentylacyjne.

citroen oli drzwi
Dzięki uchylanym ku górze szybom konstrukcja drzwi może być bardzo prosta. Ogranicza to koszty i pozwala na uzyskanie większej przestrzeni.
Motor

Podłoga jest płaska i wyłożona specjalną gumową matą. „Jeśli ulegnie ona zużyciu, zawsze można sięgnąć po nową” – dodaje Pierre Sabas.

citroen oli wnętrze
Tylne drzwi otwierają się pod wiatr. Ramę foteli wydrukowano w technice 3D. Z tyłu miejsca nie brak, ale uda nie znajdują oparcia na siedzisku.
Citroen

Jazda z ograniczeniami

Przy niedużych prędkościach do uszu dociera głównie dźwięk wspomagania układu kierowniczego. Wynika to z faktu, że Oli nie ma praktycznie wygłuszeń – znalazły się one jedynie przy nadkolach. Wraz ze wzrostem tempa jazdy pierwsze skrzypce przejmuje buczenie silnika.

Francuski koncept skręca, jedzie na wprost, hamuje, a nawet ma działające nawiew i klimatyzację. Prawdę mówiąc, trudno cokolwiek więcej o nim powiedzieć, ponieważ nie możemy przekroczyć 35-40 km/h.

„Aerodynamika nie jest mocną stroną Oli. Ale to auto do miasta, dlatego tutaj ważniejsze są prostota i redukcja masy własnej. Przykładowo wszystkie nadkola mają ten sam kształt, co ma ograniczyć koszt” – dodaje Sabas.

Ciekawostkę stanowią czarne elementy maski i dachu. Są one wykonane z bardzo twardej, sprasowanej tektury. W rezultacie po masce i dachu Oli można chodzić.

citroen oli maciej struk
Część maski i dach wykonano ze sprasowanej tektury pokrytej czarnym materiałem. Jest ona bardzo twarda i wytrzymała, co widać na zdjęciu.
Motor

Francuzi twierdzą, że niektóre rozwiązania z konceptu zostaną przeniesione do aut seryjnych. Ale najważniejsze jest to, że przyszłość według Citroena ma być minimalistyczna i prosta. A to pozwoli zaoszczędzić na masie własnej oraz kosztach.

citroen oli pokrywa przedziału bgażowego
Koncepcyjne Oli cechuje się bardzo wysoką dbałością o detale. Na zdjęciu: pokrywa przedziału bagażowego.
Citroen

Citroen Oli – naszym zdaniem

Citroen Oli stanowi nawiązanie do dawnej  motoryzacji, gdy auta nie były ciężkie i skomplikowane. To jeżdżący, w pełni funkcjonalny koncept, zwiastujący nową erę, w której samochody znów mają wyróżniać się prostotą i niewygórowaną ceną. Zobaczymy, co przyniesie przyszłość.

citroen oli maciej struk

Francuski koncept jeździ, skręca i hamuje. Ważniejszy od tego jest fakt, że obcowanie z nim zwiastuje nową przyszłość. Fajnie jest usiąść na dachu auta w cenie supersamochodu!

Maciej Struk, „Motor”

Czytaj także