Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 w ruchu na moście – tył i bok

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 – test

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 – test

W gamie silników Peugeota 508 pozostał już tylko jeden diesel – 130-konny. To jednak bardzo udane i godne polecenia źródło napędu.

Błyskawicznie rosnąca popularność SUV-ów oraz napędów hybrydowych, a także elektrycznych sprawia, że tradycyjne segmenty i silniki stają się coraz mniej popularne. Za jakiś czas „kombi z dieslem” to będzie rzadkość. A bez wątpienia i za jednym, i za drugim jeszcze zatęsknimy. Co dobitnie udowadnia Peugeot 508 SW z niewielką jednostką wysokoprężną.

Układ napędowy – wcale nie za mało

Teoretycznie wszystko wskazuje na to, że połączenie ciężkiego (1430 kg) i dużego (478 cm długości) samochodu klasy średniej z 1,5-litrowym 130-konnym dieslem nie powinno być szczególnie udane. Okazuje się jednak, że pasuje on jak ulał do sportowo stylizowanego kombi.

2021 Peugeot 508 BlueHDi 130 - silnik

Diesel 1.5 jest obecnie jedynym silnikiem wysokoprężnym oferowanym w 508. Jednostkę 2.0 160/180 KM wycofano. Szkoda.

Przede wszystkim pracuje miękko i kulturalnie, a odgłos jego pracy jest przyjemnie przytłumiony. W ogóle kabina jest dobrze wygłuszona, co w przypadku auta z bezramkowymi szybami w drzwiach zasługuje na szczególne uznanie.

DANE TECHNICZNE Peugeot 508 SW BlueHDi 130
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1499 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 130 KM/3750
Maks. moment obrotowy 300 Nm/1750
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 478/186/142 cm
Rozstaw osi 279 cm
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność 1430/613 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 530/1780 l
Poj. zbiornika paliwa 55 l (ON)
Opony 215/55 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km
Zasięg 1030 km
Cena od 167 600 zł

Diesel ma przyjemną charakterystykę rozwijania mocy i całkiem sprawnie reaguje na dodanie gazu już od niskich obrotów. Subiektywne odczucia z jazdy są lepsze, niż wynikałoby to zarówno z danych fabrycznych, jak i pomiarów, w których „sprint” do 100 km/h zajmuje 10,7 s (katalogowo 10,1 s). Wynika to przede wszystkim z solidnej siły napędowej dostępnej w środkowym zakresie obrotów – przyspieszanie na autostradzie w zakresie prędkości 100-140 km/h jest wystarczająco dynamiczne.

2021 Peugeot 508 BlueHDi 130 - kokpit
Dziesięciocalowy centralny ekran wystarczająco szybko reaguje na dotyk.

Do dyspozycji są cztery tryby jazdy – Eco, Normal, Sport oraz Ręczny. Ten ostatni podczas zmiany biegów łopatkami pod kierownicą – reakcja na impuls jest przyjemnie szybka – pozwala dojść do granicy obrotów, ale po chwili i tak sam zmienia przełożenie na wyższe (po kickdownie także automatycznie redukuje). A propos skrzyni – automat stanowi z silnikiem bardzo zgraną parę. Pracuje płynnie i sprawnie, a dzięki temu, że ma osiem przełożeń, na autostradzie przy 140 km/h silnik pracuje z prędkością ledwie przekraczającą 2,1 tys. obr./min.

DANE TESTOWE Peugeot 508 SW BlueHDi 130
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,2 s
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,3 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,1
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie)  6,9/4,2/5,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 980 km

Ogromnym atutem turbodiesla 1.5 BlueHDi jest znikome zapotrzebowanie na olej napędowy. Podczas spokojnej jazdy w trasie bez problemu można zejść do około 4 l/100 km, a podróż z maksymalną dozwoloną u nas prędkością podnosi ten wynik do 6,3 l na „setkę”. W mieście spalanie oscyluje zaś w granicach 6,9 l. Mimo że zbiornik ma niewielką pojemność 55 l, realny zasięg przy średnim zużyciu wynosi blisko 1000 km.

 

Układ jezdny – tak być powinno

Atutem 508 SW jest też zestrojenie zawieszenia. Testowe auto ma opony 215/55 R17 i świetnie radzi sobie na wszelkiego rodzaju nierównościach. A co ważne, nie cierpi na tym precyzja prowadzenia – francuskie kombi jest sprawne, szybkie w reakcjach i pewne w każdych warunkach.

Peugeot 508 SW BlueHDi – test: podsumowanie

  • Wystarczające osiągi, bardzo niskie spalanie, pewne właściwości jezdne
  • Przeciętna przestronność, nie najlepsza widoczność z kabiny, wysoka cena

Peugeot 508 SW z małym dieslem to dopracowany, bardzo dobrze wykonany i wygodny samochód.

Czytaj także