Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
BMW serii 5 (E60/E61)

BMW serii 5 (E60/E61)

Ten model jest już postrzegany jako „stara piątka”. Mimo wszystko auto jest warte uwagi, zwłaszcza 3-litrowe diesle. 

  • Lata produkcji: 2003-2010
  • Silniki: benz. 2.0-5.0 (170-507 KM), diesle 2.0-3.0 (163-286 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 484/288 cm, szerokość/wysokość: 185/150 cm, bagażnik: sed 520 l, kmb 500-1560 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Samochód jest nieźle zabezpieczony przed korozją i mimo swojego wieku zapewnia zaskakująco wysoki komfort jazdy. Problemem jest duża podaż aut powypadkowych. Sztuką jest odszukanie wśród nich takiego, które zostało naprawione zgodnie ze sztuką i jeszcze długo posłuży. W autach po liftingu można spotkać system noktowizyjny Night Vision czy wyświetlacz przezierny HUD. 

BMW-serii-5-E61_3

Wnętrza BMW starzeją się bardzo powoli. Zwłaszcza jeśli auto ma sportowy pakiet M.

SILNIKI

Mało kto chce kupić wersję benzynową i jeździć na drogim paliwie. Nabywcy na ogół wybierają między autami „pod” LPG lub dieslami. W pierwszym przypadku polecamy egzemplarze sprzed liftingu z silnikiem M54, który ma pośredni wtrysk i hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. W gamie diesli najlepszy jest 530d, ewentualnie jego słabsza odmiana 525d (obie 6-cylindrowe). 520d jest oszczędny, ale w tym ciężkim modelu nie porywa.

AWARYJNOŚĆ

W większości przypadków, nabywca będzie się zmagał z objawami zużycia eksploatacyjnego, a nie awariami wynikającymi z niedopracowania.

KOSZTY

Tanio kupisz, sporo dołożysz: przyda się nowa turbosprężarka, sprzęgło, wtryskiwacze, remont zawieszenia. Przygotuj 5-10 tys. zł.

SYTUACJA RYNKOWA

Zalew ofert. Problem polega na tym, że weryfikowanie ich trwa czasem miesiącami.

BMW-serii-5-E61_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Jak rozpoznać wersję po liftingu? Najłatwiej w nocy – w tylnych lampach świecą czerwone paski. W starym modelu panele do sterowania szybami są w górnej części drzwi, a w nowszym – na przedłużeniu podłokietnika, w połowie drzwi. 
  • Tak jak w przypadku serii 3 – napęd na cztery koła xDrive obniża wartość starego samochodu, ponieważ generuje dodatkowe koszty serwisowe.

CENY

15 000 zł – Zajeżdżone 2-litrowe diesle. Ale czasem i w tej cenie trafia się jakieś ciekawe auto, więc warto szukać.
40 000 zł – Jeśli ktoś chce kupić dobrą wersję po liftingu i trochę pojeździć – powinien przygotować ponad 35 tys. zł.
70 000 zł – Strefa marzeń sprzedających i aut w wyjątkowym stanie technicznym. Znikomy popyt.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 520i 525i 525i 545i 520d 525d 530d 535d
Pojemność skokowa 1995 cm3 2494 cm3 2497 cm3 4398 cm3 1995 cm3 1995 cm3 2993 cm3 2993 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel biturbodiesel
Moc maks. 170 KM 192 KM 218 KM 333 KM 177 KM 197 KM 218 KM 272 KM
Maks. moment obr. 210 Nm 245 Nm 250 Nm 450 Nm 350 Nm 400 Nm 500 Nm 560 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,7 s 7,9 s 7,5 s 5,8 s 8,3 s 7,6 s 7,1 s 6,5 s
Prędkość maks. 224 km/h 238 km/h 245 km/h 250 km/h 231 km/h 237 km/h 245 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,7 l/100 km 9,4 l/100 km 8,5 l/100 km 10,9 l/100 km 5,1 l/100 km 6,2 l/100 km 6,9 l/100 km 6,7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2003 premiera BMW E60
2004 rusza produkcja modelu E61 (kombi)
2005 debiutuje 550i (367 KM) i sportowe BMW M5 (507 KM)
2007 modernizacja obejmująca odświeżenie palety silników
2010 zakończenie produkcji BMW E60/E61

BMW-serii-5-E39_4

Poprzednia generacja modelu – E39.

 

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wytłuczone przednie zawieszenie 
    Przednie koła są prowadzone przez wielowahaczowe zawieszenie z aluminium.
    Koszt wymiany: 2000 zł 
  • Problemy z pneumatycznymi miechami 
    Niektóre kombi mają „pneumatykę” tylnej osi. Zawodzą w niej miechy i kompresor.
    Koszt naprawy: od 600 zł 
  • Rozciągnięcie łańcucha rozrządu 
    Diesle 2.0 N47 mają nietrwały napęd rozrządu, który znajduje się po stronie sprzęgła.
    Koszt wymiany: 3500 zł 
  • Uszkodzenie napędu xDrive 
    Skrzynia rozdzielcza może stracić szczelność, może dojść do awarii nastawnika lub łożysk. 
    Koszt naprawy: od 1000 zł

ZALETY I WADY 

+ Wyposażenie i mechanika, które nie zdążyły się zestarzeć.
+ Wyjątkowo obfita paleta wersji silnikowych.
+ Kultura pracy silników i komfort jazdy. 

- Wciąż wyśrubowane ceny używanych aut.
- Wysokie rzeczywiste przebiegi wielu E60.
- Ryzyko wysokich rachunków za naprawy.

WARTO KUPIĆ 

Egzemplarz z benzynowym silnikiem M54, albo diesla M57. Napęd na tylną oś będzie bezpieczniejszym wyborem od xDrive. 

UWAŻAJ NA 

Najtańsze auta – zwykle wymagają mocnego doinwestowania. 2-litrowego diesla N47 oraz napędu xDrive bez historii serwisowej.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 3/6

SUMA 16/24 pkt

Czytaj także