Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen e-C3

Nowy Citroen C3 to „tani” elektryczny crossover. Na szczęście będzie też wersja spalinowa

Citroen

Nowy Citroen C3 to „tani” elektryczny crossover. Na szczęście będzie też wersja spalinowa

Citroen obiecywał „tanie” auto elektryczne i tę obietnicę (przynajmniej teoretycznie) spełnił. Oto zupełnie nowy Citroen e-C3, który na tle poprzedniego C3 wyróżnia się podwyższonym prześwitem i sylwetką crossovera. Cena? Zaskakująca, ale czy pasuje do niej słowo „tanie”?

Na początek dobra wiadomość. Otóż premiera elektrycznego Citroena e-C3 nie oznacza rezygnacji z jego spalinowego wariantu. To identyczny zabieg, jaki Peugeot zastosował w przypadku nowego 3008, które najpierw pokazano jako elektryczne E-3008. Później ma do niego dołączyć również wariant spalinowy (TUTAJ poznasz Peugeota E-3008). 

Citroen e-C3 to pierwsze auto francuskiej marki zaprojektowane zgodnie z jej nowym językiem stylistycznym. To też pierwsze z odświeżonym logo i pierwsze stawiające na minimalizm. 

2024 Citroen e-C3_02
Nowy Citroen e-C3 minimalnie urósł na długość i szerokość. Stał się za to aż o 10 cm wyższy. 
citroen

Od teraz to crossover

Zupełnie nowy Citroen e-C3 powstał na platformie koncernu Stellantis o nazwie Smart Car. Przy okazji też stał się samochodem uterenowionym. Auto urosło o 10 cm na wysokość, a jego prześwit zwiększył się z 13,5 do 16,3 cm.

Również inne wymiary nadwozia nieco „rozciągnięto”. Na długość względem modelu trzeciej generacji przybyło Citroenowi e-C3 1,9 cm (do 401 cm), a na szerokość 0,6 cm (176 cm). Kosmetycznie urósł też bagażnik, który teraz mierzy o 10 l więcej niż uprzednio, czyli 310 l. 

2024 Citroen e-C3  (25)
Nadwozie nowego e-C3 ma pudełkowate proporcje. 
citroen

Francuzi chwalą się, że nowy Citroen e-C3 ma teraz jedno z najbardziej przestronnych wnętrz wśród modeli segmentu B. Od przeciętnego auta te klasy oferuje np. o 2 cm więcej miejsca na nogi w drugim rzędzie czy o 1,9 cm na wysokości łokci. 

Zasięg do 320 km

Nowy, elektryczny Citroen e-C3 na początku ma dysponować akumulatorem LFP (żelazowo-fosforanowo-litowym) o pojemności 44 kWh. Według Francuzów zapewnia on zasięg 320 km i może być ładowany z maksymalną mocą 100 kW – od 20 do 80% w 26 minut. 

Standardowo elektryczne C3 będzie wyposażone w ładowarkę pokładową o mocy 7 kW (20-80% w 4 godz. 10 min). Opcjonalnie będzie dostarczane również z ładowarką 11-kilowatową (20-80% w 2 godz. 50 min). W wyposażeniu tego auta znajdzie się też kabel typu Mode 3, służący do „nabijania” baterii np. z domowego gniazdka. 

2024 Citroen e-C3  (4)
Maksymalna moc ładowania to 100 kW. 
citroen

Citroen e-C3 otrzyma 113-konny silnik elektryczny, który zapewni mu bardziej niż przyzwoite osiągi w ruchu miejskim. Od 0 do 100 km/h rozpędzi go w czasie 11 s i pozwoli na pojechanie z ograniczoną elektrycznie prędkością 135 km/h. 

Co ciekawe, w 2025 roku ma się pojawić tańszy model z mniejszą baterią. Zasięg? Do 200 km. 

Wyjątkowy komfort?

Nowe e-C3 ma być prawdziwym Citroenem, który stawia nie tylko na oryginalne rozwiązania, ale i na komfort. Stąd w aucie znalazły się, znane choćby z C5 Aircrossa, progresywne poduszki hydrauliczne amortyzatorów.

Ich zastosowanie ma pozwolić na sprawniejsze pokonywanie przede wszystkim głębszych nierówności jezdni. W odróżnieniu od klasycznego rozwiązania poduszki hydrauliczne nie tylko pochłaniają energię uderzenia, ale i ją rozpraszają. 

2024 Citroen e-C3  (28)
Nowy Citroen e-C3 ma dominować komfortem nad innymi autami segment B.
citroen

 „Komfort to kluczowa część DNA Citroena. Jest dla nas bardzo ważny, ponieważ jest bardzo ważny dla naszych klientów. Dlatego dołożyliśmy wszelkich starań, aby zupełnie nowe e-C3 było najwygodniejszym samochodem w segmencie hatchbacków B” – mówi Laurence Hansen, dyrektor ds. produktów i strategii Citroena.

Bez zegarów, ale...

Minimalistyczne, szczególnie w podstawowej odmianie You, zaprojektowano kokpit. Zamiast systemu multimedialnego znalazła się w nim stacja dokująca na smartfona. Ma się on łączyć z samochodem (funkcja My Citroen Play with Smartphone Station) za pomocą NFC, pozwalając np. na odtwarzanie muzyki w samochodowych głośnikach czy używanie nawigacji. Co istotne, kierowca będzie mógł obsługiwać jego wybrane funkcje z poziomu kierownicy. 

Nowy Citroen e-C3 nie ma też klasycznych zegarów – również cyfrowych. Zamiast tego występuje ekran head-up, rzucający najważniejsze informacje nie na przednią szybę, a na czarną błyszczącą listwę, umieszczoną poniżej niej. 

2024 Citroen e-C3  (19)
Zamiast klasycznych zegarów, nowy Citroen e-C3 ma ekran head-up wyświetlający informacje na czarnym pasku pod szybą. System multimedialny to opcja. 
citroen

Kierownica jest niewielka i ma eliptyczny kształt, a przez całą szerokość deski rozdzielczej biegnie tapicerowana półka. W droższych wersjach znajdziemy 10,25-calowy wyświetlacz multimediów obsługujący bezprzewodowo Android Auto i Apple CarPlay. 

Ile kosztuje Citroen e-C3?

Nowy Citroen e-C3 w Europie ma kosztować od 23 300 euro (ok 103 500 zł). Tańsze wcielenie tego samochodu, z mniejszą baterią, które zadebiutuje za dwa lata, będzie wycenione na 19 900 euro, czyli około 89 000 zł. Francuski mieszczuch będzie dostępny wyłącznie w dwóch wersjach wyposażenia: You i Max. 

Dla porównania, aktualne, spalinowe wcielenie Citroena C3 to wydatek 75 200 zł. Auto jest napędzane przez 3-cylindrowy silnik 1.2 PureTech o mocy 83 KM. 

Czytaj także