Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot e-3008 przód

Nowa generacja kompaktowego SUV-a Peugeot 3008 – na szczęście nie tylko w wersjach elektrycznych

Nowa generacja kompaktowego SUV-a Peugeot 3008 – na szczęście nie tylko w wersjach elektrycznych

Peugeot 3008 trzeciej generacji debiutuje w wariantach elektrycznych (w tym takim o zasięgu 700 km), ale w gamie na pewno pojawią się także wersje hybrydowe i hybrydowe plug-in.

Model 3008 drugiej generacji okazał się dla Peugeota ogromny sukcesem. Przez siedem lat od debiutu sprzedał się w liczbie ponad 1 320 000 szt. Nawet obecnie jest trzecim najchętniej wybieranym modelem tej marki (po 208 i 2008), a wśród aut swojej klasy zajmuje 8. pozycję. Mimo że 3008 II nadal wygląda całkiem świeżo i atrakcyjnie jego czas właśnie dobiega końca.

Pierwszy na nowej platformie

Zaprezentowane właśnie kolejne wcielenie 3008 (debiut jako e-3008, czyli elektryczne) to pierwszy model zbudowany na nowej platformie koncernu Stellantis – STLA Medium – która ma służyć przede wszystkim jako podstawa dla samochodów z napędem elektrycznym.

W porównaniu z poprzednikiem kompaktowy SUV zmienił się oczywiście nie tyko pod względem wizualnym (głównie w tylnej części nadwozia), ale także rozmiarów. Jest po prostu większy. Oto jego podstawowe dane: długość 454 cm (+9 cm), szerokość 190 cm (+6 cm), wysokość 164 cm (+2 cm), rozstaw osi 274 cm (+6 cm). Pojemność bagażnika się wprawdzie nie zmieniła – nadal ma 520 litrów do półki, ale będzie ona taka sama w każdej odmianie silnikowej (w poprzedniku hybrydy dysponowały bagażnikiem zmniejszonym do 395 l).

Wyraźnym zmianom poddano także kabinę. Przede wszystkim zastosowano tutaj kolejną generację firmowego rozwiązania Peugeota, czyli i-Cockpitu. Teraz nazywa się on Panoramic. To efekt wykorzystania panoramicznego, delikatnie zwróconego w stronę kierowcy, ekranu HD o przekątnej 21 cali (w autach w bazowej wersji Allure składa się on z dwóch 10-calowych wyświetlaczy, ale także zamontowanych we wspólnej obudowie).

Nowe są także m.in. kierownica (ze zmienionymi elementami sterującymi – w miejsce tradycyjnych przycisków zamontowano panele reagujące na nacisk palca), dźwigienki na kolumnie czy przełącznik biegów – usytuowany na desce zamiast na konsoli między siedzeniami. Łącznie we wnętrzu znajduje się 17 różnych schowków o łącznej pojemności 34 litrów.

Nowy Peugeot 3008 – na początek w wersjach elektrycznych

Nowe 3008 zaprezentowano w wersji elektrycznej e-3008, dla której przewidziano trzy warianty napędowe. Oto ich podstawowe dane:

  • Electric 210: przedni napęd, silnik 210 KM, 343 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,7 s, prędkość maksymalna 170 km/h, akumulator trakcyjny 73 kWh, zasięg 525 km
  • Electric 230 Long Range: przedni napęd, silnik 230 KM, 343 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9 s, prędkość maksymalna 170 km/h, akumulator trakcyjny 98 kWh, zasięg 700 km
  • Electric 320 Dual Motor AWD: napęd na cztery koła, dwa silniki o łącznej mocy 320 KM, 343+166 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,4 s, prędkość maksymalna 180 km/h, akumulator trakcyjny 73 kWh, zasięg 525 km

Standardowym wyposażeniem jest ładowarka pokładowa 11 kW (opcja: 22 kW), zaś ładownie prądem stałym (DC) może się odbywać z mocą do 160 kW. Do baterii w 3008 da się podłączyć urządzenia zewnętrzne, np. w celu naładowania ich akumulatorów (system V2L).

Będą także silniki spalinowe

Bardzo ważną informacją odnośnie do przyszłej gamy 3008 jest to, że nie zrezygnowano także z wprowadzenia wersji z silnikami spalinowymi. W zależności od rynku będzie można kupić odmiany hybrydowe i hybrydowe plug-in (szczegółów technicznych na razie nie podano). Ma się pojawić także jeszcze jedna wersja silnikowa (tzw. międzynarodowa), ale o jaką jednostkę dokładnie chodzi, jeszcze nie ujawniono.

Nowy Peugeot 3008 trafi do sprzedaży w lutym przyszłego roku. W gamie znajdą się dwie wersje wyposażenia: Allure i GT. Dostępne będą trzy pakiety wyposażenia.

Peugeot potwierdził już, że pojawi się także nowa elektryczna generacja większego SUV-a 5008. Czy otrzyma on hybrydowe napędy, na razie nie wiadomo, ale więcej szczegółów na temat tego modelu klasy średniej mamy poznać na początku 2024 r.

peugeot-e-3008-przod-1
Nowy Peugeot 3008 debiutuje w wariantach elektrycznych, czyli e-3008. 
Peugeot
peugeot-e-3008-przod
Standardem w każdym 3008 będą diodowe reflektory.
Peugeot
peugeot-e-3008-bok
Nowe 3008 nie ma żadnych chromowanych elementów wykończenia. Felgi: 19- lub 20-calowe.
Peugeot
peugeot-e-3008-tyl
Cechą charakterystyczną stylizacji 3008 jest mocno pochylona tylna szyba. Auto będzie oferowane w sześciu kolorach: dwóch szarych, dwóch niebieskich, białym i czarnym.  
Peugeot
peugeot-e-3008-tyl-1
Odmiana GT ma zawsze czarny dach.
Peugeot
peugeot-e-3008-deska-rodzielcza
Najważniejsza nowość w kabinie to 21-calowy panoramiczny wyświetlacz. Przy kierownicy znajdują się łopatki do regulacji poziomu rekuperacji (trzy ustawienia). Do wyboru przewidziano też trzy tryby jazdy: eco, normal i sport (w odmianie 4x4 także czwarty – 4WD).
Peugeot
peugeot-e-3008-konsola-srodkowa
Na konsoli centralnej znajduje się panel z konfigurowalnymi „przyciskami”. Obok niego zamontowano przełącznik biegów.
Peugeot
peugeot-e-3008-ekran
Ekran ma mocowanie w tylnej części a nie u podstawy, więc wygląda, jakby unosił się ponad deską rozdzielczą.
Peugeot
peugeot-e-3008-siedzenia
Siedzenia otrzymały certyfikat organizacji AGR i mogą mieć regulowane boki oparć. W GT standardem jest wentylacja i podgrzewanie, a także funkcja masażu. 
Peugeot

Czytaj także