Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW serii 5 (F10/F11)

BMW serii 5 (F10/F11)

BMW serii 5 (F10/F11)

BMW serii 5 zawsze jest hitem, tyle że z biegiem lat zmieniają się generacje. Teraz nadchodzi czas na serię F10.

  • Lata produkcji: 2010-2017
  • Silniki: benz. 2.0-4.4 (184-575 KM), diesle 2.0-3.0 (143-381 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 490/297 cm, szerokość/wysokość: 186/147 cm, bagażnik: sed 520 l, kmb 560-1670 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Seria 5 to wzór rodzinnego auta. Sedan jest elegancki, a kombi praktyczne. Obie wersje są starannie wykonanie i dobrze zabezpieczone przed korozją. Amatorom, którzy oceniają samochody tylko na podstawie wskazań czujników grubości lakieru, przypominamy, że w tym przedziale cenowym handlarze mają budżet na to by naprawiać auta tak, żeby czujnik niczego podejrzanego nie wskazał. Uwaga – nadwozie F10 jest w dużej mierze wykonane ze stopów lekkich (stalowe są tylko dach, pokrywa bagażnika i tylne błotniki). 

BMW-serii-5-F10_3

Bardzo udane wnętrze – wciąż wygląda nowocześnie i... takie też jest, zwłaszcza w topowych wersjach.

SILNIKI

Handlowy przebój to dwulitrowy diesel z automatyczną skrzynią biegów i napędem na tylne koła. Bogatsi nabywcy polują na 6-cylindrowe wersje 530d, 535d i 550d (z doładowaniem pojedynczym, podwójnym i potrójnym). Uwaga! Silnik wysokoprężny 525d występuje w dwóch wersjach – nowszej, R4/218 KM i starszej R6/204 KM. Odmiany benzynowe mają w ogłoszeniach zaledwie 11-procentowy udział. 

AWARYJNOŚĆ

Seria 5 uchodzi za bardziej awaryjną od poprzedniej generacji modelu. 

KOSZTY

Używane „piątki” to drogie modele – jedne z najdroższych aut w swoim segmencie. Kosztowna okazuje się także diagnostyka.

SYTUACJA RYNKOWA

W ogłoszeniach dominują diesle. W ciągu kilku lat seria F10 będzie w Polsce najpopularniejszą „piątką”.

BMW-serii-5-F10_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • F10 to oznaczenie wersji sedan a F11 – kombi. W tej drugiej tradycyjnie można otwierać otwierać całą tylną klapę lub wyłącznie tylną szybę.
  • Droższe modele w ogłoszeniach (od 80 tys. zł w górę) są zwykle opatrzone symbolem LCI. Jak zawsze w przypadku BMW nie chodzi o wersję mocy lub wyposażenia, ale o lifting. LCI to skrót od Life Cycle Impulse (nowe nerki, lampy, podwójny wydech).

CENY

40 000 zł – Twierdzenie, że za 40 tys. zł da się kupić F10 jest ryzykowne, ale przy odrobinie szczęścia się uda.
100 000 zł – Idealny budżet na F10 to od 50 do 100 tys. zł. Łatwo się zorientować, które auta będą w lepszym stanie...
200 000 zł – Tyle trzeba zapłacić za zadbane diesle z końca produkcji. Przebiegi od 50 do 100 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 520i 528i 530i 535i 550i M5 518d 520d 525d 530d
Pojemność skokowa 1997 cm3 1997 cm3 2996 cm3 2979 cm3 4395 cm3 4395 cm3 1995 cm3 1995 cm3 2993 cm3 2993 cm3
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benzynowy benzynowy benzynowy benz. biturbo t.diesel t.diesel t.diesel t.diesel
Moc maks. 184 KM 245 KM 272 KM 306 KM 407 KM 560 KM 143 KM 184 KM 204 KM 245 KM
Maks. moment obr. 270 Nm 350 Nm 310 Nm 400 Nm 600 Nm 680 Nm 360 Nm 380 Nm 450 Nm 540 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,9 s 6,2 s 6,5 s 6,0 s 4,7 s 4,3 s 9,7 s 8,1 s 7,2 s 6,3 s
Prędkość maks. 227 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 218 km/h 227 km/h 236 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,8 l/100 km 6,8 l/100 km 7,6 l/100 km 8,5 l/100 km 10,7 l/100 km 9,9 l/100 km 4,8 l/100 km 4,9 l/100 km 6,2 l/100 km 6,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2009 premiera rynkowa
2010 początek sprzedaży
2011 525d ma 4 zamiast 6 cylindrów
2012 topowy diesel 3.0 triturbo 381 KM
2013 lifting modelu, diesel 518d
2014 nowe diesle B47
2017 nowa generacja (G30)

BMW-serii-5-GT_4
Pokrewna konstrukcyjnie seria 5 GT.

 

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Hałas 4-cylindrowego diesla 
    Tak jak w przypadku innych modeli z jednostkami N47 – chodzi o rozrząd. Warto zapytać, czy był już wymieniany, a jeśli nie, powstaje pretekst do negocjacji ceny.
    Koszt naprawy: 5-6 tys. zł.
  • Problemy z zamykaniem drzwi  
    Szwankuje system bezkluczykowy 
  • Awarie pompy cieczy w silnikach 3.0d
    Stary typ pompy ma plastikowy wirnik, który nie zdaje egzaminu. Nowe wersje pomp mają wirnik metalowy.
    Koszt pompy: 400 zł 
  • Problematyczny xDrive 
    Wybór auta z tą opcją na ogół oznacza problemy. Wersje xDrive są tańsze od zwykłych.

ZALETY I WADY 

+ Bardzo wysoki komfort jazdy.
+ Mocne, oszczędne i dość trwałe diesle.
+ Wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne.
+ Szerokie zaplecze części zamiennych.
+ Stabilne ceny na rynku wtórnym. 

- Wysokie koszty diagnostyki zaawansowanej elektroniki.
- Brak „pancernej” jednostki benzynowej.

WARTO KUPIĆ 

6 cylindrowe diesle z automatyczną skrzynią. W ostateczności godne uwagi są także 4-cylindrowe wersje wysokoprężne.

UWAŻAJ NA 

Złą sławą okryła się benzynowa jednostka 2.0 Turbo, w której przedwcześnie zużywa się pompa oleju.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 3/6

SUMA 17/24 pkt

Czytaj także