BMW serii 5 zawsze jest hitem, tyle że z biegiem lat zmieniają się generacje. Teraz nadchodzi czas na serię F10.
Seria 5 to wzór rodzinnego auta. Sedan jest elegancki, a kombi praktyczne. Obie wersje są starannie wykonanie i dobrze zabezpieczone przed korozją. Amatorom, którzy oceniają samochody tylko na podstawie wskazań czujników grubości lakieru, przypominamy, że w tym przedziale cenowym handlarze mają budżet na to by naprawiać auta tak, żeby czujnik niczego podejrzanego nie wskazał. Uwaga – nadwozie F10 jest w dużej mierze wykonane ze stopów lekkich (stalowe są tylko dach, pokrywa bagażnika i tylne błotniki).
Handlowy przebój to dwulitrowy diesel z automatyczną skrzynią biegów i napędem na tylne koła. Bogatsi nabywcy polują na 6-cylindrowe wersje 530d, 535d i 550d (z doładowaniem pojedynczym, podwójnym i potrójnym). Uwaga! Silnik wysokoprężny 525d występuje w dwóch wersjach – nowszej, R4/218 KM i starszej R6/204 KM. Odmiany benzynowe mają w ogłoszeniach zaledwie 11-procentowy udział.
Seria 5 uchodzi za bardziej awaryjną od poprzedniej generacji modelu.
Używane „piątki” to drogie modele – jedne z najdroższych aut w swoim segmencie. Kosztowna okazuje się także diagnostyka.
W ogłoszeniach dominują diesle. W ciągu kilku lat seria F10 będzie w Polsce najpopularniejszą „piątką”.
40 000 zł – Twierdzenie, że za 40 tys. zł da się kupić F10 jest ryzykowne, ale przy odrobinie szczęścia się uda.
100 000 zł – Idealny budżet na F10 to od 50 do 100 tys. zł. Łatwo się zorientować, które auta będą w lepszym stanie...
200 000 zł – Tyle trzeba zapłacić za zadbane diesle z końca produkcji. Przebiegi od 50 do 100 tys. km.
SILNIK | 520i | 528i | 530i | 535i | 550i | M5 | 518d | 520d | 525d | 530d |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1997 cm3 | 1997 cm3 | 2996 cm3 | 2979 cm3 | 4395 cm3 | 4395 cm3 | 1995 cm3 | 1995 cm3 | 2993 cm3 | 2993 cm3 |
Zasilanie | benz. turbo | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benz. biturbo | t.diesel | t.diesel | t.diesel | t.diesel |
Moc maks. | 184 KM | 245 KM | 272 KM | 306 KM | 407 KM | 560 KM | 143 KM | 184 KM | 204 KM | 245 KM |
Maks. moment obr. | 270 Nm | 350 Nm | 310 Nm | 400 Nm | 600 Nm | 680 Nm | 360 Nm | 380 Nm | 450 Nm | 540 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 7,9 s | 6,2 s | 6,5 s | 6,0 s | 4,7 s | 4,3 s | 9,7 s | 8,1 s | 7,2 s | 6,3 s |
Prędkość maks. | 227 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 218 km/h | 227 km/h | 236 km/h | 250 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,8 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,6 l/100 km | 8,5 l/100 km | 10,7 l/100 km | 9,9 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,9 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,3 l/100 km |
2009 premiera rynkowa
2010 początek sprzedaży
2011 525d ma 4 zamiast 6 cylindrów
2012 topowy diesel 3.0 triturbo 381 KM
2013 lifting modelu, diesel 518d
2014 nowe diesle B47
2017 nowa generacja (G30)
+ Bardzo wysoki komfort jazdy.
+ Mocne, oszczędne i dość trwałe diesle.
+ Wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne.
+ Szerokie zaplecze części zamiennych.
+ Stabilne ceny na rynku wtórnym.
- Wysokie koszty diagnostyki zaawansowanej elektroniki.
- Brak „pancernej” jednostki benzynowej.
6 cylindrowe diesle z automatyczną skrzynią. W ostateczności godne uwagi są także 4-cylindrowe wersje wysokoprężne.
Złą sławą okryła się benzynowa jednostka 2.0 Turbo, w której przedwcześnie zużywa się pompa oleju.
Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 3/6
SUMA 17/24 pkt