Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – w ruchu przód i bok

Test długodystansowy

Dacia Duster Blue dCi 4x4 – początek testu długodystansowego

Test długodystansowy

Dacia Duster Blue dCi 4x4 – początek testu długodystansowego

Dacia Duster to bardzo popularny w Polsce model. Jak sprawdza się w praktyce w wersji z silnikiem Diesla i napędem 4x4, pokaże 6-miesięczny test. Za nami już ponad 14 tys. km – pierwsze wrażenia z jazdy, podsumowanie wydatków, spalanie.

Im mniej budżetowego charakteru i lepsze wyposażenie, tym wyższa cena, a co za tym idzie – większe wymagania w stosunku do auta. Tak jest właśnie w przypadku Dacii Duster, która rozpoczęła pod koniec marca długodystansowy sprawdzian w redakcji.

Wprawdzie to nadal samochód marki uchodzącej za tanią alternatywę dla innych popularnych, ale przy cenie około 100 tys. zł trudno już mówić, że Duster kosztuje grosze. To jednak efekt tego, że – jak to często bywa – trafiła do nas najbogatsza wersja wyposażenia (SL Extreme), do tego samochód ma najdroższy w ofercie silnik (turbodiesla 1.5 o mocy 115 KM) oraz napęd na cztery koła. W sumie wszystko to razem podnosi cenę, ale też zapowiada naprawdę kompetentnego SUV-a.

Jak w przypadku każdego auta, które poddajemy próbie na dłuższym dystansie, Dacia błyskawicznie zaczęła „nabijać” kilometry i w trzy miesiące pokonała ich już niemal 15 tys. W tym czasie nie wystąpiły żadne problemy, a poza uzupełnianiem płynu do spryskiwaczy i paliwa trzeba było tylko dwukrotnie dolać po 10 litrów AdBlue (przy 8 oraz 13 tys. km).

Dacia Duster – jakość wykończenia, obsługa

Pierwszy kontakt z Dusterem wypada niezbyt przekonująco – z bardzo prozaicznego powodu – klamki są niewygodne, trudno je chwycić i łatwo wyślizgują się z dłoni (skarżą się na to szczególnie kobiety i dzieci). Potem jest już jednak naprawdę pozytywnie. Choć nikogo nie zachwyci jakość zastosowanych we wnętrzu plastików, trzeba uczciwie powiedzieć, że materiały są na tyle porządne (w tym tapicerka siedzeń z tkaniny łączonej ze sztuczna skórą), że nie zwraca się po prostu na nie specjalnej uwagi. Szczególnie po pewnym czasie spędzonym z Dusterem.

Ważniejsze jest to, że Dacia stawia na prostotę obsługi – klasyczny panel klimatyzacji czy czytelne, okrągłe wskaźniki (po raz kolejny okazuje się, że cyfrowe zegary to gadżet z rodzaju zbędnych). Obsługa multimediów także nie nastręcza żadnych problemów (swoją drogą niespecjalnie jest tutaj co personalizować), a ekran ma wystarczającą rozdzielczość oraz szybkość reakcji na dotyk. 

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – deska rozdzielcza

Prosty w formie i obsłudze kokpit jest solidnie zmontowany. Centralny dotykowy ekran ma przekątną 8 cali. Tempomatem steruje się w całości z kierownicy. 

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – ekran z obrazem z kamer cofania

Wcale nie budżetowo – Dacia pokazuje obraz z aż czterech kamer. 

Dacia Duster – przestronność, komfort jazdy

Jak na samochód o niezbyt dużych rozmiarach (długość 434 cm, rozstaw osi 267 cm), przestronność jest w zupełności wystarczająca. Jedynie z tyłu lepiej nie sadzać wyjątkowo długonogich pasażerów, bo po prostu nie będzie im wygodnie. W mieście i na krótkich trasach siedzenia okazują się dostatecznie wygodne (ważne, że przynajmniej to kierowcy ma regulację lędźwiową), ale po spędzeniu kilku godzin w aucie wysiada się z nich zmęczonym. Gdyby fotele były lepszej klasy, można by spokojnie zaakceptować nieco wyższą cenę auta. W końcu to ten element samochodu, który w największym stopniu rzutuje na jego odbiór.

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – fotele z przodu

Ledwie przeciętne siedzenia, ale i tak najlepsze w obecnej gamie Dacii. 

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – fotele z tyłu

Dużo miejsca na stopy i głowy, ale wyższym osobom zabraknie go na kolana.

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – gniazda USB z tyłu

Z tyłu brakuje nawiewów powietrza, ale są za to dwa gniazda USB do ładowania.

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – bagażnik

Bagażnik mieści od 411 do 1444 litrów. Jakość wykonania podłogi jest słaba.

Jeśli chodzi o komfort jazdy, to w dzienniku testu pojawia się już sporo pozytywnych uwag odnośnie skutecznego resorowania, ale także informacje o zbyt wysokim hałasie w kabinie, szczególnie podczas szybkiej jazdy autostradowej.

Układ napędowy Dacii Duster

Dacia Duster w momencie rozpoczęcia testu była oferowana z silnikami benzynowymi 1.0 R3 turbo 90 KM lub 100 KM w wersji z zasilaniem LPG, 1.3 R4 turbo 130 KM oraz 1.3 R4 turbo 150 KM (4x2 ze skrzynią automatyczną lub 4x4 z manualną).

Ponadto w gamie znalazł się turbodiesel 1.5 R4 Blue dCi o mocy 115 KM, łączony z 6-biegową przekładnią manualną i dostępny w aucie z napędem przednim lub – tak jak w testowym egzemplarzu – na 4 koła. Do pełni szczęścia brakuje możliwości wyboru wersji 4x4 z automatem. 

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – silnik
Silnik 1.5 Blue dCi ma wystarczająco dużo siły, by sprawnie napędzać Dustera. Trzeba się przyzwyczaić do krótkiego zestopniowania 1. biegu.
Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – pokrętło wyboru trybów jazdy

Dostępne są trzy tryby napędu: 2WD (na przód), Auto (załącza 4x4 w razie potrzeby) i Lock (stałe 4x4 do maks. 80 km/h, potem przełącza się na Auto).

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – koło
Duster ma duży, niemal 22-centymetrowy prześwit i wysokiej klasy całoroczne opony Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 o rozmiarze 215/60 R17.
Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme
Silnik  turbodiesel, R4, 8V
Moc maksymalana 115 KM
Maksymalny moment obrotowy 260 Nm
Napęd na cztery koła
Skrzynia biegow manualna, 6-biegowa
Osiągi fabryczne
0-100 km/h 10,3 s
pr. maks. 175 km/h
Zużycie paliwa
średnie fabryczne 5,3 l/100 km
średnie testowe (trasa mieszana, 14 026 km) 6,84 l/100 km
Przebieg
całkowity 14 036 km
w teście 14 026 km

Dacia Duster Blue dCi 4x4 – ceny, wyposażenie, wydatki

Ceny Dacii Duster

  • Podstawowa – Journey (aktualna): 98 300 zł
  • Podstawowa – Prestige (na początku testu): 94 800 zł
  • Egz. w teście: SL Extreme + wyp. dodatkowe (na początku testu): 100 800 zł

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – aktualne wydatki w teście

  • Paliwo: 7198,34 zł (na 14 026 km)
  • Opony zimowe + wymiana: 0 zł (całoroczne)
  • Ubezpieczenie OC (średnia cena w Warszawie): 570 zł
  • Przeglądy w AS0 + naprawy: 0 zł
  • Inne koszty (mycie, AdBlue, olej itp.): 270,99 zł
  • Razem wydatki: 8039,33 zł
  • Koszt pokonania 1 km: 0,57 zł

Dacia Duster Blue dCi 4x4 SL Extreme – wyposażenie

Oto najważniejsze elementy seryjnego wyposażenia testowej wersji SL Extreme: sześć airbagów, system monitorowania martwego pola w lusterkach wstecznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), bezkluczykowy dostęp, tempomat, czujniki cofania, kamery 360 stopni, automatyczna klimatyzacja, system multimedialny z nawigacją, relingi dachowe, aluminiowe felgi.

Czytaj także