Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW i5 eDrive40 –test, przód

BMW i5 eDrive40 – niezły elektryk, przeciętna limuzyna | TEST

fot. Kacper Szczepański/Motor

BMW i5 eDrive40 – niezły elektryk, przeciętna limuzyna | TEST

Nowa seria 5 czerpie z wzorców „siódemki”, ale w paru obszarach zaliczyła regres. Czy 340-konny bazowy wariant elektrycznej wersji i5 to dobry wybór?

Bawarska marka, w przeciwieństwie do Mercedesa, swoje elektryczne modele buduje na bazie spalinowych – co najwyraźniej doceniają klienci. Udział „elektryków” w sprzedaży BMW w ub.r. wyniósł 15%, a Mercedesa – tylko 11%.

W tym gronie jest m.in. seria 5 limuzyna i kombi, dostępna w trzech wersjach elektrycznych, w tym bazowej, tylnonapędowej eDrive40 o mocy 340 KM.

Wymiary – próżne centymetry

Aktualna seria 5 zdecydowanie urosła, osiągając przy okazji symboliczne bariery 5 m długości i (niemal) 3 m rozstawu osi. Niestety bez korzyści dla użytkownika – rosłe, pękate nadwozie utrudnia manewrowanie, masywne słupki ograniczają widoczność, a miejsca na kanapie jest mniej niż choćby we wspomnianej klasie E. Nie jest tam ciasno, ale do roli limuzyny (kombi stanowi jakieś 10% sprzedaży modelu) nieco brakuje, zwłaszcza biorąc pod uwagę krótkawe siedzisko kanapy.

BMW i5 eDrive40 G60 test tył
Tylnonapędowe i5 waży 2130 kg, ale nie prowadzi się ociężale. Wymiarami „przegoniło”... wydłużoną serię 7 E32.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Z perspektywy kierowcy jest już zgodnie z oczekiwaniami – prawie. Prawie, ponieważ kunsztowne wzornictwo i efektowne podświetlenia kontrastują ze schludnymi, ale wizualnie skromnymi plastikami na drzwiach, a czyszczenie rozległych powierzchni lśniącego czarnego tworzywa na tunelu jest czasochłonne.

Poza tym to porządny niemiecki samochód premium klasy wyższej – z dopracowanymi fotelami, doskonałą pozycją za kierownicą i szybkim systemem multimedialnym. Temu ostatniemu brakuje jednak asystenta głosowego po polsku.

W ramach futurystycznego podejścia do designu kokpitu trzeba się jeszcze pogodzić z efekciarskimi zegarami (choć wystarczająco czytelnymi), obsługą wentylacji przez ekran (działa jednak bardzo sprawnie) oraz przyciskami na „szklanych” listwach (w tym świateł awaryjnych; generalnie współpracują niechętnie, trzeba je dociskać, zostawiając ślady palców). Na szczęście BMW wciąż nie zrezygnowało z obrotowego kontrolera, który usprawnia sterowanie telematyką bez dotykania ekranu.

Bazowe 340 KM? Wystarczy

Bazowy napęd i5 łączy dobrą dynamikę, wzorową płynność i ciszę z przyzwoitą efektywnością (15 kWh na 100 km w trasie, 18 w mieście, 24 na autostradzie; mowa o letnich temperaturach). Swój wpływ na takie wyniki mają zapewne korzystna aerodynamika (Cd od 0,23) oraz udana koncepcja rekuperacji z trybami ręcznymi i automatycznym. Rozczarowuje krzywa ładowania – moc 205 kW jest dostępna tylko chwilowo. Plus: opcjonalna ładowarka AC 22 kW.

Dane techniczne i cena BMW i5 eDrive40
Silnik  elektryczny
Moc systemowa 340 KM
Systemowy moment obrotowy 430 Nm
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 506/190/152 cm
Rozstaw osi 300 cm
Średnica zawracania 12,3 m
Masa/ładowność 2130/610 kg
Pojemność bagażnika 490 l
Pojemność akumulatora (netto) 81,2 kWh
Opony 245/40 R20
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s
Średnie zużycie energii 16,0 kWh/100 km
Zasięg 582 km
Cena 345 000 zł

Elektryczna seria 5 jest wdzięcznym środkiem lokomocji nie tylko z uwagi na wygodę miejsca kierowcy oraz cichy, nieenergożerny napęd (przynajmniej latem). Nie rozczarowują także właściwości jezdne – auto prowadzi się subiektywnie lekko, bez ociężałości, i ma przyjemnie czuły, szybki układ kierowniczy.

Komfort tłumienia jest zadowalający, choć zawieszenie, najpewniej z powodu baterii, nie potrafi się całkowicie wyzbyć wstrząsów na poprzecznych uskokach.

 dane testowe BMW i5 eDrive40
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,7 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskaz. 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl miesz.) 15,0/17,5/16,3 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 490 km

BMW i5 eDrive40 – test: podsumowanie

BMW i5 eDrive40 G60 test przód

  • Wygoda miejsca kierowcy, ładowanie AC 22 kW, prowadzenie i ogólny komfort
  • Niedostatki w wykończeniu, opcje w pakietach, nieduża bateria, niezbyt obszerny tył

Niezła wprawka do elektrycznej przyszłości. Ale serii 5 brak przebojowości, a w cenie tej wersji jest mocny diesel.

Czytaj także