Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Scenic E-Tech

Nowe Renault Scenic E-Tech: żegnamy minivana, witamy elektrycznego crossovera!

Nowe Renault Scenic E-Tech: żegnamy minivana, witamy elektrycznego crossovera!

To auto zmieniło się nie do poznania. Kiedyś było jednym z najpopularniejszych modeli rodzinnych w Europie. Teraz podąża zgodnie z aktualnymi trendami. Oto zupełnie nowe Renault Scenic E-Tech, czyli... elektryczny crossover. 

Renault Scenic debiutowało 27 lat temu, jako pierwszy kompaktowy minivan na Starym Kontynencie. Od tamtej pory rynek motoryzacyjny bardzo się zmienił. A wraz z nim ten francuski model, który do 2016 roku pozostawał pełnoprawnym autem rodzinnym.

Ostatnia generacja – jeszcze przed nastaniem najnowszej – była dziwnym tworem. W jej przypadku Francuzi chcieli połączyć stary świat, a więc tracące na popularności minivany, z nowym. Czyli z autami uterenowionymi. Klienci niespecjalnie byli jednak na to gotowi. 

renault scenic ruch
Renault Scenic przez 27 lat było minivanem. Aż do teraz. 
archwium

Ale teraz, przynajmniej według Renault, są gotowi na elektrycznego crossovera, którym właśnie stało się Renault Scenic. 

Na platformie CMF-EV

Podobnie jak Megane E-Tech, które jakiś czas temu gościło w naszej redakcji na teście długodystansowym (TUTAJ przeczytasz o tym więcej), również Renault Scenic E-Tech zostało oparte na tej samej platformie, przeznaczonej dla aut na prąd. Nazywa się ona CMF-EV i ma stanowić kręgosłup dla całej gamy elektrycznych modeli sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi.

Nowe Renault Scenic mierzy 4,47 m długości, 1,86 m szerokości oraz 1,57 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,78 m, czyli jest o 10 cm większy niż w przypadku elektrycznego Megane'a E-Tech. Dzięki temu z pewnością góruje nad nim pod względem przestronności kabiny i wielkości przedziału bagażowego.

2024 Renault Scenic (14)
Scenic mierzy 4,47 m długości. Wyróżnia się nowoczesnym i atrakcyjnym nadwoziem. 
renault

Bagażnik mieści od 545 do 1670 l, a dzięki zabudowaniu akumulatora w przestrzeni pomiędzy osiami udało się uzyskać zupełnie płaską podłogę w kabinie.

Nowoczesny kokpit

Rysunek kokpitu nowego Renault Scenica E-Tech zdradza, że konstrukcyjnie to auto mocno spokrewnione z elektryczną wersją Megane'a. Można się więc spodziewać wysokiej jakości oraz bardzo nowoczesnych multimediów.

Centralny ekran o przekątnej 12,3 cala oparto na najnowszej platformie Android Automotive 12. Daje to liczne korzyści, jak choćby dostęp do ponad 50 aplikacji (usługa Google Play) czy możliwość skorzystania z map Google lub naturalnych komend głosowych. 

Nawigacja przy wyborze punktu docelowego korzysta m.in. z danych dotyczących aktualnych temperatury czy siły oraz kierunku wiatru. W ten sposób jest w stanie lepiej ocenić, kiedy koniecznie będzie ładowanie i podpowiedzieć odpowiednie stacje. Co więcej, przed dojazdem do nich bateria zostanie podgrzana, aby zoptymalizować sam proces ładowania. 

2024 Renault Scenic (31)
Atrakcyjnie stylizowany i nowoczesny kokpit z rozbudowanymi multimediami. 
renault

Kolejne ciekawostki to automatycznie przyciemniany dach panoramiczny o nazwie Solarbay, który przyciemnia się segmentowo, a także rekomendacje sztucznej inteligencji. Dzięki niej na centralnym ekranie wyświetlane są sugestie dotyczące obsługi klimatyzacji czy też konieczności włącznie świateł przeciwmgłowych. 

Francuzi chwalą się również tym, że Scenic E-Tech zapewnia imponującą liczbę schowków, wnęk i półek w kabinie. Łącznie mają one 38,7 l pojemności, co według Renault jest najlepszym wynikiem w segmencie kompaktowych crossoverów.

Dwie wersje silnikowe

Do napędu nowego Renault Scenica E-Tech posłużą wyłącznie silniki elektryczne, z których moment obrotowy (przynajmniej na razie) będzie trafiał do kół jednej osi. Podstawowa wersja ma 170 KM i 280 Nm maksymalnego momentu obrotowego, natomiast mocniejsza – 220 KM i 300 Nm. 

Osiągi? Słabszy wariant Renault Scenica E-Tech od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie 9,3 s i pojedzie z prędkością 150 km/h. Mocniejszy jest szybszy, odpowiednio, o 0,9 s i 20 km/h (0-100 km/h w 8,4 s i 170 km/h).

Wyróżnia się też większym zasięgiem, co wynika z zastosowania w nim akumulatora o pojemności 87 kWh. Według Francuzów wystarcza on na pokonanie dystansu 620 km (zgodnie z cyklem WLTP). Słabszy silnik elektrony czerpie z baterii o pojemności 60 kWh i na jednym ładowaniu pokona dystans do 420 km. 

Ładowanie odbywa się z maksymalną mocą sięgającą 130 kW. W przypadku mocniejszego silnika to 150 kW. 

Zwinny jak Megane?

Francuzi twierdzą, że na drodze Scenic E-Tech ma być równie zwinny, co elektryczne Megane. I w sumie może to być prawdą, ponieważ ich nowe auto wyróżnia się szerszym rozstawem kół i osi niż to ostatnie. Poza tym ma ciężki akumulator w przestrzeni pomiędzy osiami, obniżający jego środek ciężkości.

2024 Renault Scenic (49)
Scenic ma być poręczny, zwinny i wygodny. Zasięgi: od 420 do 620 km (według cyklu WLTP). 
renault

Podobnie jak Megane, Renault Scenic E-Tech oferuje rozbudowaną rekuperację, przydatną szczególnie w ruchu miejskim. Dostępne są cztery poziomy, z których najwyższy pozwala na jazdę z wykorzystaniem wyłącznie jednego pedału.

Francuzi chwalą się również szerokim wykorzystaniem materiałów z recyklingu oraz łatwą w naprawie konstrukcją modułowego akumulatora. 

Cena?

Ceny nowego Renault Scenica E-Tech na razie nie zostały ujawnione. Elektryczne Megane (130 KM, 40 kWh) kosztuje obecnie od 184 000 zł. W mocniejszym wariancie (220 KM, 60 kWh) to z kolei wydatek 206 900 zł. 

Zapewne ceny Renault Scenica E-Tech będą startować z nieco wyższego pułapu. 

Czytaj także