W gamie silników Peugeota 508 pozostał już tylko jeden diesel – 130-konny. To jednak bardzo udane i godne polecenia źródło napędu.
Błyskawicznie rosnąca popularność SUV-ów oraz napędów hybrydowych, a także elektrycznych sprawia, że tradycyjne segmenty i silniki stają się coraz mniej popularne. Za jakiś czas „kombi z dieslem” to będzie rzadkość. A bez wątpienia i za jednym, i za drugim jeszcze zatęsknimy. Co dobitnie udowadnia Peugeot 508 SW z niewielką jednostką wysokoprężną.
Teoretycznie wszystko wskazuje na to, że połączenie ciężkiego (1430 kg) i dużego (478 cm długości) samochodu klasy średniej z 1,5-litrowym 130-konnym dieslem nie powinno być szczególnie udane. Okazuje się jednak, że pasuje on jak ulał do sportowo stylizowanego kombi.
Przede wszystkim pracuje miękko i kulturalnie, a odgłos jego pracy jest przyjemnie przytłumiony. W ogóle kabina jest dobrze wygłuszona, co w przypadku auta z bezramkowymi szybami w drzwiach zasługuje na szczególne uznanie.
DANE TECHNICZNE | Peugeot 508 SW BlueHDi 130 |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1499 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 130 KM/3750 |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm/1750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 478/186/142 cm |
Rozstaw osi | 279 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Masa/ładowność | 1430/613 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 530/1780 l |
Poj. zbiornika paliwa | 55 l (ON) |
Opony | 215/55 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 208 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,3 l/100 km |
Zasięg | 1030 km |
Cena od | 167 600 zł |
Diesel ma przyjemną charakterystykę rozwijania mocy i całkiem sprawnie reaguje na dodanie gazu już od niskich obrotów. Subiektywne odczucia z jazdy są lepsze, niż wynikałoby to zarówno z danych fabrycznych, jak i pomiarów, w których „sprint” do 100 km/h zajmuje 10,7 s (katalogowo 10,1 s). Wynika to przede wszystkim z solidnej siły napędowej dostępnej w środkowym zakresie obrotów – przyspieszanie na autostradzie w zakresie prędkości 100-140 km/h jest wystarczająco dynamiczne.
Do dyspozycji są cztery tryby jazdy – Eco, Normal, Sport oraz Ręczny. Ten ostatni podczas zmiany biegów łopatkami pod kierownicą – reakcja na impuls jest przyjemnie szybka – pozwala dojść do granicy obrotów, ale po chwili i tak sam zmienia przełożenie na wyższe (po kickdownie także automatycznie redukuje). A propos skrzyni – automat stanowi z silnikiem bardzo zgraną parę. Pracuje płynnie i sprawnie, a dzięki temu, że ma osiem przełożeń, na autostradzie przy 140 km/h silnik pracuje z prędkością ledwie przekraczającą 2,1 tys. obr./min.
DANE TESTOWE | Peugeot 508 SW BlueHDi 130 |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,8 s |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,2 s |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 57,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,3 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,1 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 6,9/4,2/5,6 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 980 km |
Ogromnym atutem turbodiesla 1.5 BlueHDi jest znikome zapotrzebowanie na olej napędowy. Podczas spokojnej jazdy w trasie bez problemu można zejść do około 4 l/100 km, a podróż z maksymalną dozwoloną u nas prędkością podnosi ten wynik do 6,3 l na „setkę”. W mieście spalanie oscyluje zaś w granicach 6,9 l. Mimo że zbiornik ma niewielką pojemność 55 l, realny zasięg przy średnim zużyciu wynosi blisko 1000 km.
Atutem 508 SW jest też zestrojenie zawieszenia. Testowe auto ma opony 215/55 R17 i świetnie radzi sobie na wszelkiego rodzaju nierównościach. A co ważne, nie cierpi na tym precyzja prowadzenia – francuskie kombi jest sprawne, szybkie w reakcjach i pewne w każdych warunkach.
Peugeot 508 SW z małym dieslem to dopracowany, bardzo dobrze wykonany i wygodny samochód.