Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 GT Pack – tył

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 GT Pack – przyjemne zaskoczenie | TEST

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 GT Pack – przyjemne zaskoczenie | TEST

Duże kombi i mały diesel – na pierwszy rzut oka nie wygląda to zachęcająco...  Ale nie dowiesz się, dopóki nie spróbujesz. Sprawdzamy taki właśnie zestaw w Peugeocie 508 SW ze 130-konnym dieslem 1.5 pod maską.

Peugeot 508 przeszedł na początku tego roku niewielki face lifting (ma m.in. przeprojektowany przód). My testujemy jeszcze wersję przed zmianami (nie można jej już zamawiać do produkcji, a jedynie wybierać egzemplarze dilerów), ale dla wrażeń z jazdy nie ma to znaczenia.

Jedynym oferowanym w Peugeocie dieslem jest jednostka o pojemności 1,5 l i mocy 130 KM. To niezbyt dużo jak na mierzące niemal 4,8 m i ważące 1,5 tony kombi klasy średniej.

W praktyce okazuje się jednak, że 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, jaki jest dostępny od 1750 obr./min, zapewnia w zupełności wystarczającą dynamikę. 508 w tej wersji nie osiąga rewelacyjnego wyniku podczas prób przyspieszenia, bo zaraz po ruszeniu odczuwana jest lekka słabość silnika, ale to tak naprawdę jedyny mankament (poza może jeszcze zbyt wolno działającym systemem start/stop).

Peugeot-508-SW-1.5-BlueHDi-130-przod-w-ruchu
Czy spore kombi z 1,5-litrowym dieslem pod maską ma sens? Jak się okazuje – znacznie większy, niż można by się spodziewać.

Podczas jazdy w trasie reakcja na dodanie gazu jest odpowiednio szybka i Peugeot nie ma problemów z rozpędzaniem się także w typowym na autostradzie przedziale prędkości 100-140 km/h. Atutami są także miękka, przyjemna praca silnika i niezbyt nachalne brzmienie.

Do jednostki 1.5 BlueHDi znakomicie pasuje ośmiobiegowy automat, który przełożenia zmienia płynnie i wystarczająco szybko.

Dane techniczne Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 1499 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 130 KM/3750
Maks. moment obrotowy 300 Nm/1750
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 478/186/142 cm
Rozstaw osi 279 cm
Masa/ładowność 1430/613 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 530/1780 l
Poj. zbiornika paliwa 55 l (ON)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1
Średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km
Zasięg 1030 km
Cena najtańszej wersji z testowanym silnikiem (Allure Pack)  197 000 zł
Cena wersji testowanej (GT Pack) 215 900 zł

Jedną z najważniejszych zalet francuskiego diesla jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. W ruchu miejskim oscyluje ono w granicach 7 l/100 km, podczas spokojnej jazdy w trasie spalanie wynosi nieco ponad 4 litry, zaś na autostradzie przy 140 km/h – 6,3 l/100 km.

Zważywszy, że średnie testowe zapotrzebowaniu na olej napędowy wynosi 5,6 litra na „setkę”, 508 może pokonać niemal tysiąc kilometrów na jednym zbiorniku paliwa (a nie jest on bardzo duży, ma 55 l).

Warto pokreślić, że 508 jest wyjątkowo przyjemnym kompanem w długich trasach także ze względu na wygodę jazdy. Zapewniają ją nie tylko siedzenia, ale również w udany sposób zestrojony układ jezdny, skutecznie radzący sobie z większością nierówności (a przy tym gwarantujący dobre prowadzenie).

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 GT Pack – podsumowanie

  • Płynna praca napędu, wystarczające osiągi, niskie spalanie, pewne prowadzenie
  • Tylko przeciętna przestronność, nie najlepsza widoczność z wnętrza, cena

Peugeot 508 z dieslem i 8-biegowym automatem to znakomity samochód na długie trasy. Jest cichy, komfortowy i zadowala się znikomymi ilościami paliwa.

Czytaj także