Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Skonstruowane z Porsche – Audi A6 e-tron concept

To nie jest elektryczna wersja aktualnego A6, tylko kompletnie odrębny model.

  • Na bazie platformy zaprojektowanej wspólnie z Porsche
  • Zasięg ponad 700 km
  • 476 KM i niecałe 4 sekundy od 0 do 100 km/h

Oto pierwszy samochód oparty na platformie PPE, czyli Premium Platform Electric. Architektura jest wspólnym dziełem Audi oraz Porsche i przeznaczono ją wyłącznie dla aut elektrycznych. Audi oprze na niej SUV-y, sedany, kombi, liftbacki i coupe klasy średniej, wyższej i luksusowej. Pierwsze dwa modele pojawią się już w drugiej połowie 2022 r. Jeden z nich zapowiada właśnie to prototypowe A6 e-tron concept.

Wbrew pozorom to nie jest pochodna obecnego Audi A6. Oba modele są odrębnymi konstrukcjami bazującymi na osobnych platformach. Reprezentują za to ten sam segment i mają zbliżone wymiary. Elektryczne A6 e-tron concept mierzy 496 cm długości, 196 cm szerokości i 144 cm wysokości, jest więc o 2 cm dłuższe, o 7,5 cm szersze i niecałe 2 cm niższe od seryjnego A6, oferowanego z napędem spalinowym lub hybrydowym. Znacznie większa różnica jest w aerodynamice. Współczynnik oporu powietrza Cx A6 wynosi 0,27, a studyjnego A6 e-tron concept zaledwie 0,22.

Prototyp ma napęd na obie osie i dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 476 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 800 Nm. Akumulatory trakcyjne liczą aż 100 kWh pojemności. Samochód wyposażono w aktywne pneumatyczne zawieszenie.

Seryjna odmiana będzie dostępna również w wersjach z jednym silnikiem, umieszczonym z tyłu. Zasięg najbardziej wydajnego wariantu przyszłego A6 e-tron przekroczy 700 km (wg normy WLTP). Bazowa odmiana przyspieszy od 0 do 100 km/h w niecałe siedem sekund, topowa zejdzie poniżej poziomu czterech sekund.

Spodziewane w drugiej połowie 2022 r. seryjne A6 e-tron będzie z zewnątrz bardzo podobne do prototypu. Auto jest doskonałym przykładem, jak przy niewielkiej liczbie środków wyrazu można osiągnąć znakomity efekt. Ciekawie wygląda np. grill, który ma bardziej obłe kształty niż w większości obecnie produkowanych modeli Audi. Prototyp wyposażono w 22-calowe obręcze kół i kamery zastępujące tradycyjne boczne lusterka.

Z przodu zastosowano cyfrowe matrycowe reflektory diodowe, które mają dodatkowe funkcje. Podczas ładowania samochodu na parkingu na ścianie przed autem mogą one wyświetlić np. obraz z gry, w którą grają kierowca z pasażerem. Tylne światła składają się natomiast z diod organicznych, które mogą wyświetlać ogromną liczbę wzorów.

Drugim Audi opartym na PPE i spodziewanym jesienią 2022 r. ma być SUV klasy wyższej, który może nosić nazwę Q6 e-tron.

A212299_medium
Audi A6 e-tron concept ma współczynnik Cx 0,22. To jeden z najlepszych wyników na świecie. 
Audi
A212289_medium
Choć design jest stonowany i powściągliwy, to auto i tak wygląda rewelacyjnie.
Audi
A212290_medium
W porównaniu z obecnym A6 prototyp jest o 2 cm dłuższy, o 7,5 cm szerszy i o niecałe 2 cm niższy.
Audi
A212292_medium
Prototyp ma dwie elektryczne jednostki napędowe, ale w gamie seryjnego A6 e-trona znajdą się też wersje z jednym silnikiem umieszczonym z tyłu.
Audi
A212302_medium
OLED-y tylnych świateł mogą wyświetlać mnóstwo różnych wzorów.
Audi
A212279_medium
Producent ujawnił tylko szkic wnętrza modelu A6 e-tron concept.
Audi

Czytaj także