Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW i5 M60 przód

BMW detronizuje Teslę, Ford spada w przepaść, Dacia nadal szaleje. Ale czy europejskie wyniki sprzedaży za lipiec naprawdę zaskakują?

fot. BMW

BMW detronizuje Teslę, Ford spada w przepaść, Dacia nadal szaleje. Ale czy europejskie wyniki sprzedaży za lipiec naprawdę zaskakują?

Tesla spada z tronu, jeśli chodzi o łączną sprzedaż elektryków w Europie. BMW, czyli nowy lider, ma też jednak i inne powody do radości, bo dobrze radzi sobie także w pozostałych segmentach. A co poza tym? Dacia (znów) na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o najlepiej sprzedające się auto Europie. Mało? To spójrzcie odrobinę niżej, bo na czwartym miejscu rankingu sprzedaży dumnie pręży się Duster. Uwagę zwraca też słaby wynik Forda, który najpierw wycofał popularne modele, a teraz osuwa się w przepaść.

Jeśli chodzi o sprzedaż elektryków, to Tesla najwyraźniej złapała w Europie lekką zadyszkę. Elon Musk może chyba jednak nadal spać (względnie) spokojnie, bo najpopularniejszym autem typu BEV była w lipcu Tesla Model Y – BMW okazało się lepsze „tylko” pod względem łącznej sprzedaży (patrz też dalej).

tesla model y tył
Tesla nadal przewodzi wśród najlepiej sprzedających się modeli elektrycznych (na zdjęciu – zwycięski Model Y), ale łącznie najwięcej pojazdów typu BEV sprzedało BMW.
fot. Tesla

Status quo za to w segmencie aut spalinowych, bo mimo naporu niedrogich aut z Chin, mimo szaleństwa na punkcie SUV-ów i crossoverów liderem europejskiego rynku w lipcu został niedrogi hatchback z Rumunii. 

Dacia Sandero z dużą przewagą pokonała bowiem wszystkich, zanotowała w skali rok do roku wzrost o solidne 34 proc. i z wynikiem 23,4 tys. sztuk otwiera tabelę za lipiec (dane: Jato Dynamics). Drugie miejsce dla VW T-Roca (19 254 szt.), podium zamyka Toyota Yaris Cross (17 314 szt;, największy w czołówce wzrost sprzedaży w skali rok do roku – o 47 proc.). Kolejne miejsca przypadły: Dacii Duster, Kii Sportage, Toyocie Yaris, Renault Clio, Hyundaiowi Tucsonowi i Oplowi Corsie, a czołową dziesiątkę zamyka niegdysiejszy niekwestionowany król Europy, czyli jego wysokość VW Golf

Dacia Sandero liderem, duże wzrosty udziałem Toyoty i BMW

A już zupełnie na serio – choć liderem rynku został hatchback, to jednak w czołowej dziesiątce znalazły się cztery SUV-y/crossovery. Co dość dobitnie pokazuje, w jakim kierunku podąża rynek. Warto też zwrócić uwagę na to, że poza Yarisem Crossem, największe przyrosty w porównaniu do lipca zeszłego roku zaliczyły właśnie crossovery. Czyli Toyota CH-R oraz BMW X1 (odpowiednio: + 42 i +33 proc.). Spadki? W oczy rzuca się zwłaszcza wynik Tesli Model Y (-16 proc.), ale największy zjazd w czołówce zaliczył Ford Puma (-25 proc.). 

dacia duster extreme 2024 przód
Poza Sandero świetnie sprzedaje się też nowy Duster, a Dacia zajęła 11 miejsce w rankingu producentów – wyżej od Opla i Forda.
fot. Newspress

Najwięcej elektryków wydały klientom salony BMW. W rankingu modeli nadal rządzi Tesla

A propos elektryków – Tesla Y wciąż jest liderem w segmencie, ale łącznie najwięcej aut typu BEV sprzedał kto inny, bo BMW. Bardzo dobrze radzi sobie też m.in. Volvo EX30 (drugie miejsce wśród elektryków), dalsze miejsca zajęły: VW ID.4, Tesla Model 3, Skoda Enyaq, BMW iX1, BMW i4, Audi Q4 oraz – na 9. Lokacie – chińskie MG4. Top 10 BEV-ów zamyka Cupra Born.

bmw i4 m50 przód i bok
BMW (na fot. – elektryczne i4) poszło ogólnie dobrze, bo poza zwycięstwem wśród elektryków, bawarski producent zajął trzecie miejsce ogólnie – tylko za VW oraz Toyotą.
Newspress

Jeśli zaś chodzi o marki, za liderem (BMW) uplasowały się kolejno: Tesla, VW, Volvo, Audi i Mercedes, Peugeot, Hyundai, Kia i Renault. Ogólna sprzedaż aut elektrycznych była jednak o 6 proc. niższa niż w lipcu 2023 r., a udział nowych BEV-ów w rynku spadł do mało porywających 13,5 proc.

Z kolei wśród hybryd plug-in (PHEV) rządzą: Volvo XC60, Ford Kuga oraz BMW X1. Warto jednak podkreślić, że hybrydy z wtyczką sprzedają się mniej więcej o połowę gorzej niż samochody elektryczne, które – jak pisaliśmy wyżej – i tak są mniej popularne niż 12 miesięcy temu.

BMW z dobrym ogólnym wynikiem, lider znów ten sam, Ford dołuje

Wróćmy jednak do BMW – Niemcy mają też jeszcze inny powód do radości, bo poza tym, że BMW wyprzedziło Teslę w łącznej sprzedaży elektryków, to tym razem zajęło znakomite (trzecie!) miejsce w Europie, jeśli chodzi o łączną sprzedaż wszystkich samochodów. Liderem znów Volkswagen (109 tys. szt.), drugie miejsce zajęła Toyota (75,3 tys. szt.), dalsze lokaty (czyli za BMW; 64 tys. szt.) dla: Skody (59,7 tys.), Mercedesa (59,5 tys.), Audi (59,3 tys.), Peugeota (49,9 tys.), Renault (49 tys.), Kii (49 tys.), a czołową dziesiątkę zamyka Hyundai (47,9 tys.). Na 11. miejscu wylądowała Dacia (47 tys.), a potem już przepaść, w którą solidarnie wpadły zarówno Ford (zaledwie 36 tys.), jak i Opel/Vauxhall (34,8 tys. szt.).

ford-puma-2024-przod
Bardzo słabo (znów) wypadł Ford (na zdjęciu Puma, która zaliczyła aż 25-procentowy spadek), powody do zmartwienia ma też Opel.
fot, Ford

Co więcej, wśród popularnych marek to właśnie Ford stracił najwięcej w porównaniu do zeszłego roku – aż 19 proc. Przypadek? Chyba nie do końca, bo chwilowo amerykański producent nie bardzo ma czym w Europie handlować. Kuga PHEV radzi sobie OK, poza tym w czołówce jest już tylko Puma, która na dodatek zaliczyła ogromny spadek…

Czytaj także