Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW iX3 – test

BMW iX3 – test

BMW iX3 – test

BMW iX3, czyli elektryczne X3, ma napęd tylko na jedną, tylną oś. Czy takie rozwiązanie korzystnie wpływa na zużycie prądu i czy iX3 nie ma problemów z trakcją? 

BMW iX3 dołącza do grona elektrycznych SUV-ów i crossoverów premium w następującym składzie: Audi e-tron, Jaguar I-Pace oraz Mercedes EQC. I jest w tym gronie „najzwyklejsze” – stanowi po prostu elektryczną wersję X3 z kilkoma akcentami stylizacyjnymi (m.in. zaślepionym grillem). Także do koncepcji zespołu napędowego BMW podeszło inaczej niż rywale: zamiast układu 4x4 z dwoma silnikami pracuje tu „tylko” jedna jednostka. Umieszczony przy tylnej osi silnik elektryczny o mocy 286 KM napędza tylne koła.

bmw_ix3_2021_test_tył_01
Z zewnątrz na tle „zwykłych” X3 nowe BMW iX3 wyróżnia się m.in. niebieskimi akcentami karoserii.

BMW iX3: nadwozie i wnętrze

Baza w postaci „X-trójki” już na starcie zapewnia iX3 mnóstwo zalet. To przestronny, porządnie wykończony SUV z ergonomiczną deską rozdzielczą, która łączy dopracowany system multimedialny (choć nadal nie ma obsługi głosowej po polsku) z tradycyjnymi elementami obsługi. 

„Transformacja” na wersję elektryczną nie wiąże się z żadnymi wyrzeczeniami, jeśli chodzi o walory transportowe. Co prawda, podobnie jak w Mercedesie EQC, próżno szukać w iX3 dodatkowego, przedniego bagażnika, ale ten z tyłu jest tak samo praktyczny jak w spalinowych odmianach X3. 

bmw_ix3_2021_test_kokpit_01
Tradycyjna, łatwa w obsłudze deska rozdzielcza. Plusy: doskonały system operacyjny i dużo schowków. Minusy: efekciarskie wskaźniki i grube słupki.

Także prześwit pozostał typowy dla SUV-ów – wynosi porządne 18 cm, co wśród elektrycznych SUV-ów i crossoverów premium nie jest oczywistością (np. w przypadku Mercedesa EQC to ok. 14 cm, a w Audi e-tron bazowo 17 cm z możliwością zwiększenia za pomocą pneumatycznego zawieszenia). 

BMW iX3: układ napędowy

Osiągi iX3 nie pozostawiają nic do życzenia – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,8 s, a porządny ciąg czuć nawet przy prędkościach autostradowych. Przyspieszenia można łatwo kontrolować: przy gwałtownym wduszeniu prawego pedału BMW nie wystrzela gwałtownie, lecz miarowo nabiera prędkości. Już w trybie komfortowym reakcje na gaz są żwawe, a w sportowym dodatkowo się wyostrzają i są okraszone słyszalnym dźwiękiem pracy elektrycznego napędu. 

Wzorowo rozwiązano kwestię rekuperacji: można regulować jej intensywność lub wybrać tryb adaptacyjny (oparty m.in. na radarze), a samochód „zapamiętuje” wybrane ustawienie. Niestety, w trakcie naszych pierwszych jazd testowych pod koniec listopada 2020 r., w temperaturach zbliżonych do 0 stopni Celsjusza, iX3 okazało się niezbyt oszczędne: 23 kWh na 100 km w trasie, 25-26 w mieście i 32 na autostradzie to wyniki zbliżone do czteronapędowych rywali innych marek premium. W jesiennych warunkach daje to zasięg na poziomie 230-320 km, zależnie od obciążenia (w tym ok. 280 km podczas jazdy po mieście). 

Samochód jest standardowo wyposażony w pompę ciepła i oferuje wiodące na obecne czasy możliwości ładowania: DC do 150 kW oraz AC do 11 kW. Przy wykorzystaniu wallboxa 7,4 kW jego akumulator – o pojemności 74 kWh netto – można naładować w ciągu ok. 10 h; na szybkiej ładowarce 100 kW zajmie to mniej niż 1 h.

bmw_ix3_2021_test_ładowanie
BMW iX3 obsługuje ładowanie DC do 150 kW i trójfazowe ładowanie AC o mocy 11 kW.

BMW iX3: prowadzenie i komfort

Zamontowana w podłodze bateria obniżyła położenie środka ciężkości względem X3 30i o ponad 7 cm. W połączeniu z korzystnym rozkładem mas (43% przód, 57% tył) sprzyja to pewnemu prowadzeniu. BMW jest dobrze zbalansowane, chętnie reaguje na skręt i ma komunikatywny, precyzyjny układ kierowniczy. Lekkością prowadzenia zdecydowanie bliżej mu do Jaguara I-Pace'a niż ociężałych Audi e-trona i Mercedesa EQC. Jednocześnie, mimo braku napędu 4x4, iX3 odznacza się nienaganną przyczepnością – płynnie działające kontrola trakcji i ESP sprawnie „gaszą” tendencje do podsterowności i nie pozwalają na żadne uślizgi tyłu. 

Mimo adaptacyjnego zawieszenia komfort tłumienia jest tu jednak nieco gorszy niż np. w X3 20d – zawieszenie pracuje kulturalnie, ale na poprzecznych nierównościach daje o sobie znać sztywność wymuszona przez dodatkowe kilogramy w podłodze (masa własna auta wynosi 2185 kg). O ile łagodne pofalowania iX3 tłumi sprężyście, o tyle pojedyncze dziury kwituje krótkimi, lekkimi wstrząsami i niewielkim bujaniem, a na nie do końca równej autostradzie subtelnie „galopuje”.  Po przestawieniu w tryb sportowy jędrne nastawy dodatkowo się usztywniają, skracając skok zawieszenia, przez co BMW robi się aż nadto nerwowe. 

bmw_ix3_2021_test_01
BMW oferuje liczne możliwości konfiguracji układów samochodu. Niestety, choć zawieszenie iX3 pracuje cicho, to tłumienie nie jest tak łagodne jak w spalinowych „X-trójkach”. 

BMW iX3: wyposażenie i cena

BMW iX3 występuje w dwóch wersjach wyposażenia: Inspiring i Impressive. Co zaskakujące, już bazowa odmiana – w cenie od 268 900 zł – jest bogato wyposażona (m.in. panoramiczny dach, 3-strefowa automatyczna klimatyzacja, nawigacja, 19-calowe alufelgi, reflektory LED, bezprzewodowa ładowarka smartfona, tapicerka ze sztucznej skóry, podgrzewane fotele, zestaw systemów wspomagających, adaptacyjne zawieszenie, elektrycznie sterowana tylna pokrywa, lakier metalizowany). Droższy wariant Impressive – w cenie od 292 200 zł – „dorzuca” do tego większe felgi (20"), tapicerkę z naturalnej skóry, wyświetlacz head-up, dostęp bezkluczykowy, zestaw kamer ułatwiających parkowanie 360 st., sportowe fotele oraz adaptacyjne reflektory LED.

Dla porównania najtańszy Jaguar I-Pace (400 KM) kosztuje ok. 360 tys. zł, a Mercedes EQC (408 KM) – ok. 340 tys. zł. Tańszą propozycją będzie 313-konne Audi e-tron 50 quattro (od ok. 310 tys. zł). Wszystkie trzy auta bazowo są gorzej wyposażone od BMW iX3, zapewniają jednak takie same (Audi) lub lepsze (Jaguar i Mercedes) osiągi i mogą pochwalić się standardowym napędem na obie osie.

Dane techniczne BMW iX3
Silnik elektryczny
Moc maksymalna 286 KM
Maks. moment obrotowy 400 Nm
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 473/189/167 cm
Rozstaw osi 286 cm
Średnica zawracania 12,1 m
Masa/ładowność 2185/540 kg
Pojemność bagażnika 510/1560 l
Pojemność akumulatora 74 kWh (netto)
Opony 245/45 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,8 s
Średnie zużycie energii (WLTP) 17,5-18,5 kWh/100 km
Zasięg (WLTP) 460 km

PLUSY I MINUSY

+ przestronna kabina i duży, funkcjonalny bagażnik, doskonałe fotele wersji Impressive, ergonomicznie zorganizowane miejsce kierowcy, funkcjonalny system operacyjny, wysokiej jakości wykończenie, dobre osiągi, pewne, przyjemne prowadzenie, bogate wyposażenie

- nieco zbyt sztywne zawieszenie, przeciętne zużycie prądu w warunkach zimowych, brak wersji 4x4

BMW iX3 – test: podsumowanie

BMW iX3 oferuje wiele atutów innych „X-trójek”. To bardzo konwencjonalny SUV – co stanowi jego zdecydowaną zaletę. Jest funkcjonalny, przyjemny (i bezpieczny) w prowadzeniu, a do tego tańszy od rywali (choć brak mu napędu 4x4). Kwestię kontroli trakcji dopracowano niemal do perfekcji, ale zużycie prądu oraz dostępny zasięg są rozczarowujące. 

Czytaj także