Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mitsubishi Eclipse Cross przód

Nowe Mitsubishi Eclipse Cross – teraz to elektryk na bazie Renault Scenica

fot. Mitsubishi

Nowe Mitsubishi Eclipse Cross – teraz to elektryk na bazie Renault Scenica

Mitsubishi właśnie zaprezentowało drugą, zupełnie nową generację SUV-a Eclipse Cross – „nową”, ale przygotowaną na bazie Renault Scenica. To już czwarty model japońskiej marki rodem z gamy Renault – i jak dotąd najbardziej przeprojektowany – oraz pierwszy dostępny wyłącznie jako elektryk.

Mitsubishi ASX, Colt i Grandis – wszystkie one są przebrandowanymi samochodami z gamy Renault (odpowiednio: Captur, Clio i Symbioz), które trafiły do sprzedaży, by uratować obecność Mitsubishi na europejskim rynku.

W tym roku sprzedaż japońskiej firmy na rynkach Starego Kontynentu nie wygląda dobrze – o ile w ciągu siedmiu miesięcy 2024 r. zarejestrowano 40 891 aut, o tyle w tym samym okresie 2025 r. było to już tylko 31 221 szt., czyli spadek wyniósł bardzo znaczące 23,6%.

Na razie Mitsubishi się jednak nie poddaje i prezentuje kolejny samochód, czyli Eclipse Crossa, który będzie, przynajmniej na razie, jedynym elektrykiem w obecnej ofercie. Czas pokaże, czy jego wprowadzenie stało się impulsem do poprawy sprzedaży i pozycji firmy w Europie. 

Spore zmiany zewnętrzne

Wprowadzane do tej pory do gamy Mitsubishi samochody różniły się od pierwowzorów Renault jedynie w niewielkim stopniu. W przypadku debiutującego teraz Eclipse Crossa projektanci Mitsubishi wykazali się większym zaangażowaniem.

Eclipse Cross odróżnia się od Renault Scenica E-Tech m.in. innymi grillem, lampami do jazdy dziennej, przednim zderzakiem, tylnymi światłami i zderzakiem, innym wykończeniem bocznego słupka oraz wzorami felg.

Eclipsce Cross to kompaktowy SUV o następujących rozmiarach: długość 447 cm, szerokość 186 cm szerokość, wysokość 157 cm. Rozstaw osi tego zbudowanego na platformie CMF-EV auta wynosi zaś 278,5 cm. Mitsubishi podaje, że pojemność bagażnika wynosi od 478 l (przy maksymalnie przesuniętej do przodu kanapie) do 1670 l. 

We wnętrzu nie ma już w zasadzie różnic w stosunku do Renault. Oznacza to m.in. że Eclipse Cross ma bardzo udany system multimedialny z 12,3-calowym ekranem, bazujący na rozwiązaniach firmy Google (dzięki temu do dyspozycji są m.in. mapy). Obsługa jest wygodna, bo personalne ustawienia systemów bezpieczeństwa wywołuje się jednym przyciskiem, a klimatyzacja ma swój osobny, fizyczny panel.

Na początek jedna wersja

Eclipse Cross ma elektryczny silnik rozwijający 218 KM i 300 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 s i może się rozpędzić do 170 km/h. Co ciekawe, analogiczne Renault Scenic na sprint do setki potrzebuje 7,9 s.

Na początku dostępna będzie wersja z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 84 kWh (ładowanie AC do 22 kW, DC do 150 kW), zapewniającym zasięg ponad 600 km (Renault podaje 603-624 km). W przyszłym roku zostanie wprowadzony wariant z mniejszym akumulatorem (nie ujawniono jego pojemności, ale można przypuszczać, że tak jak w Renault będzie on mieć  60 kW, a silnik elektryczny moc 170 KM).

Eclipse Cross wejdzie do produkcji w czwartym kwartale br. Przewidziano cztery wersje wyposażenia – Inform, Invite, Intense i Instyle. Sprzedaż w Polsce ma się rozpocząć wiosną przyszłego roku. Cen na razie nie podano. 

mitsubishi-eclipse-cross-przod
Przód Eclipse Crossa został wyraźnie przeprojektowany w stosunku do Scenica. 
fot. Mitsubishi
mitsubishi-eclipse-cross-tyl
Z tyłu też nie tylko znaczek pozwala odróżnić Mitsubishi od Renault. Inne są m.in. lampy, zderzak i wykończenie słupka.
fot. Mitsubishi
mitsubishi-eclipse-cross-deska-rozdzielcza
W kabinie różnic w stosunku do Renault praktycznie nie ma. System multimedialny jest bardzo udany i korzysta z rozwiązań Google'a.
Fot. Mitsubishi
mitsubishi-eclipse-cross-siedzenia
Siedzenia są wygodne i mogą mieć elektryczną regulację.
fot. Mitsubishi
mitsubishi-eclipse-cross-kanapa
Kanapa jest przesuwana.
fot. Mitsubishi
mitsubishi-eclipse-cross-bagaznik
Spory plus – kanapa z oparciami dzielonymi w proporcji 40:20:40.
fot. Mitsubishi
reneult-scenic-przod
Renault Scenic E-Tech jest oferowane z akumulatorami 60 i 87 kWh i silnikami, odpowiednio, 170- i 218-konnym.
fot. archiwum/Motor
reneult-scenic-yul
Najtańszy Scenic E-Tech kosztuje 194 900 zł (170 KM, 60 kW), a za wersję 218 KM 87 kW trzeba zapłacić minimum 209 900 zł.
fot. archiwum/Motor
mitsubishi-eclipse-cross-przod-4
Poprzednie Eclipse Cross (dł. 455 cm)  jest hybrydą typu plug-in o mocy systemowej 188 KM.
fot. archiwum/Motor

Czytaj także