Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Austral mild hybrid 160 auto – przód w ruchu

Renault Austral mild hybrid 160 auto – test na dystansie 10 000 km

Renault Austral mild hybrid 160 auto – test na dystansie 10 000 km

Austral to pierwszy z nowej generacji SUV-ów Renault opartych na płycie CMF-CD. Sprawdziliśmy jego formę na dystansie 10 tys. kilometrów.

Wraz z pojawieniem się w ofercie Renault Australa (w ubiegłym roku) francuska marka otworzyła nowy rozdział w historii swoich SUV-ów. Postawiła na zaawansowaną technologię (m.in. modularna platforma CMF-CD), ale także na wyraźną poprawę jakości i znacznie atrakcyjniejszy niż wcześniej design.

Austral nie wygląda już tak skromnie jak poprzednik (Kadjar) i nie ginie w tłumie kompaktowych SUV-ów. Najlepszą okazję do weryfikacji, czy pierwsze bardzo pozytywne wrażenia z kontaktu Australem znajdą potwierdzenie podczas znacznie intensywniejszej eksploatacji, dał test długodystansowy, który w tym przypadku trwał trzy miesiące.

Do prób otrzymaliśmy obecnie nadal najmocniejszą wersję w gamie – 158-konną, w najbogatszej z oferowanych specyfikacji, czyli iconic esprit Alpine.

Renault Austral – spore auto, mały silnik

Niewielka jednostka napędowa musi sobie radzić ze sporym, 4,5-metrowym i ważącym niemal półtorej tony SUV-em. Ma jednak dobre parametry, czyli 158 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego i jest wspomagana przez 12-woltową instalację mikrohybrydową. Ta ostatnia sprawia, że praca systemu start-stop nie jest specjalnie denerwująca, a auto całkiem sprawnie rusza z miejsca.

Dane techniczne Renault Austral mild hybrid 160 auto
Silnik  benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1332 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 158 KM/5250
Maks. moment obrotowy 270 Nm/1800
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 451/183/164 cm
Rozstaw osi 267 cm
Masa/ładowność 1464/539 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 500/1525 l
Poj. zbiornika paliwa 55 l (Pb 95)
Opony 235/45 R20
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Średnie zużycie paliwa 6,2-6,5 l/100 km
Zasięg 880 km

Podczas przeprowadzonych pomiarów Renault rozpędziło się do 100 km/h w czasie 10,0 s. Nie jest to wynik specjalnie imponujący, ale subiektywne odczucia z jazdy nieobciążonym samochodem są zdecydowanie pozytywne i nie ma się wrażenia, by Australowi brakowało siły napędowej. Dopiero gdy samochód jest znacznie obciążony, da się odczuć, że silnik ma naprawdę sporo pracy.

Jednostkę zestawiono z bezstopniową przekładnią, która w większości przypadków działa naprawdę dobrze – podczas spokojniejszej jazdy zachowuje się niemal jak klasyczny automat, sprawnie symulując zmianę przełożeń. Gdy jednak bardzo zdecydowanie doda się gazu, jasne staje się, że to konstrukcja inna i nie tak szybka jak obecnie często stosowane „dwusprzęgłówki”.

Testujący zwracali uwagę na subtelny ton pracy silnika, który nawet podczas szybszej jazdy nie przeszkadza w komfortowej podróży, a także na dobre wyciszenie kabiny.

Podczas standardowych pomiarów przeprowadzanych w każdym testowanym samochodzie zużycie paliwa kształtowało się w przedziale od 5,3 l/100 km podczas spokojnej jazdy w trasie do 9,1 na autostradzie. Średni uzyskany wynik to 6,9 l/100 km.

W trakcie bardziej wymagającej eksploatacji testu długodystansowego (częste zmiany kierowców, szybsza jazda, obciążone auto) osiągnęliśmy średni rezultat na poziomie 8,9 l/100 km.

 Renault Austral mild hybrid 160 auto – dane testowe (opony zimowe)
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,1 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 8,5/5,3/6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 790 km

Prowadzenie i komfort jazdy – stabilnie i całkiem wygodnie

Austral, nawet w sygnowanej przez Alpine wersji, nie ma w sobie sportowego charakteru i niespecjalnie zachęca do bardziej dynamicznej jazdy. Ostre pokonywanie zakrętów kwituje  zauważalnymi przechyłami karoserii, a układ kierowniczy nawet po wybraniu trybu sportowego pracuje nieco sztucznie i nie jest wybitnie komunikatywny.

Podczas spokojniejszej jazdy, zdecydowanie bardziej naturalnej dla samochodu tego rodzaju, Austral pokazuje się z naprawdę dobrej strony – zachowuje się pewnie, jest stabilny i wystarczająco szybki w reakcjach – innymi słowy przyjemny w prowadzeniu.

Pod względem komfortu jazdy ocena auta nie jest jednoznaczna. Z pofałdowaniami nawierzchni zawieszenie rozprawia się szybko, nie powodując nieprzyjemnego bujania karoserii. Nieźle radzi sobie także z poprzecznymi wybojami, ale te większe filtruje już zdecydowanie gorzej – jadący są o nich informowani wyraźniejszymi wstrząsami i zauważalnie głośniejszą pracą zawieszenia. Zapewne część winy ponoszą tu niskoprofilowe opony (235/45 R20). W książce testu nie pojawiają się pozytywne opinie o wyborze tego ekstremalnego jak na rodzinnego SUV-a rozmiaru. Takie są jednak teraz trendy.

Renault-Austral-mild-hybrid-160-tyl
Całkiem przestronna i dobrze wykończona kabina, dobry komfort jazdy i wystarczająca dynamika – Renault Austral ma sporo atutów. 

Przemyślane rozwiązania

Wiele pozytywnych wpisów w „dzienniku pokładowym” pojawia się odnośnie wnętrza Australa. W testowanej wersji iconic esprit Alpine wykończono je w ciemnej tonacji, a tapicerka wykonana z tkaniny i Alcantary robi bardzo przyjemne wrażenie.

Same siedzenia okazały się naprawdę wygodne. Podczas długich podróży ich kształt, solidne wyściełanie i spory zakres regulacji doceniali zarówno drobniejsi, jak i wyżsi, potężniejsi testujący.

O ile większość materiałów wykończeniowych jest dobrej jakości, o tyle sama precyzja ich montażu miejscami mogłaby być lepsza, bo czasami dało się słyszeć skrzypienie plastików.

Wśród plusów kabiny należy wymienić również dobrą przestronność (wygodnie usiądą w niej cztery wysokie osoby), a także funkcjonalność. Nie brakuje schowków (np. w konsoli między siedzeniami), a przesuwana kanapa z regulowanymi oparciami pozwala w razie potrzeby powiększyć pojemność bagażnika (z 500 do 575 litrów).

Tym, co zaskarbiło sobie szczególną przychylność, okazał się system multimedialny Renault, oparty o rozwiązania Google (Android), z mapami i asystentem głosowym. Pionowy ekran o przekątnej 12 cali działa szybko, ma bardzo dobrą rozdzielczość i zdecydowanie ułatwia obsługę wielu funkcji auta. Na pochwały zasłużyły także efektowne wskaźniki (na niemal całej ich powierzchni można np. wyświetlić mapę). 

Test trwał trzy miesiące, podczas których pokonaliśmy 10 tys. km. Przez ten czas nie wydarzyło się nic, co spowodowało konieczność stawienia się w serwisie (ze względu na porę roku nawet opony zimowe zostały założone już na samym początku trwania testu).

Renault-Austral-mild-hybrid-160-wymiary-i-masy

Renault Austral mild hybrid 160 auto – przebieg testu

  • 721 km
    Początek testu: samochód odebraliśmy 27 grudnia 2022 r.
  • 721 km
    Wymiana opon na zimowe Continental WinterContact TS870P
  • 1020 km
    Zgasł centralny ekran. Włączył się po uruchomieniu auta. Usterka nie wystąpiła ponownie.
  • 10 814 km
    Koniec testu: samochód oddaliśmy 27 marca 2023 r.

Renault Austral mild hybrid 160 auto – ocena

Wnętrze oraz wykończenie

W kabinie największe wrażenie bez wątpienia robią centralny ekran i wskaźniki. Ale wygląd to jedno, a bardziej liczy się funkcjonalność. I tutaj też trudno mieć zastrzeżenia. Testujący doceniali sprawnie działającego asystenta Google i mapy tej samej firmy. Na ekranie można też obserwować obraz z kamery cofania, który przesuwa się wraz z kątem skrętu kół.

Typowo dla Renault nie zabrakło w kabinie nietuzinkowych rozwiązań. Należy do nich choćby uchwyt w konsoli między fotelami, który wygląda jak dźwignia automatu, a służy głównie do podparcia dłoni podczas obsługi np. klimatyzacji czy funkcji na dole ekranu.

Bagażnik oraz funkcjonalność

Bagażnik ma sporą pojemność 500 litrów, którą można powiększyć do 575 l, m.in. przesuwając kanapę w zakresie 16 cm. Ustawność kufra ograniczają wnikające do jego wnętrza nadkola. Wykończenie stoi na dobrym poziomie. Pokrywa mogłaby się unosić wyżej.

Układ napędowy

Renault-Austral-mild-hybrid-160-silnik

W Australu nie ma już niestety diesla. Teraz pierwsze skrzypce odgrywają silniki benzynowe, które wspomaga technologia mikrohybrydowa z 12-woltową instalacją elektryczną (w gamie pojawi się także pełna hybryda, rozwijająca 200 KM). Składają się na nią rozruszniko-alternator oraz niewielka litowo-jonowa bateria, które m.in. usprawniają działanie systemu start/stop. Jednostka napędowa o pojemności 1,3 l ma 4 cylindry, wtrysk bezpośredni oraz turbodoładowanie. Została ona opracowana wraz z inżynierami z koncernu Daimler.  

Przeglądy i gwarancja

Austral objęty jest standardową gwarancją mechaniczną oferowaną przez Renault, która trwa dwa lata (bez limitu kilometrów). Na lakier obowiązuje trzyletnia ochrona, natomiast na perforację 12-letnia gwarancja. Przeglądy należy natomiast wykonywać co 2 lata lub po przejechaniu 30 tys. km (w zależności, co nastąpi pierwsze).

Podczas testu nie musieliśmy zatem stawiać się w serwisie na rutynową kontrolę i wymiany płynów eksploatacyjnych. Podczas redakcyjnej intensywnej eksploatacji nie wydarzyła się też żadna nieprzewidziana „przygoda” ani poważna usterka, która wymagałaby interwencji warsztatu.

Renault-Austral-mild-hybrid-160-usterka-wyswietlacza
Jedyna usterka to samoczynne wygaszenie się ekranu. Kilka prób uruchomienia przyciskiem nic nie dało, włączył się dopiero po ponownym odpaleniu samochodu. 

Długie trasy

Większość z pokonanych kilometrów samochody w testach długodystansowych przejeżdżają w trasach. Austral przemierzył Polskę wzdłuż i wszerz, mimo braku napędu na cztery koła dobrze sprawdzając się m.in. podczas zimowych wypadów w górzyste tereny, w Karkonosze czy do Wisły. Tym razem wyjątkowo SUV Renault nie opuścił granic naszego kraju.

Pomiar parametrów silnika na hamowni

Procedurą, którą często przeprowadzamy w przypadku samochodów trafiających do redakcji Motoru na test długodystansowy, jest badanie parametrów jednostki napędowej na hamowni. Tak też było w przypadku Australa.

Renault-Austral-mild-hybrid-160-hamownia

Jego turbodoładowany benzynowy silnik 1.3 z instalacją mikrohybrydową podczas prób w firmie Maptek potwierdził poziom mocy i momentu obrotowego bardzo zbliżony do fabrycznego. Uzyskaliśmy bowiem następujące wyniki: 163,2 KM (+3,3% względem serii) oraz 279,2 Nm (rezultat lepszy o 3,4%).

Stan auta po 10 093 km testu

Wprawdzie 10 tys. km to jeszcze niewiele, ale intensywne tempo eksploatacji potrafi odcisnąć piętno na autach w testach długodystansowych. Renult Austral okazało się jednak odporne na trudy głównie zimowego użytkowania. Z zawieszenia nie zaczęły dochodzić żadne niepokojące odgłosy, silnik błyskawicznie zapalał, a tapicerka była, mimo lekkiego przybrudzenia, w bardzo dobrej kondycji. Co ważne, matowy, opcjonalny i kosztowny, lakier nie nosił zarysowań.

Renault Austral mild hybrid 160 auto iconic esprit Alpine (rok modelowy 2023) – wyposażenie i ceny

WYPOSAŻENIE/CENY Renault
Model Austral
Wersja mh 160 auto iconic esprite Alpine
Poduszki czoł./bocz./kurt./centr. +/+/+/+
Asyst. pasa ruchu/martwego pola +/+
Asyst. znaków/zapobieg. kolizji +/+
Klimatyzacja aut. 1-/2-strefowa –/+
Cyfrowe zegary/ładowarka ind. +/+
Nawigacja/ekran head-up +/(3000 zł)
Czujniki park. p. i t./asyst. park. +/+
Kamera cofania/kamery 360º –/+
Tempomat/aktywny tempomat –/+
Szklany dach/dostęp bezkluczyk.   (4500 zł)/+
Podgrz. fotele/kierownica/p. szyba +/+/+
Tapicerka półskórzana/skórzana +/–
Elektr. ster. fotele/pokrywa bag. +/+
Światła LED/matrycowe +/ (4000 zł)

Ceny

  • Cena testowanej wersji: 180 900 zł
  • Cena testowanego egzemplarza wraz z wyposażeniem dodatkowym: 204 300 zł
  • Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem): 158 900 zł

Warto dopłacić

Już od drugiej wersji wyposażenia Austral seryjnie ma w pełni diodowe reflektory, ale do dwóch najwyższych (iconic i iconic esprit Alpine) można dokupić ich wersję matrycową, wycenioną na 4 tys. zł.

Renault-Austral-mild-hybrid-160-reflektor

Pozwala ona poruszać się ze stale włączonymi światłami drogowymi, a system sam dopasowuje wiązkę do warunków na drodze.

Nie warto dopłacić

Matowy lakier prezentuje się atrakcyjnie (choć to oczywiście kwestia indywidualnych upodobań), ale jest dostępny jedynie w połączeniu z czarnym dachem.

Renault-Austral-mild-hybrid-160-tyl-czarny-dach

A to łącznie kosztuje wręcz absurdalne 11 200 zł (7500 zł lakier, 3700 zł dach), czyli aż 6,2% ceny auta.

Renault Austral mild hybrid 160 auto – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • niezła przestronność kabiny, dobra jakość materiałów wykończeniowych, skuteczne wyciszenie, spora pojemność bagażnika, dobra funkcjonalność, łatwa obsługa, świetne multimedia
  • przeciętna widoczność do przodu po skosie

Układ napędowy

  • wystarczająca dynamika, niewielkie spalanie podczas spokojnej podróży, niezła praca skrzyni
  • szybka jazda i miejskie korki potrafią wyraźnie podnieść zużycie paliwa

Właściwości Jezdne

  • pewne zachowanie na zakrętach, stabilność podczas szybkiej jazdy autostradowej, dobry ogólny komfort tłumienia nierówności
  • w trakcie ostrzejszego prowadzenia wyraźnie odczuwalna podsterowność, większe wyboje zawieszenie kwituje zauważalnie głośniejszą pracą

Wyposażenie i cena

  • bardzo bogate wyposażenie seryjne topowej wersji, komplet skutecznych systemów bezpieczeństwa 
  • przeciętne warunki gwarancji, dość wysoka cena

Renault Austral mild hybrid 160 auto – podsumowanie testu, opinie

Renault-Austral-mild-hybrid-160-przod

Austral okazał się udanym i przyjaznym w obcowaniu samochodem nie tylko podczas standardowego testu, ale także trzymiesięcznego, długodystansowego. Trudno w nim wprawdzie wskazać jedną bardzo wyróżniającą się cechę, ale ważniejsze jest to, że zasadniczo nie pozwala sobie na większe wpadki i prezentuje wyrównany wysoki poziom.

Austral to bardzo spójny SUV, w którym wyraźna jest przewaga zalet. Ma liczną i mocną konkurencję, ale jest dobrze przygotowany do takiej rywalizacji.

red. Wojtek Jurko

Na co dzień odczuwa się, że Austral to samochód bardzo przyjazny swojemu użytkownikowi – przemyślany w szczegółach i pełen przydatnych udogodnień.

red. Marcin Laska

Obok estetyki nadwozia i wnętrza mocną stroną Australa jest koncepcja kokpitu znana już z Megane E-Tech – z doskonałym asystentem głosowym oraz nawigacją Google'a.

red. Marcin Sobolewski

Czytaj także